Hej!
Jag sitter i en liknande sits. Med största sannolikhet kommer jag inom den närmaste tiden att inhandla en Canon EOS 50D och till denna behöver jag ett objektiv. Fler kommer ju sannolikt att inhandlas med tiden, men till dess behöver jag just ett sådant som efterfrågas i den här tråden, ett allaround-objektiv. Eftersom sensorn inte är i fullformat men jag ändå vill kunna ta (motsvarande) 50mm-bilder så vill jag givetvis att brännvidden ska gå ner till ungefär 30mm (30*1,6=48mm).
Vidare fotar jag oftast med åtminstone en del i zoom. Pixlarna är fler än dubbelt så många som jag är van vid, så en del "zoomande" kommer jag ju kunna göra i efterhand, men det känns ändå bra att ha lite att jobba med "på fältet".
Så jag kollade lite på Canons svenska hemsida och deras objektiv. Det jag behöver hjälp med är att få reda på i vilken prisklass de ligger (helst under 1500...) och om de är värda pengarna.
Canon EF 24-85mm f/3.5-4.5 USM
Enligt Pricerunner ligger priset på det här objektivet på 250-400 spänn. Är det ett skitobjektiv eller är det bara fruktansvärt billigt?
Canon EF 28-105mm f/4-5.6
Inte hittat några prisuppgifter. Brännvidden känns ok för min del. Hur är vinjetteringen? Har visserligen läst att 50D har ett skydd mot detta fenomen, men jag undrar hur det fungerar, problemet ligger ju så att säga fortfarande i optiken.
Canon EF 28-105mm f/4-5.6 USM
Samma brännvidd, men med Ultrasonic motor. Värt det? Prisskillnad?
Canon EF 28-90mm f/4-5.6 II USM
Som sagt, pris och kvalitet?
Canon EF 55-200mm f/4.5-5.6 II USM
Dito.
Canon EF 80-200mm f/4.5-5.6 II
Låter och ser jättedyrt ut.
De två sista har visserligen lite högre lägstabrännvidd än jag tänkt, men jag misstänker att de är okristligt dyra.
Alltså, jag vet att optiken spelar mycket stor roll, men jag kan inte ett dugg. Vilket är lämpligt att införskaffa tillsammans med kameran? Ett helt annat, t.ex. ett Sigma? Som sagt, skulle verkligen behöva hjälp här.
//Truls