Annons

Alternativ till 50/1.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Använder detta som enda objektiv till min 300D, men det är alldeles för klumpigt att fota kalas osv. -Vänta lite, ska bara gå längre bak...

Har sett att det är bra pris på Canon EF 28/2,8, men är det ett bra objektiv och blir det ett smidigt alternativ?

Annars verkar ju Sigma 18-50/2.8 bra. Vet inte om jag har råd med det dock.

Välkommen med tips!

Ibland tycker jag inte alls det verkar räcka med ljusstyrka 1.8 på kalas (eller gör jag fel). Då tänkte jag att ljusstyrkan likaväl kan vara 2.8 om jag ändå behöver använda blixt? Tänker jag rätt?

Kan inte svara på objektivfrågan, men om du får långa slutartider med 1.8 så öka ISO:n lite, ISO100 är inte den enda som funkar :)

Ska du fotografera kalas/fest så är det ju ofta i ganska trånga utrymmen så en stabil vidvinkel är nog inte dumt. Själv tycker jag att det fungerar bäst med en 24 till 35 mm brännvidd på en vanlig analog kamera så till din 300D skulle du kunna köra runt 18 - 20mm för att få liknande bildvinkel. En ordentlig blixt är nog inte heller dumt. Jag brukar köra manuellt med 1/15s ISO400-film och TTL-blixt så får man med mycket befintligt ljus samtidigt som blixten fryser rörelser. Hade jag haft en 300D så hade jag nog gjort ungefär likadant men kanske skruvat upp ISO lite till för ännu mer befintligt ljus i exponeringen. Det får ju bli en avvägning mellan befintligt/blixt-ljusbalansen i exponeringen och acceptabel brusnivå.

Vad gäller ljusstyrkan på ditt objektiv så kan man väl säga så att ljusstarkare glugg ger mer inverkan av det befintliga ljuset (på största bländare) men mindre skärpedjup. På kalas/fest är det ofta bra med ett lite större skärpedjup så att fler personer kommer i skärpa och då kanske du ändå behöver blända ner lite grann.

M

Senast ändrad:
Sigmas 18-50/2,8 är verkligen bra och värd sina slantar.

Canon 28/2,8 och 24/2,8 och bra och relativt billiga objektiv. 24 är bättre men också lite dyrare. Det kan ju bra med lite vidvinkel så 24:an är nog att föredra som komplement till din 50:a.

För estbilder är det ofta kul att kombinera blixt och lång tid.
- Sätt kameran på Av och bländare 2,8 eller 1,8.
- Skruva upp till ISO 400-1600 så att du får tider på ca 1/8-1/30s.
- Använd blixten.
Det blir livfulla och kul bilder.

Bilagor

• _mg_1187.jpg
    _mg_1187.jpg
    27.8 KB · Visningar: 1,125
froderberg skrev:
Sigmas 18-50/2,8 är verkligen bra och värd sina slantar.

Canon 28/2,8 och 24/2,8 och bra och relativt billiga objektiv. 24 är bättre men också lite dyrare. Det kan ju bra med lite vidvinkel så 24:an är nog att föredra som komplement till din 50:a.

För estbilder är det ofta kul att kombinera blixt och lång tid.
- Sätt kameran på Av och bländare 2,8 eller 1,8.
- Skruva upp till ISO 400-1600 så att du får tider på ca 1/8-1/30s.
- Använd blixten.
Det blir livfulla och kul bilder.

Jag skulle välja 24/2,8 morsan fotar med en sådan
riktigt bra glugg d.

Kör på M tex(5,6-1/15) och ställ in slowsynk på blixtinställningar istället. Brukar köra d själv på tex gruppfoton eller festbilder eller om jag fotar i kyrkor o måste använda blixt. Blir mera stämning i bilderna.

prozac skrev:
Kör på M tex(5,6-1/15) och ställ in slowsynk på blixtinställningar istället.

Med Canon behöver du inte ställa in "slow". Det räcker med att sätta kameran på Av, Tv eller M. Jag rekommenderar Av.

