Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allrund objektiv till EOS 20 D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sickboy

Aktiv medlem
Hej , jag undrar vilket objektiv som kan vara lämpligt för EOS 20 D om man söker en "allround" glugg för 7-10 papp?

Jag hade nog satsat på en beggad EF 24-70 2.8L eller

* Canon EF 17-40mm 4L
* Canon EF 50mm 1.8 II
* Canon EF 70-200mm 4L

Det paketet kan du få för runt tio lappar begagnat..
Eventuellt skippa 70-200an..

Senast ändrad:
papi skrev:
Tamron 24-135 SP räcker rätt långt.

Som allround tycker jag inte det då det inte ger någon vidvinkel att tala om på en 20D.

17-40 f/4L är ett mycket bra allround objektiv till en 20D, så är också Sigmas 18-50 f/2.8.

Zoso skrev:
Som allround tycker jag inte det då det inte ger någon vidvinkel att tala om på en 20D.

17-40 f/4L är ett mycket bra allround objektiv till en 20D, så är också Sigmas 18-50 f/2.8.

Det är sällan jag saknat mer vidvinkel på min Tamron 28-75. Däremot använder jag ofta den på full tele. Bländare 2.8 är också trevligt att kunna tillgå. Men det är väl en fråga om hur man brukar sin kamera :)

Dessa diskussioner...

...om vad som är allround är alltid så roliga att betrakta. :) Att folk ska vara så envetna och hävda att deras allround är allround och sen klanka på andras val :) Jag menar, behöver man mycket vidvinkel är 17-40 ett lysande val, men som någon sa, vill man använda de övre delarna som 28-75 ger, ja då är det inte ett allround, och vice versa. Vore det inte bättre att tillägga till killen som frågar: Jag tycker att 17-40 är bra då den ger mig mycket vidvinkel som jag tycker är användbart ofta.
Själv sitter nästan alltid ett 80-400 på min kamera, det är vad jag anser vara allround. Gå ut i skogen med ett 17-40 ELLER ett 28-75 är för mina avsikter helt värdelöst. Jag tycker egentligen första frågan till trådställaren bör vara, hur använder du din kamera till vardags?

Man kan komplettera med en 20 mm fast i fickan.

Annars kan det vara bra att ha några olika och välja efter behov, inne, ute, ljusförhållande etc.

Zoso skrev:

Alltså grejen är den, att jag inte riktigt hängivit mej något åt någon speciell kategori ännu, tar lite porträtt ute och inne, lite naturbilder ja lite allt möjligt blir det!

Re: Dessa diskussioner...

casting skrev:
...om vad som är allround är alltid så roliga att betrakta. :) Att folk ska vara så envetna och hävda att deras allround är allround och sen klanka på andras val :) Jag menar, behöver man mycket vidvinkel är 17-40 ett lysande val, men som någon sa, vill man använda de övre delarna som 28-75 ger, ja då är det inte ett allround, och vice versa. Vore det inte bättre att tillägga till killen som frågar: Jag tycker att 17-40 är bra då den ger mig mycket vidvinkel som jag tycker är användbart ofta.
Själv sitter nästan alltid ett 80-400 på min kamera, det är vad jag anser vara allround. Gå ut i skogen med ett 17-40 ELLER ett 28-75 är för mina avsikter helt värdelöst. Jag tycker egentligen första frågan till trådställaren bör vara, hur använder du din kamera till vardags?
Bäste Håkan, kloka ord från en vis man. :)
När jag tolkar ordet "allround" så får jag det till att vara typ ett objektiv som i normalfallen kallas "kitobjektiv". Dessa brukar hålla sig mellan 18-75mm sisådär. Men det är klart, någon kanske vill ha et 10-1500 som allround. Om jag skriver att 17-40 är supertrevligt så betyder det inte att du måste använda det, det är bara min egen åsikt.

Ganska intressant att ingen nämner 17-85 IS i sammanhanget då frågeställaren endast frågar efter ett allround och inte ett L allround. Sen hade iofs jag satsat på ett 24-105 IS L och senare kompletterat med ett 10-22..

Det är nog så det lutar åt för min del.

/Andreas

Jag har idag dessa objektiv till min 20D

10-22mm
17-40 4L
50mm 1.8
+ teleobjektiv

Jag funderar på att gå över till detta:

10-22mm
28-75mm 2.8 Tamron
fast sigma 20mm/1.8 eller 28/1.8 28/2.8?
behålla 50/1.8 + teleobjektiv

Då kommer jag använda Tamron 28-75mm som allround då detta omfång funkar bra för spontana bilder och det blir inte konstiga perspektiv på personer och byggnader. 2.8 i ljusvärde är också bra för tex. inomhus och höstbilder och annat.
Ska jag finlira och ta naturbilder med panoramakänsla och annat kan jag använda canon 10-22mm eller när jag kräver bästa kvalité ett fast objektiv.

Har dock inte testat Tamron 28-75mm men har bara hört bra om det.

/Magnus

Har sett flera exempel på folk som börjat med ett objektiv som ska täcka allt men sedan märker att det är något annat dom vill ha. Jag skulle rekommendera ett billigt alternativ med stort zoomomfång typ 18-125 eller 18-200 att börja med. Spara resten av pengarna tills det växer ut en bild av vad du verkligen vill ha. En sådan kompakt zoom kommer du alltid att ha nytta av i framtiden även då du har bättre gluggar.

ANNONS
Götaplatsens Foto