Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Analog film
- Trådstartare flossy666
- Start datum
Wolfgang
Aktiv medlem
Från början användes den bara som rörlig film och den är faktiskt 35 mm bred inkl perforeringen.
Exponeringsmätare fanns inte i den rörliga filmens barndom utan man exponerade olika stillbilder med den för att kolla rätt exponeringstid, vilket gjorde att Oscar Barnack kom på idén att bygga en riktig stillbildskamera för denna 35 mm-film - den första Leican.
KODAK numererade denna småbildsfilm som nr 135.
Exponeringsmätare fanns inte i den rörliga filmens barndom utan man exponerade olika stillbilder med den för att kolla rätt exponeringstid, vilket gjorde att Oscar Barnack kom på idén att bygga en riktig stillbildskamera för denna 35 mm-film - den första Leican.
flossy666
Aktiv medlem
35-millimeter används väl fortfarande för spelfilm. Men 135-filmen har inget mått som är 35 millimeter på någon ledd. Filmrutan är 36 millimeter bred, 24 millimeter hög, och det är 38 millimeter från kant till kant på filmrutor.
Så varför kallas det 35 millimeter? Är det slarv?
flossy666
Aktiv medlem
Sen undrar man ju om det finns digiotal film också, eftersom du kallar den analog? Film är film kort och gott.
Jösses. Tack för ett utmärkt svar på min fråga.
Wolfgang
Aktiv medlem
35-millimeter används väl fortfarande för spelfilm. Men 135-filmen har inget mått som är 35 millimeter på någon ledd. Filmrutan är 36 millimeter bred, 24 millimeter hög, och det är 38 millimeter från kant till kant på filmrutor.
Som jag skrev tidigare så är filmen faktiskt 35 mm bred inkl perforeringen.
Alltså från kant till kant där perforeringen sitter.
Senast ändrad:
Graal
Avslutat medlemskap
Jösses. Tack för ett utmärkt svar på min fråga.
Men du läste inte det andra svaret tidigare, att FILMEN ÄR 35MM BRED. har du en film till hands är det bara att mäta och se själv.
flossy666
Aktiv medlem
Som jag skrev tidigare så är filmen faktiskt 35 mm bred inkl perforeringen.
Alltså från kant till kant där perforeringen sitter.
Då förstår jag. Jag trodde det hade något med själva filmrutan att göra.
Graal
Avslutat medlemskap
Från början användes den bara som rörlig film och den är faktiskt 35 mm bred inkl perforeringen.
Det var faktist inte Oscar Barnack som byggde den första stillbildskameran för 135-film. Flera sådana kameror såg ljuset innan Leica-kameran föddes, bl. en dansk kamerabyggare som gjorde en så till en journalist för sina resor. Den rymde en filmlängd med 100 bilder och då slapp han framkalla filmen ute på resorna utan kunde vänta tills han kom hem.
Graal
Avslutat medlemskap
Då förstår jag. Jag trodde det hade något med själva filmrutan att göra.
Filmrutornas storlek varierar, allt från halvformat 18x24 till panoramaformat 24x58 och uppåt.
Wolfgang
Aktiv medlem
Du har säkert rätt. Det fanns ju även prototyper som funkade som "exponeringsmätare".Det var faktist inte Oscar Barnack som byggde den första stillbildskameran för 135-film. Flera sådana kameror såg ljuset innan Leica-kameran föddes, bl. en dansk kamerabyggare som gjorde en så till en journalist för sina resor. Den rymde en filmlängd med 100 bilder och då slapp han framkalla filmen ute på resorna utan kunde vänta tills han kom hem.
Jag menade seriemässigt byggdes den sedan 1914 och uppfinnaren av denna Ur-Leica var Oskar Barnack. Något senare kom även Zeiss-Ikon med en liknande typ som hette Contax om jag minns rätt.
flossy666
Aktiv medlem
Filmrutornas storlek varierar, allt från halvformat 18x24 till panoramaformat 24x58 och uppåt.
Så 135-film och 35mm-film är inte nödvändigtvis samma sak?
vaktmästaren
Aktiv medlem
Jag sitter med en negativficka framför mig och mäter på mina gamla Tri-X negativ. En filmremsa är exakt 35 mm bred! Därför kallas det 35-mm film!
Niklas Groop
Aktiv medlem
Så 135-film och 35mm-film är inte nödvändigtvis samma sak?
Det är precis samma sak. Läs igenom svaren härovan så får du se att 135 är Kodaks nummer på filmstorlek och 35mm är storleken (bredden).
flossy666
Aktiv medlem
Det är precis samma sak. Läs igenom svaren härovan så får du se att 135 är Kodaks nummer på filmstorlek och 35mm är storleken (bredden).
Så 135-film går bra att använda till dom övriga format som nämnts,18x24, 24x58 osv?
Då har man ju ingen aning om vad som egentligen avses för bildrute/sensorstorlek när man hör talas om vare sig 135-film eller 35mm.
Niklas Groop
Aktiv medlem
Så 135-film går bra att använda till dom övriga format som nämnts,18x24, 24x58 osv?
Då har man ju ingen aning om vad som egentligen avses för bildrute/sensorstorlek när man hör talas om vare sig 135-film eller 35mm.
På första frågan: Ja
På andra frågan: Oftast menar man 24x36 men ibland har man använt annan kamera och då kan det nämnas. Frågan är om det spelar någon roll...
Läs mer:
http://www.brownie-camera.com/film.shtml
http://sv.wikipedia.org/wiki/Småbild
http://en.wikipedia.org/wiki/135_film
http://simple.wikipedia.org/wiki/135_film
vaktmästaren
Aktiv medlem
Om det spelar någon roll? Vad exakt är det med digitala fullformatskameror som är 35mm ?
Det jag är ute efter är naturligtvis vad "motsvarande 35mm" egentligen betyder i sammanhang av bildvinkelsmotsvarighet? (sätt den i alfapet)
Om jag förstått det rätt så är det att sensorn på en fullformatskamera är lika stor som bildrutan på en 135mm negativ, eller diafilm, alltså 24x36 mm.
Niklas Groop
Aktiv medlem
Om det spelar någon roll? Vad exakt är det med digitala fullformatskameror som är 35mm ?
Det jag är ute efter är naturligtvis vad "motsvarande 35mm" egentligen betyder i sammanhang av bildvinkelsmotsvarighet? (sätt den i alfapet)
Den digitala sk. Fullformataren beskriv ibland "motsvarande 35mm" (eller småbildsformat) precis som du skriver och då menar man 24x36mm vilket kan anses vara det populäraste formatet på film från 60-talet och framåt. Att man just kalla det för fullformat torde härröra från det faktum att det tidigare fanns kameror med 18x24mm stor bildruta som kallades för halvformat.
Att 24x36 kallades för småbildformat härrör från att det också finns mellanformat som använder 120 film med bildruta motsvarande 6x4,5cm upp till 6x9cm. Större negativformat kallas för storformat och dessa går från 9x12 cm och uppåt, om jag inte misstar mig, och dessa kommer i form av ark.