En del pratar om att man ska ställa in kameran på synk på andra ridån, men det är absolut inte nödvändigt för festbilder utan ger istället problem med att man tappar tajmingen i avtrycket.

slowsync behöver man väl bara ställa in om man kör i automatläge? Manuellt gör väl kameran som man ställer in?

(På F4 så finns det inget slowsyncläge utan man får antingen köra sync på andra ridån eller manuellt. Jag kommer inte ihåg om A-lägat alltid är slowsync eller om den automatiskt ställer om till synctid mellan 1/60 till1/250.)

I vilket fall så ska det inte spela någon roll om man kör manuellt eftersom slowsync är inställning som ändrar hur automatiken uppför sig och den enda automatiken man behöver i detta läget är TTL. Man vet ju vilken tid man vill ha och i Tv-läge så blir det ju maxöppen bländare ändå. Kör man Av-läge så har man ju ingen koll på vilken tid man får om man kör med slowsync.

Rätta mig om jag har fel :)

M

På F5an och D100 ställer jag in slowsynk på kameran! Jag ställer in slowsynk och kör på sen! kör alltid på Manuell.
Nu jobbar jag i Finland o här har vi bara Canon så jag kan inte kika på mina grejor skall göra d när jag kommer hem.

Melker Humala skrev:
slowsync behöver man väl bara ställa in om man kör i automatläge? Manuellt gör väl kameran som man ställer in?

Korrekt, och i Canon behöver man inte ens något slowsynk-läge i Tv och Av. Att köra manuellt är ju mer omständigt.

Man vet ju vilken tid man vill ha och i Tv-läge så blir det ju maxöppen bländare ändå. Kör man Av-läge så har man ju ingen koll på vilken tid man får om man kör med slowsync.

Problemet med Tv-läget är att du kan ställa in en tid som är kortare än vad största bländaren är och får då en mörk och underexponerad bakgund. Vid starkt ljus ärdock TV att föredra.

I svagt ljus kör jag alltid av på största eller näst största bländaren så att tiden håller sig mellan 1/8 - 1/30 sekund. Om det är 1/8s eller 1/15s spelar ingen roll. Eftersom iso-värdet också kan ändras går det ju att fintrimma så att man alltid hamnar perfekt.

Den enda gång jag kör M är när det är väldigt varierande ljus som på disco. För att slippa råka få en bild på 1/125 eller en på två sekunder så sätter jag manuellt värdena efter ungefär medelljuset.

froderberg skrev:
Korrekt, och i Canon behöver man inte ens något slowsynk-läge i Tv och Av. Att köra manuellt är ju mer omständigt.

Men inomhus på ett kalas/fest så är ju jusförhållandena mörka och oftast fasta så det är ju bara att ställa in manuellt och köra på med TTL. det går ju nästan snabbare än att ställa in automatiken. Det är ju sällan som ljusförhållandena är tillräckliga för att köra utan blixt när man är inomhus. Visserligan kan man skruva upp ISO en del men jag tycker att det blir bättre bilder med blixten. Kör man analogt har man dessutom inget val eftersom färgtempraturen på inomhus belysningen inte blir bra på standardfilm (gulaktigt från glödljus och grönaktigt från de flesta lysrör).

Problemet med Tv-läget är att du kan ställa in en tid som är kortare än vad största bländaren är och får då en mörk och underexponerad bakgund. Vid starkt ljus ärdock TV att föredra.

I svagt ljus kör jag alltid av på största eller näst största bländaren så att tiden håller sig mellan 1/8 - 1/30 sekund. Om det är 1/8s eller 1/15s spelar ingen roll. Eftersom iso-värdet också kan ändras går det ju att fintrimma så att man alltid hamnar perfekt.

Den enda gång jag kör M är när det är väldigt varierande ljus som på disco. För att slippa råka få en bild på 1/125 eller en på två sekunder så sätter jag manuellt värdena efter ungefär medelljuset.

