Annons

Andra objektiv till Panasonic G6

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej

Jag är novis på system-fronten och har precis köpt en G6 med 14-42 kit-objektivet. Jag skulle vilja komplettera med ett fast objektiv med bra ljuskänslighet för tex inomhusfoto och barnfoto utomhus. De objektiv jag har sett har inte optisk bildstabilisering, är det vanligt att ta bra bilder utan stativ utan bildstabilisering? Och hur vet jag vilka objektiv jag kan leta efter, dvs vilka funkar med min kamera? Jag antar att det är autofokusen som kanske inte kommer funka på vissa objektiv men jag fokuserar gärna manuellt, tror jag. Men då jag är nybörjare behöver jag nog lite hjälp från kameran i övrigt och kommer inte köra i helt manuellt läge till att börja med utan prova mig fram med slutartider och bländaren.

Mycket tacksam för att få lite kunskap kring detta och gärna förslag på objektiv / Magnus
 

Vips

Aktiv medlem
Hej,
Panasonics 20/1.7 är väl ett populärt första val, det var där jag startade, Olympus har ju en del motsvarigheter också. Väl ingen som har stabilisering. Men kan man leva med manuell fokus finns det ju en del från Samyang och Voigtländer att välja på också...

/magnus
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej,
Panasonics 20/1.7 är väl ett populärt första val, det var där jag startade, Olympus har ju en del motsvarigheter också. Väl ingen som har stabilisering. Men kan man leva med manuell fokus finns det ju en del från Samyang och Voigtländer att välja på också...

/magnus
Stort tack för din input!

/ Magnus
 

transalp-01

Aktiv medlem
Olympus 45/1,8 är väldigt prisvärt, kostar runt 2500:-

Annars har Sigma tre objektiv 19, 30 och 60mm alla med ljusstyrka 2,8. De kostar runt 1500:- och är otroligt prisvärda!

Att du inte har stabilisering i huset gör inget. Jag har alla dessa utom 19mm och har använt dem på ett Panasonic GX1 hus som inte heller har stabilisering utan problem. Men visst är det skönt med stabilisering men dock inte nödvändigt.
 

PMD