Annons

Alternativ till EF 24-70 2,8L

Produkter
(logga in för att koppla)
Skicka in...

kommer jag att göra. De får justera 24-70:an mot kamerahuset. Lägger med en lapp med förklaring på hur felet artar sig samt att jag motsätter mig att de utför någon som helst justering av huset då 70-200:an funkar klockrent på huset...

Re: Skicka in...

KaLi skrev:
kommer jag att göra. De får justera 24-70:an mot kamerahuset. Lägger med en lapp med förklaring på hur felet artar sig samt att jag motsätter mig att de utför någon som helst justering av huset då 70-200:an funkar klockrent på huset...
Tror ändå som Daniel skrev, att man nog gör säkrast i att skicka in alla objektiv man har samtidigt.
Det kan ju vara så att justering av bara objektiv inte räcker, och då måste dom göra justering på både objektiv och kamera.

Höll också på och skickade bara in ett objektiv eftersom jag trodde att huset var OK.
Men felfokuserande gluggen var +3, huset +3 och tredje (skarpa gluggen) -3. Detta var bara påhittade siffror, men så kan det vara.
Det blev canon först efter att de justerat alltsammans tilsammans.

Jag har under lång tid varit på jakt efter en bra normalzoom till min 30D, för att ersätta min Sigma 18-125 och har gått igenom tillgängliga recensioner. Sigman har rätt bra färgåtergivning och kontrast, är rätt skarp i centrum men har mindre bra skärpa i kanterna. Den är ganska bra vid bra ljusförhållande och när den vill dvs. när den inte felfokuserar vilket händer rätt ofta. Jag köpte ett EF 17-55 2,8f som visade sig vara sämre än Sigman. YFO i Malmö, efter att ha testat och jämfört båda objektiven, erbjöd mig direkt att lämna tillbaka 17-55. All heder åt dem. Sedan inriktade jag mig på att köpa ett EF 24-70. Jag har prövat inte mindre än tre olika objektiv och samtliga var lika dåliga. Jag vet att man kan skicka ett redan köpt Canonobjektiv för justering men andras erfarenheter av turerna med justering av just EF 24-70 blev avskräckande. För ett par dagar sedan köpte jag ett EF 24-105. Det har visat sig vara mycket bättre än samtliga normalzoomar jag har testat hittills. Jag antar att 24-70, om man har turen att få ett bra exemplar och endast då, är lite bättre än 24-105 men det sistnämnda verkar hålla jämnare kvalitet. Håller på och testar det, vi får se...

Uppdatering 17/12-07

Jaha... Då har hela kittet varit på justering. Teknikern sa att 24-70:n och kamerahuset låg i yttre gränsen av nominella värden men precis, precis innanför, men när enheterna sattes ihop så blev det totala felet för stort. 24-70 samt hus har då justerats till nominella värden. Litet fel kunde även konstateras med 70-200:n så även denna justerades till nominellt värde.
Tekniskt mumbojumbo, men hur fungerade det sedan i verkligheten?..
Tyvärr är svaret besvikelse... :-(
Är det så att framför allt 24-70:n är extremt "känslig" och måste "läras känna"?
Gjorde ett porträttjobb igår och det blev bara sk*t... :-((
Får slänga den dyra utrustningen i skrubben och börja jobba med G7:an istället. Den är kass men iaf konsekvent kass... :-/

Uppdatering nr 2, 17/12...

Jag är beredd att kasta skiten i sjön och hoppa på Nikon-tåget. Nu har den förbannade Canonutrustningen kostat mig två st betalda jobb.
Min 70-200, som tidigare varit nästintill 100%-ig är numera precis lika dålig som 24-70:n.
Undrar vad han har justerat, han där på Canon... :-((

Det är ju orimligt!

Ska man acceptera att behöva lämna in top-of-the-line-modeller flera gånger innan de presterar det de skall göra från första början?
Vem fan köper en Porsche och accepterar flera justeringar/kalibreringar innan bilen levererar full effekt. Är otroligt besviken just nu.

Jag tycker inte att 24-70 känns ok i ringarna, zoomringen glider ojämt och gluggen ger kass skärpa i kanterna på 5D (24mm/f2.8). Sigma 50-150/2.8 har mycket skönare zoom-ring och känns bättre byggd, trots halva priset.

Om objektivet dessutom har fokusproblem som Canon inte klarar av att rätta till direkt bör det visa sig på omdömmena. Problemet är att 24-70 och canon dslr säljer som smör iaf och då behöver Canon inte bry sig.

Att "hota" med byte till Nikon är bara löjligt, deras D3/24-70 kostar multum jämfört med 5D/24-70.

Byte Nikon...

Ja, jag vet. Att hota till Nikonbyte är löjligt. Men när besvikelsen är som störst så är det lätt att se det grönare gräset på andra sidan staketet.
Ska göra en till kontroll idag, i fullt dagsljus. Fixar inte optiken det så blir det ett byte. 24-105 4 L IS ligger bra till då...

Svar ja.

Med tillägg: tyvärr. :-(
Nu är det knas med 70-200:an oxå, den som alltid varit perfekt innan "kalibrering"...

Ajajaj, när ja lämnade in kamera och objektiv för samkalibrering gav ja strikta order om att de absolut inte fick röra kameran. Jag blev också uppringd av Canon och diskuterade hur vi skulle göra.

Resultatet blev super iallafall. :)

Jag pratade oxå med servicekillen.

Eftersom jag planerar att köpa nytt hus så resonerade vi att optiken skulle läggas rätt, kalibreringsmässigt så de senare ska fungera på ett annat hus. Så alla delar kalibrerades för sig, för att de var för sig ska ligga inom riktvärdena. Hur det kan bli så fel, ja, det vet jag inte.

Det är ju garanti på reparationen så har de strulat till det så ska de ju fixa det gratis. In med grejerna igen!

Kan meddela att Nikon och andra kamera märken har också dessa problem. Fördelen med Canon tycker jag personligen är att ja har nära till ett serviceställe där jag själv kan prata med killarna utan att behöva gå via butik.

In med grejerna igen...

Ja, det lär väl bli så...
Jag köpte dock optiken den 10 oktober och nu två månader senare så har jag ännu inte fungerande grejer. Ska jag behöva acceptera det när jag har L-optik? Törs jag öht köpa nytt hus eller kommer det vara samma tremånaders resa då oxå??... :-(

Hmm, det styrker mina misstankar också.

Enligt Canon låg min kamera 15cm backfokus fel, men jag insisterade på att de inte fick röra kameran.

Det underliga i kråksången är att alla mina gamla och nya objektiv fokuserade på mm rätt även på gigantiska avstånd med min kamera.

Det känns som om Canons egna referens i Mölndal skiljer sig ifrån Canonfabrikens referens.

Hade du enbart kalibrerat in 24-70L efter din kamera hade de gamla gluggarna funkat som förut och 24-70an hade troligen funkat emot nya kameror också.

Nja...

Vid första kalibreringen skickades bara 24-70:n in och då blev det ingen som helst förbättring efteråt...

ANNONS
Götaplatsens Foto