Vad gäller Tv-läget så visst men det spelar ju ingen roll, om du ställer in tex 1/30 och det är för mörkt så kommer ju kameran att välja största bländare ooch exponeringen styrs av blixtens TTL-automatik. Tidsvalet gör du ju bara för att det inte ska bli förmycket skakningsoskärpa i det befintliga ljuset huvuddelen av ljuset kommer ju från blixten. Själklart så är detta när inte ljuset räcker till för en vanlig exponering (utan blixt). Har man tilräckligt med ljus för att klara en exponering utan blixt men vill köra med upplättning så är det ju bara att plåta på som om man inte hade blixten igång. Förslagsvis med Av-läge, TTL-tar ju hand om blixten (eventuellt kan man exp-kompensera blixten efter tycke och smak)

Hårklyverier det här egentligen för vi är ju i stort överens förutom att jag föredrar M-läge vid blixtfoto.

Vid skiftande belysningsförhållande som på disco eller konsert så gör jag ungefär som du, manuellt och spotmätning. Jag kör oftast manuell focus också eftersom min kamera är ganska kass vid dåligt ljus och längre avstånd där blixtens hjälpbelysning inte orkar riktigt.

M

Melker Humala skrev:
Vad gäller Tv-läget så visst men det spelar ju ingen roll, om du ställer in tex 1/30 och det är för mörkt så kommer ju kameran att välja största bländare ooch exponeringen styrs av blixtens TTL-automatik. Tidsvalet gör du ju bara för att det inte ska bli förmycket skakningsoskärpa i det befintliga ljuset huvuddelen av ljuset kommer ju från blixten. Själklart så är detta när inte ljuset räcker till för en vanlig exponering (utan blixt).

Visst spelar det roll. Om jag prioriterar stämningen mer och använder bölixten för att frysa rörelser så vill jag ju inte ha bakgrundsljuset underexponerat och därmed döda stämningen-

Skakningsoskärpa eller röresleoskärpa gör inget, snarare tvärt om. Blixten fryser ju en del av rörelserna.

Bilagor

• electrolux-_i4y2274.jpg
    electrolux-_i4y2274.jpg
    33.3 KB · Visningar: 806
Det är ju rörelseoskärpan i kombinatsion med den frysta rörelsen som ofta är grejjen.

Bilagor

• hultsfred-ii4y7248-2.jpg
    hultsfred-ii4y7248-2.jpg
    26.7 KB · Visningar: 798
Visst du har rätt, dina bilder blir kalas med lång slutartid men John frågade om kalas-bilder i betydelsen fest :) (Jag kunde inte låta bli att vara dryg) och då skulle inte jag välja att fota dem med rörelse/skaknings-oskärpa. Men kör du på manuellt så kan du ju enkelt justera tiden och därmed använda slutartidsratten som ett reglage mellan stämning och skärpa.

M

Melker Humala skrev:
Visst du har rätt, dina bilder blir kalas med lång slutartid men John frågade om kalas-bilder i betydelsen fest :) och då skulle inte jag välja att fota dem med rörelse/skaknings-oskärpa.

Jag vill ha fart i mina festbilder och då behöver inte allt vara skarpt.

Magnus: Härliga festbilder...har inte tänkt på att man kan fota på det sättet. Är det dina vänner allihop? Man får en känsla av att man vill vara med..nästan som Pripps Blå-reklamen, fast med mer fest..:)

Canon 28/2.8 kostar ca 2000kr
Canon 24/2.8 kostar ca 4500kr

Skiljer det lika mycket i bildkvalitet som i pris? Skiljer vinkeln mer än det låter?

För 4500kr är det bättre att satsa på Sigmas 18-50/2.8 väl?

Om jag köper en fast tex 24mm så har jag tänkt att den ska sitta på hela tiden. Blir ju stressigt och jobbigt att byta till 50mm om vartannat.

Kanske ska kolla in begagnatmarknaden också, är det några speciellt objektiv som är bra och prisvärda där?

ANNONS
Götaplatsens Foto