Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatör söker macroobjektiv till Canon 600D

Produkter
(logga in för att koppla)

L.Bunne

Ny medlem
Hej,

Jag är en amatörfotograf som älskar att fota närbilder. Speciellt djur och natur.
Har för längesedan köpt en Canon EOS 600D och har för tillfället endast standardobjektivet med vilket man inte kommer så nära :(

Jag är beredd att lägga max 3000 kr på ett objektiv eftersom detta inte är något jag brinner för utan bara tycker är lite kul.

Har ni några bra tips? Det finns ju en hel djungel med objektiv att välja på!

Tack så länge :)

Hej,

Jag är en amatörfotograf som älskar att fota närbilder. Speciellt djur och natur.
Har för längesedan köpt en Canon EOS 600D och har för tillfället endast standardobjektivet med vilket man inte kommer så nära :(

Jag är beredd att lägga max 3000 kr på ett objektiv eftersom detta inte är något jag brinner för utan bara tycker är lite kul.

Har ni några bra tips? Det finns ju en hel djungel med objektiv att välja på!

Tack så länge :)

När du säger nära, menar du då fysikt nära som med makro eller "nära" som med teleobjektiv? Både djur och natur går ju mycket väl att fotografera med båda typerna av objektiv.

Kan du tänka dig begagnat eller är det nytt som gäller?

/P

När du säger nära, menar du då fysikt nära som med makro eller "nära" som med teleobjektiv? Både djur och natur går ju mycket väl att fotografera med båda typerna av objektiv.

Kan du tänka dig begagnat eller är det nytt som gäller?

/P

Jag menar nära med makro :)
Begagnat funkar finfint!

/Lisa

När det gäller Makro så är avståndet mellan fronten och motivet intressant. Ju längre desto bättre brukar det vara för att inte skugga eller skrämma små djur. Här har du en tabell att gå efter:

Tamron 60/2.0 = 10cm
Tamron 90/2,8 = 10cm
Tamron 180/3,5 = 25cm
Sigma 50/2,8 = 3-4cm
Sigma 70/2.8 = 6,5cm
Sigma 105/2,8 = 12cm
Sigma 150/2,8 = 19cm
Sigma 180/2,8 = 23-24cm
Canon 100/2,8 = 15-16cm
Canon EF 180/3.5L USM = 26cm

Skärpemässigt är alla bra. Det är alla andra parametrar som skiljer. Bildstabilisering, kontrast, bokeh, plast/metall osv. Ta t.ex. Tamron 60. Den ger fina bilder men om du vill ställa fokus manuellt så glappar fokusringen 1,5 mm. Kan vara lite frustrerande om man plåtar makro med stativ.
Tamron 90 finns i många modeller. Den första (ej digitalanpassade) har svårt med direkt motljus och den senaste har bildstabilisering. Jag såg nyss den näst sista varianten utan bildstabilisering på annons för 1500kr beg.
Jag hade ett Sigma 105 ett tag men den tappade kontrasten vid motljus. Sålde den sen.

Tillägg

Tror du behöver veta följande tillägg. På listan som du fick ovan är det avståndet mellan främre glaslinsen och objektet som anges. Alla nämnda objektiv har vi detta avstånd (närgränsen) samma förstoring. Som du förstår kan det vara bättre att vara lite längre ifrån än några cm om man vill ha en närbild på en insekt som täcker hela bildytan (i alla fall om man fotar levande och ibland rädda småkryp). Ju längre brännvidd desto längre arbetsavstånd men samma förstoring! Längre brännvidd (som sigmas väldigt skarpa 150 och 180 mm) har också en nackdel - De är lite svårare att hålla stilla och eventuell oskärpa syns mycket mer på ett längre objektiv även om man har samma skärpedjup. Själv föredrar jag dessa långa macron vid fotograferande av allehanda småkryp men smaken är som baken...

Tror du behöver veta följande tillägg. På listan som du fick ovan är det avståndet mellan främre glaslinsen och objektet som anges. Alla nämnda objektiv har vi detta avstånd (närgränsen) samma förstoring. Som du förstår kan det vara bättre att vara lite längre ifrån än några cm om man vill ha en närbild på en insekt som täcker hela bildytan (i alla fall om man fotar levande och ibland rädda småkryp). Ju längre brännvidd desto längre arbetsavstånd men samma förstoring! Längre brännvidd (som sigmas väldigt skarpa 150 och 180 mm) har också en nackdel - De är lite svårare att hålla stilla och eventuell oskärpa syns mycket mer på ett längre objektiv även om man har samma skärpedjup. Själv föredrar jag dessa långa macron vid fotograferande av allehanda småkryp men smaken är som baken...
Mäts inte närgränsen från sensorn till motivet? Det är möjligt att ovan tabell avser avståndet från främre linsen, men jag menar själva begreppet "närgräns".

Vanligtvis

Vanligtvis uppger man närgränsen ifrån sensorn. Tabellen (inlägget) som jag hänvisade till gjorde inte det.

Vanligtvis uppger man närgränsen ifrån sensorn. Tabellen (inlägget) som jag hänvisade till gjorde inte det.
Ok, som jag misstänkte. :) Till TS: om du ska kika på nytt makro så anger ex.vis prisjakt.se närgränsen för de flesta objektiv, och där menar man alltså det närmaste avståndet mellan sensorn och objektet/motivet som objektivet kan fokusera och inte mellan främre linsen och motivet. Så att du inte blir förvirrad av att de anger andra siffror än ovan tabell. :)

Finns "extension tubes" som minskar närgränsen på dina befintliga objektiv. Själv fotar jag kryp med 600 mm, blir ju inte riktigt macro, men man kan hålla avstånd så insekterna inte flyger sin väg av rädsla iaf.

Finns "extension tubes" som minskar närgränsen på dina befintliga objektiv. Själv fotar jag kryp med 600 mm, blir ju inte riktigt macro, men man kan hålla avstånd så insekterna inte flyger sin väg av rädsla iaf.

Lite off topic kanske men kan vi få se en bild när du riggat ett 600mm med mellanringar? (En bild på kamera med objektiv alltså). Gärna en exempelbild också på hur resultatet blir.

/P

Jag köpt en ny och oanvänt Canon FD 50mm f3.5 Macro + 25mm extension tube till min Fujifilm X–T1 och det är fantastiskt skarp och underbart att använder.

Till TS: om du ska kika på nytt makro så anger ex.vis prisjakt.se närgränsen för de flesta objektiv, och där menar man alltså det närmaste avståndet mellan sensorn och objektet/motivet som objektivet kan fokusera och inte mellan främre linsen och motivet.

Närgräns är dock ganska ointressant på ett makroobjektiv. Arbetsavståndet är mer meningsfullt att känna till. Och förstoringsgraden, förstås.

Lite off topic kanske men kan vi få se en bild när du riggat ett 600mm med mellanringar? (En bild på kamera med objektiv alltså). Gärna en exempelbild också på hur resultatet blir.

/P
Nu har jag inte haft "tuben" på 600 mm någon gång. Men kryp har jag fotat en del med det ändå. Bilder finns i mina album.

Mvh Hasse

ANNONS
Götaplatsens Foto