Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allt om ramar!

Produkter
(logga in för att koppla)

Damme

Aktiv medlem
Jag tänkte ta upp detta ämnet igen, jag har använt sökfunktioen men nästan bara fått upp frågor om hur man gör en ram,
jag vill veta hur en ram skall användas.

Jag vet hur man gör ramar av olika slag, enklast är (I ps cs2) Image - Canvas size, relative och sedan mata in storleken och färg.

jag själv tycker man bör ha en ram för att visa nu är jag nöjd med bilden och redo för visning, men när jag slänger på ram så blir jag genast osäker.

Vilken färg bör en ram ha? mer än en färg? Hur tjock?
jag vill gärna få med mitt namn på bilden oxå, tycker själv det snyggaste blir om den är i ramen, annars kan det bli svårläst, men om namnet skall vara i ramen så blir ramen plöstligt mycket tjockare.

Skriv allt vad ni tycker om ramar nu!

Frågar du mig tycker jag ramar ska vara tunna, diskreta och utan infogat namn. Ofta tycker jag ramar används för att skyla över ett dåligt bildresultat.

/Johan

Jag tycker att ramens färg och storlek avgörs av den aktuella bildens innehåll, färg och format. Jag föredrar själv en relativt tjock ram för att skärma av själva bilden från omgivande ytor. Ofta blir det en tunn vit inre ram och en svart tjockare utanpåliggande. Detta för att i fallet att betraktaren väljer svart bakgrund så finns ändå en lite avskärmning kring bilden. Andra bilder gör sig i mitt tycke bättre med vit ram, då använder jag ingen liten inre ram. Text tycker jag går helt bort på ramar, det tillför inte bilden någonting och är ytterst sällan snyggt..!

Håller med Johan Hansén om att ramar ska vara diskreta - och absolut inte innehålla något namn. Lägger man upp bilderna här på Fotosidan finns ju fotografens namn precis intill bilden i alla fall. Stora mastiga ramar verkar ofta vara nybörjarens sätt att försöka lyfta sina bilder till en mer professionell nivå - ofta med helt motsatt verkan.

Man ska aldrig bara "slänga på en ram". Vet man inte vad man vill tillföra med ramen är det bättre att låta bilden vara utan inramning. Det är i alla fall aldrig fel! En bild som inte är bra utan ram ser kanske skenbart bättre ut med ram - men den blir aldrig tillräckligt bra...

Tycker som Johan Oskarsson att det måste vara bilden som avgör hur ramen utformas. De ska ju fungera ihop. Bäst är det när ramen känns som en naturlig del av bilden.

När jag inte direkt känner hur jag vill rama in en bild brukar jag bara lägga till en enda pixels svart linje runt bilden för att ljusa partier (om den visas på en vanlig vit bakgrund) inte ska "rinna ur" bilden. I PS gör man ju det enkelt genom att bara utöka arbetsytan med två pixlar i vardera riktningen.

/Christina

ANNONS
Götaplatsens Foto