Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Alt till Canons blixtsynk/sändare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders P Hansson

Aktiv medlem
Någon som kan tipsa om bra blixtsynk/sändare för Canons blixtar dvs motsvarande Canon ST-E2 Speedlite-sändare? Jag tänkte synka 2-3 blixtar

anders

Om du skall köra med automatik så tror jag inte att det finna andra alternativ än just ST-E2 eller en blixt som går att köra som master (tex 580EX).
Möjligen att Sigma har någon blixt som klarar detta.

Om du är beredd att köra blixtarna manuellt så finns en del radiostyrningar att välja på. Allt från billiga "Kinasändare" från t.ex. Kaffebrus.se, Elincroms Skyportsystem som drar iväg lite högre i pris, till Pocket Wizard som är i en prisklass för sig (och troligen också de bästa).

skyport fungerar ok om du har nya canonblixtar som 580ex 2 eftersom dom har syncuttag på blixten. Däremot kör du med gamla blixtar utan sync o måste använda kopplingar från tex hama då är det bara strul. Jag provade först med kopplingar men det funkade inte så jag köpte 580ex 2 samt kablar till pocket wizard då fungerar det betydligt bättre.

Radiopoppers har full automatik med radiolänk - http://radiopopper.com/

Annars funkar skyports finemang (utan automatik) - jag skaffade ett gäng 540EZ på blocket för ett par hundralappar och monterade mitt eget synkuttag på dem och även på min 580EX - håller med om att ett externt (typ Hama) inte funkar klockrent.

ANNONS
Götaplatsens Foto