Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativt sätt att byta färgrymd

Produkter
(logga in för att koppla)

Armitage

Aktiv medlem
Alldeles nyligen fick jag reda på att man faktiskt kan välja Convert to Profile i PS. Jag har alltid, när jag sparat från AdobeRGB TIFF till sRGB Jpeg, kryssat ur en ruta i Spara-dialogen som frågar om jag vill behålla AdobeRBG.

Funkar detta också? Lika bra? Mig veterligen blir det alltså sRGB av de okryssade Jpeg:en.

Nej det gör det inte. Du skall konvertera från adobe rgb till s-rgb. Eller ännu hellre proofa in färgerna från den större färgrymden till den mindre och sedan konvertera. Men för att göra der så enkelt som möjligt, börja med att konvertera från adobeRGB TILL S-RGB i de fall du bill att bilden skall vara s-rgb.
Exv för webben eller skrivas ut av ett fotolab där du inte har deras egen profil

Mikael

Förlorar jag något på att först spara en Jpeg i AdobeRGB för att vid ett senare tillfälle konvertera till sRGB? Tänkte på kvalitetsförlusten som gör sig gällande när man sparar om Jpeg-filer.

Förlora kan man alltid (om man gör fel), men AdobeRGB är en betydligt större ICC-profil och där bör du inte gå miste om något. Se bifogad bild där AdobeRGB är den yttre skalan.

Bilagor

• colorscales.jpg
    colorscales.jpg
    38.2 KB · Visningar: 130
ANNONS
Götaplatsens Foto