Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatör har lite videofrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en glad amatörfilmare som gått från automatiska DJI Pocket till Panasonic GH5s och inställningarna är lite skrämmande men försöker lära mig så mycket jag kan. Dock har jag några frågor:

Stämmer det att om man vill spela in i 24 fps måste man nästan alltid ha ND filter för att få ner slutartiden till 1/50. Det lilla jag filmat hittills med kameran har jag använt angel iso på 180 men då kan jag inte ändra bländaren i kameran, men kan justera det på mitt objektiv. Är det bra att använda angel iso? Har aldrig hört termen angel iso innan så det är lite förvirrande...


mvh Christian
 
Kul!

Jag filmar nästan enbart i 24 fps men har aldrig använt ett ND filter. Men jag filmar nästan helt uteslutande inomhus. Där har jag sällan lyxen att ha "för mycket ljus".

Som regel låser jag iso till 200(du kan köra 160 iso, 80 iso läget är en kompromiss) samt slutartid till 1/50 och justerar exponeringen med bländaren. I en del fall behöver jag större skärpedjup och får då öka ISO tills jag kan använda bländarstorleken jag önskar.

Du utrycker dig lite konstigt. Jag utgår ifrån att du menar shutter angle? På din kamera kan du välja om du vill ändra slutarhastighet eller slutarvinkel(Shutter speed och Shutter angle). Kör du 180 grader på shutter angle så kommer slutarhastigheten automatiskt vara dubbla bildhastigheten. Så med 24 fps så blir slutarhastigheten 1/48 sekund med 180 graders shutter angle.

Jag kör 1/50 pga att några av mina lampor beter sig illa med 1/48.

Angel iso är annars en term jag aldrig hört, jag tror du misstolkat något där.