Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Allrund objektiv till EOS 20 D?
- Trådstartare Sickboy
- Start datum
lostartist
Aktiv medlem
17-40L is usm.
MWPhoto
Aktiv medlem
Du menar 28-75, men den är lite för lite vidvinkel på förstås, för att vara allround alltså. 17-40 4L är supertrevligt!RolandM skrev:
En Tamron 27-75 är trevlig
RolandM
Aktiv medlem
Powershooter skrev:
Du menar 28-75, men den är lite för lite vidvinkel på förstås, för att vara allround alltså. 17-40 4L är supertrevligt!
Noterar att du har en annan definition av vad som är trevligt och allround.
MWPhoto
Aktiv medlem
Men håller du inte med om att det är lite för dåligt med vidvinkel i vissa normala fotosituationer med 28mm på en 1.6-sensor?RolandM skrev:
Noterar att du har en annan definition av vad som är trevligt och allround.
Zoso
Aktiv medlem
papi skrev:
Tamron 24-135 SP räcker rätt långt.
Som allround tycker jag inte det då det inte ger någon vidvinkel att tala om på en 20D.
17-40 f/4L är ett mycket bra allround objektiv till en 20D, så är också Sigmas 18-50 f/2.8.
lostartist
Aktiv medlem
Jag menade Canon EF 17-40mm 4L, ursäkta.
lagus
Aktiv medlem
Zoso skrev:
Som allround tycker jag inte det då det inte ger någon vidvinkel att tala om på en 20D.
17-40 f/4L är ett mycket bra allround objektiv till en 20D, så är också Sigmas 18-50 f/2.8.
Det är sällan jag saknat mer vidvinkel på min Tamron 28-75. Däremot använder jag ofta den på full tele. Bländare 2.8 är också trevligt att kunna tillgå. Men det är väl en fråga om hur man brukar sin kamera
casting
Aktiv medlem
Dessa diskussioner...
...om vad som är allround är alltid så roliga att betrakta.
Att folk ska vara så envetna och hävda att deras allround är allround och sen klanka på andras val
Jag menar, behöver man mycket vidvinkel är 17-40 ett lysande val, men som någon sa, vill man använda de övre delarna som 28-75 ger, ja då är det inte ett allround, och vice versa. Vore det inte bättre att tillägga till killen som frågar: Jag tycker att 17-40 är bra då den ger mig mycket vidvinkel som jag tycker är användbart ofta.
Själv sitter nästan alltid ett 80-400 på min kamera, det är vad jag anser vara allround. Gå ut i skogen med ett 17-40 ELLER ett 28-75 är för mina avsikter helt värdelöst. Jag tycker egentligen första frågan till trådställaren bör vara, hur använder du din kamera till vardags?
...om vad som är allround är alltid så roliga att betrakta.
Själv sitter nästan alltid ett 80-400 på min kamera, det är vad jag anser vara allround. Gå ut i skogen med ett 17-40 ELLER ett 28-75 är för mina avsikter helt värdelöst. Jag tycker egentligen första frågan till trådställaren bör vara, hur använder du din kamera till vardags?
interpix
Aktiv medlem
Man kan komplettera med en 20 mm fast i fickan.
Annars kan det vara bra att ha några olika och välja efter behov, inne, ute, ljusförhållande etc.
Annars kan det vara bra att ha några olika och välja efter behov, inne, ute, ljusförhållande etc.
Zoso skrev:
MWPhoto
Aktiv medlem
Re: Dessa diskussioner...

När jag tolkar ordet "allround" så får jag det till att vara typ ett objektiv som i normalfallen kallas "kitobjektiv". Dessa brukar hålla sig mellan 18-75mm sisådär. Men det är klart, någon kanske vill ha et 10-1500 som allround. Om jag skriver att 17-40 är supertrevligt så betyder det inte att du måste använda det, det är bara min egen åsikt.
Bäste Håkan, kloka ord från en vis man.casting skrev:
...om vad som är allround är alltid så roliga att betrakta.Att folk ska vara så envetna och hävda att deras allround är allround och sen klanka på andras val
Jag menar, behöver man mycket vidvinkel är 17-40 ett lysande val, men som någon sa, vill man använda de övre delarna som 28-75 ger, ja då är det inte ett allround, och vice versa. Vore det inte bättre att tillägga till killen som frågar: Jag tycker att 17-40 är bra då den ger mig mycket vidvinkel som jag tycker är användbart ofta.
När jag tolkar ordet "allround" så får jag det till att vara typ ett objektiv som i normalfallen kallas "kitobjektiv". Dessa brukar hålla sig mellan 18-75mm sisådär. Men det är klart, någon kanske vill ha et 10-1500 som allround. Om jag skriver att 17-40 är supertrevligt så betyder det inte att du måste använda det, det är bara min egen åsikt.
Magnuz
Aktiv medlem
Jag har idag dessa objektiv till min 20D
10-22mm
17-40 4L
50mm 1.8
+ teleobjektiv
Jag funderar på att gå över till detta:
10-22mm
28-75mm 2.8 Tamron
fast sigma 20mm/1.8 eller 28/1.8 28/2.8?
behålla 50/1.8 + teleobjektiv
Då kommer jag använda Tamron 28-75mm som allround då detta omfång funkar bra för spontana bilder och det blir inte konstiga perspektiv på personer och byggnader. 2.8 i ljusvärde är också bra för tex. inomhus och höstbilder och annat.
Ska jag finlira och ta naturbilder med panoramakänsla och annat kan jag använda canon 10-22mm eller när jag kräver bästa kvalité ett fast objektiv.
Har dock inte testat Tamron 28-75mm men har bara hört bra om det.
/Magnus
10-22mm
17-40 4L
50mm 1.8
+ teleobjektiv
Jag funderar på att gå över till detta:
10-22mm
28-75mm 2.8 Tamron
fast sigma 20mm/1.8 eller 28/1.8 28/2.8?
behålla 50/1.8 + teleobjektiv
Då kommer jag använda Tamron 28-75mm som allround då detta omfång funkar bra för spontana bilder och det blir inte konstiga perspektiv på personer och byggnader. 2.8 i ljusvärde är också bra för tex. inomhus och höstbilder och annat.
Ska jag finlira och ta naturbilder med panoramakänsla och annat kan jag använda canon 10-22mm eller när jag kräver bästa kvalité ett fast objektiv.
Har dock inte testat Tamron 28-75mm men har bara hört bra om det.
/Magnus
BugEyes
Aktiv medlem
Har sett flera exempel på folk som börjat med ett objektiv som ska täcka allt men sedan märker att det är något annat dom vill ha. Jag skulle rekommendera ett billigt alternativ med stort zoomomfång typ 18-125 eller 18-200 att börja med. Spara resten av pengarna tills det växer ut en bild av vad du verkligen vill ha. En sådan kompakt zoom kommer du alltid att ha nytta av i framtiden även då du har bättre gluggar.