Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatör har lite videofrågor

Produkter
(logga in för att koppla)

defuncta

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en glad amatörfilmare som gått från automatiska DJI Pocket till Panasonic GH5s och inställningarna är lite skrämmande men försöker lära mig så mycket jag kan. Dock har jag några frågor:

Stämmer det att om man vill spela in i 24 fps måste man nästan alltid ha ND filter för att få ner slutartiden till 1/50. Det lilla jag filmat hittills med kameran har jag använt angel iso på 180 men då kan jag inte ändra bländaren i kameran, men kan justera det på mitt objektiv. Är det bra att använda angel iso? Har aldrig hört termen angel iso innan så det är lite förvirrande...


mvh Christian
 
Kul!

Jag filmar nästan enbart i 24 fps men har aldrig använt ett ND filter. Men jag filmar nästan helt uteslutande inomhus. Där har jag sällan lyxen att ha "för mycket ljus".

Som regel låser jag iso till 200(du kan köra 160 iso, 80 iso läget är en kompromiss) samt slutartid till 1/50 och justerar exponeringen med bländaren. I en del fall behöver jag större skärpedjup och får då öka ISO tills jag kan använda bländarstorleken jag önskar.

Du utrycker dig lite konstigt. Jag utgår ifrån att du menar shutter angle? På din kamera kan du välja om du vill ändra slutarhastighet eller slutarvinkel(Shutter speed och Shutter angle). Kör du 180 grader på shutter angle så kommer slutarhastigheten automatiskt vara dubbla bildhastigheten. Så med 24 fps så blir slutarhastigheten 1/48 sekund med 180 graders shutter angle.

Jag kör 1/50 pga att några av mina lampor beter sig illa med 1/48.

Angel iso är annars en term jag aldrig hört, jag tror du misstolkat något där.

Använder du shutter angle så kan du inte justera slutarhastigheten längre, det kanske är det som förvirrar dig? Bländaren ska fungera precis som vanligt.

Om du behöver ND filter är främst om du vill filma utomhus i solen och önskar ha kort skärpedjup, annars kommer man ganska långt med att blända ner. Det är något du märker fort genom att testa.
 
Kul!

Jag filmar nästan enbart i 24 fps men har aldrig använt ett ND filter. Men jag filmar nästan helt uteslutande inomhus. Där har jag sällan lyxen att ha "för mycket ljus".

Som regel låser jag iso till 200(du kan köra 160 iso, 80 iso läget är en kompromiss) samt slutartid till 1/50 och justerar exponeringen med bländaren. I en del fall behöver jag större skärpedjup och får då öka ISO tills jag kan använda bländarstorleken jag önskar.

Du utrycker dig lite konstigt. Jag utgår ifrån att du menar shutter angle? På din kamera kan du välja om du vill ändra slutarhastighet eller slutarvinkel(Shutter speed och Shutter angle). Kör du 180 grader på shutter angle så kommer slutarhastigheten automatiskt vara dubbla bildhastigheten. Så med 24 fps så blir slutarhastigheten 1/48 sekund med 180 graders shutter angle.

Jag kör 1/50 pga att några av mina lampor beter sig illa med 1/48.

Angel iso är annars en term jag aldrig hört, jag tror du misstolkat något där.

Använder du shutter angle så kan du inte justera slutarhastigheten längre, det kanske är det som förvirrar dig? Bländaren ska fungera precis som vanligt.

Om du behöver ND filter är främst om du vill filma utomhus i solen och önskar ha kort skärpedjup, annars kommer man ganska långt med att blända ner. Det är något du märker fort genom att testa.


Tack för svar, det var shutter angle jag menade men kallas tydligen iso angel i gh5s.

Ska man spela in till mov eller mp4 och vilken kvalite blir en bra kompromiss. Känns som att jag fyller ett 128 gb kort nu på ca 20 min film. Blir bra bild men lite i största laget.
 
De som filmar mycket har bara två sorters hårddiskar: Oanvända och fulla. Räkna med att det går åt massor med minne. Det är därför professionellt inriktade videokameror ofta har en hel flock med kortplatser.
Angle ISO låter som en dålig översättning. De menar nog att filmen blir ljusare om man ökar vinkeln, precis som när du ökar ISO, men det beror på helt olika saker i verkligheten.
 
Nu har jag listat ut vad du tittar på. På din kamera kan du välja om slutaren ska vara shutter speed eller shutter angle samt om känsligheten ska mätas i ISO eller gain. Så inställningen du har där läser ”angle/iso”. Dvs att du kör shutter angle och iso. Vilket låter bra.

Du kan börja filma i 4k 10-bit 150 mpbs läget. Det är bra kvalitet och de tål en del redigering. Så kan du höja i framtiden när du märker att de stryper vad du kan göra. Mp4 eller mov kvittar helt vad jag minns, ta bara en.
 
