Annons

Alternativt motljuskydd till 100-400L

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Jag har beslutat mig att jag skall köpa ett 100-400 nu men jag undrar ifall det finns nått annat motljuskydd som skulle passa på detta objektiv? För det man får till är så FRUKTANSVÄRT fult! Det ser så "80'ies" ut. Alldrig att jag skulle skruva på det. Det skulle ju nästan vara pinsamt känns det som. Man kanske kan skruva på ett från 70-200:an? Det borde ju inte bli någon vinjettering eftersom bränvidden börjar efter och slutar efter 70 och 200, och båda är 77mm. Någon som har testat skruva på något annat utan att få vinjetering osv?

URK!

Bilagor

• nh-lensefront.jpg
    nh-lensefront.jpg
    15 KB · Visningar: 274
john23 skrev:
Lackera det "neongrönt" eller silver metallic
kanske??

Eller met lite osynlighetsfärg kanske! =) Jag vill ju gärna ha effekten av motljuskyddet men helst inte det gräsliga utseendet. Fjärils formade motljuskydd är ju lite vänligare mot ögat. Det ser iaf inte som att man trätt på en svart burk framför objektivet.

Du får helt enkelt ta å köpa ett fast 400 5.6 L med motljusskydd i metall för jag håller med dig till fullo att det är gräsligt. Funderar själv på å uppgradera mitt 70-200 F/4 till en 2.8 p g a motljusskyddet. Lycka till.

Citat från www.photozone.de "Flare can be a problem with this lens so using the supplied hood or some other kind of protection is a good idea (the hood of the EF 24-70mm L fits as well, BTW)."

Har dock inte provat själv.

Dennis_R skrev:
Jag har beslutat mig att jag skall köpa ett 100-400 nu men jag undrar ifall det finns nått annat motljuskydd som skulle passa på detta objektiv? För det man får till är så FRUKTANSVÄRT fult! Det ser så "80'ies" ut. Alldrig att jag skulle skruva på det.

URK!

Betänk att även själva objektivet ser rätt groteskt ut när det är fullt utdraget. Jag tror du får skaffa något annat och snyggare objektiv helt enkelt.

ANNONS
Götaplatsens Foto