Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till Sigma 18-50/2.8, något som överlever de små sensorerna

Produkter
(logga in för att koppla)

T-H

Aktiv medlem
När jag lägger ut 4-5000kr på ett vidvinkelobjektiv vill jag att det ska överleva min 300D och även funka till min nästa DSLR som om några år troligen kommer att innehålla en fullstor sensor.
Vad finns det då för alternativ till Sigma 18-50/2.8, som dessutom är ljusstarkare än Canon 17-40/4L?

Canons 17-35/2,8 och 20-35/2,8 funkar ju. Objekitven håller inte samma skärpa som Canons 17-40/4 eller 16-35/2,8. Hur de är i förhållande till Sigmat vet jag inte,

Jag skulle köpt Sigmat och sedan sålt det när det är dags för ett nytt hus.

Var är 18-50/2.8 billigast?, priserna i USA inkl moms och tull skiljer sig inte nämnvärt från de svenska.

Hur är 18-50/2.8 jämfört med Sigma 20/1.8?

T-H skrev:
Var är 18-50/2.8 billigast?, priserna i USA inkl moms och tull skiljer sig inte nämnvärt från de svenska.

Möjligen kan du spara någon krona hos Technikdirekt i Tyskland. Jag köpte en 20D med 18-50/2,8 åt en kompis för för 16000 vilket är 2000 billigare än i Sverige. En pålitligt ställe.

www.technikdirekt.de

Hur är 18-50/2.8 jämfört med Sigma 20/1.8?

Antagligen bättre men givetvis inte lika smidigt med fast brännvidd. 20/1,8 har ett gott rykte även om den inte är knivskarp på största bländaren.

Behöver du inte 1,8 så skulle jag välja Canons 20/2,8 som är suveränt bra. Riktigt skarpt och raka linjer.

froderberg skrev:
Möjligen kan du spara någon krona hos Technikdirekt i Tyskland. Jag köpte en 20D med 18-50/2,8 åt en kompis för för 16000 vilket är 2000 billigare än i Sverige. En pålitligt ställe

Hmm, kan finnas anledning att revidera det omdömet. Jag har fortfarande inte fått någon ersättare till den defekta Tamron 28-75 de levererade veckan innan jul. Och det är oroväckande tyst från deras sida.

/Johan

hansen2 skrev:
Hmm, kan finnas anledning att revidera det omdömet. Jag har fortfarande inte fått någon ersättare till den defekta Tamron 28-75 de levererade veckan innan jul. Och det är oroväckande tyst från deras sida.

Bara för det fick jag svar från dem när jag skrev förra inlägget. Min knaggliga skoltyska tolkar det som att gluggen skickas till mig idag.
Återstår att se om jag får en ny eller reparerad glugg.

/Johan

hansen2 skrev:
Bara för det fick jag svar från dem när jag skrev förra inlägget. Min knaggliga skoltyska tolkar det som att gluggen skickas till mig idag.
Återstår att se om jag får en ny eller reparerad glugg.

Reklamationsavdelningen har säkert haft ledigt över jul till idag... :)

froderberg skrev:
Reklamationsavdelningen har säkert haft ledigt över jul till idag... :)

Har varit i kontakt med dem i mellandagarna. Sist skickade jag ett halvspydigt mail där jag undrade om de tänkte agera eller inte och då blev det tyst ;)

Innan dess bad jag dem skicka en ny på direkten under tiden jag skickade tillbaka det defekta exemplaret. Men för denna ynnest ville de debitera mig en gång till vilket jag tyckte var i magstarkaste laget.

Om det här nu ordnar sig blir det väl att bråka om ersättning för frakten för returpaketet.

/Johan

Överleva 300D,,, vad som nu menas med det,,,

Jag skulle absolut värdera fasta linser!

Jag tänker i fullformat och då känns 24-28mm som en bra allroundvidvinkel.

Canons 20 2,8 skall vara fin, och ger en fin vidvinkel på 300D. Samt att den på en senare (ev) fullformatare har en trevlig bildvinkel!

Så,, om jag var dig,, så hade jag satsat på EF20 2,8;)!

Mvh Niclas,

ANNONS
Götaplatsens Foto