Jag har haft en GH5, den är rätt lätt att hantera när man väl vant sig. På youtube finns en hel del tips om inställningar för video, ex här:

När det gäller ND filter så använder jag nästan alltid ett variabelt ND när jag filmar, det är väldigt smidigt att reglera exponeringen med filtret och histogrammet då jag ofta vill ha rätt kort skärpedjup och inte vill blända ner. Utomhus och speciellt i soligt väder är ett ND nästan ett måste och jag rekommenderar ett variabelt.
 
Mitt tips är att skippa ALL-I (400Mb/s) läget och köra på något av 150Mb/s lägena i stället, exempelvis 3840x2160 24.00p, 150Mbps (4:2:2 10-bit LongGOP).
Om du använder MP4 eller MOV är lite av en smaksak, kvalitetsmässigt är det ingen skillnad.
Gällande ND-filter så beror det helt på tillgängligt ljus. Utomhus dagtid, ja, du behöver ND-filter om du vill ha kortare skärpedjup.
Jag kommer inte ihåg hur det är på GH5s men på vanliga GH5:an vill jag minnas att minimi-ISO är 400 om man använder V-LOG vilket gör behovet av ND ännu större.
 
Ja det är klart, vill man filma i V-log så verkar minimum ISO vara 320 på GH5s. Då krävs det inte mycket ljus innan bländaren inte räcker till. Vid filmning utomhus krävs nog ND filter ganska fort även om man gärna kör med liten bländare.

V-log kräver en del extra jobb efteråt även om det ökar möjligheten att redigera färgerna med stor marginal. På ett större projekt där man behöver kunna matcha en stor mängd klipp filmade på olika ställen med varandra kan det nog vara ett krav mer eller mindre. På små projekt filmade på ett ställe så väljer jag att hoppa över V-log. Så kul är det inte att redigera :) För mig.

ALL-I lägena hade jag med hoppat, de ger främst en fördel vid redigering men för mitt arbetsflöde är den skillnaden obetydlig.

Skillnaden i de två lägena kan liknas vid att i All-I så sparas alla bildrutor mer eller mindre som separata jpeg foton i en lång serie. De blir mindre komprimerade och är lättare att redigera för datorn så mindre avkodning behövs. Detta kan även ge en kvalitetsförbättring om man filmar något fartfyllt där mycket sker på samma gång och det som visas ändrar sig dramatiskt.

Det "normala" LongGOP gör snarare så att den vid intervaller sparar en bildruta som referens och sedan sparar den förändringarna som sker i från den bildrutan tills den börjar om och fortsätter så. Detta är mycket effektivare då oftast det är en väldigt liten del av det man filmar som ändrar sig och det kan i teorin ge bättre kvalitet i lugna scener än ALL-I då videobandbredden kan nyttjas till annat än att spara om precis hela bildrutan konstant. Men det är slöare att redigera på datorn då videon måste avkodas.

I praktiken tycker iaf jag att det är svårt att se en meningsfull kvalitetsskillnad på de två, skulle inte LongGOP räcka pga bildkvaliteten så skulle jag nog titta på möjligheten att spela in RAW video direkt istället för att proppa minneskorten fulla konstant.

Jag har en smågammal dator så jag importerar videon till Davinci resolve och genererar optimerat media däri oavsett och redigerar den vägen. Det tar runt en halvtimme extra innan jag kan börja men sedan är det klart och lätt att arbeta med.

En ekonomisk nackdel med att köra All-I läget på 400 mbps är att man inte längre klarar sig med V30 eller U3 kort som kan köpas ganska billigt utan behöver troligtvis ett V60 kort och utrymmet kommer ta slut nästan 3 gånger så fort så du behöver fler eller större kort.
 
MOV och MPEG4 är i lite förenklat olika förpackningar till bildmaterialet. Apple ligger bakom MOV så om du redigerar på Apple produkter är det tänkbart att hårdvaran är lite anpassad för att få upp farten.

ND filter ökar möjligheterna då exponeringstiden bör vara 1/2xfps för att rörelser ska se naturliga ut (1/48 s(nåja 1/50 i praktiken) vid 25 fps. Du vill inte bara ha rätt exponering utan också kontrollera skärpedjupet, där kommer ND filter till nytta.

Testa olika inställningar, hur går det att redigera med dem, vad kalarar dator, hur stora filer blir det, finns ju ingen anledning att köra log om det inte behövs Genom att exponera och belysa rätt. (Om man inte tycke att det är kul förståss)
 
Tack för alla fina svar!

Ja man har ju sneglat efter en atmos V och 1 tb ssd disk men de blir väl längre fram.

Jag gillar att redigera så mest vill jag nog spela in i vlog. Kan dock inte så mycket än men ska läsa en termin post produktion film och TV så antar att man lär sig lite nu till hösten.


Mvh Christian
 
ANNONS