Annons

Andra objektiv till Panasonic G6

Produkter
(logga in för att koppla)

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej

Jag är novis på system-fronten och har precis köpt en G6 med 14-42 kit-objektivet. Jag skulle vilja komplettera med ett fast objektiv med bra ljuskänslighet för tex inomhusfoto och barnfoto utomhus. De objektiv jag har sett har inte optisk bildstabilisering, är det vanligt att ta bra bilder utan stativ utan bildstabilisering? Och hur vet jag vilka objektiv jag kan leta efter, dvs vilka funkar med min kamera? Jag antar att det är autofokusen som kanske inte kommer funka på vissa objektiv men jag fokuserar gärna manuellt, tror jag. Men då jag är nybörjare behöver jag nog lite hjälp från kameran i övrigt och kommer inte köra i helt manuellt läge till att börja med utan prova mig fram med slutartider och bländaren.

Mycket tacksam för att få lite kunskap kring detta och gärna förslag på objektiv / Magnus
 

Vips

Aktiv medlem
Hej,
Panasonics 20/1.7 är väl ett populärt första val, det var där jag startade, Olympus har ju en del motsvarigheter också. Väl ingen som har stabilisering. Men kan man leva med manuell fokus finns det ju en del från Samyang och Voigtländer att välja på också...

/magnus
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Hej,
Panasonics 20/1.7 är väl ett populärt första val, det var där jag startade, Olympus har ju en del motsvarigheter också. Väl ingen som har stabilisering. Men kan man leva med manuell fokus finns det ju en del från Samyang och Voigtländer att välja på också...

/magnus
Stort tack för din input!

/ Magnus
 

transalp-01

Aktiv medlem
Olympus 45/1,8 är väldigt prisvärt, kostar runt 2500:-

Annars har Sigma tre objektiv 19, 30 och 60mm alla med ljusstyrka 2,8. De kostar runt 1500:- och är otroligt prisvärda!

Att du inte har stabilisering i huset gör inget. Jag har alla dessa utom 19mm och har använt dem på ett Panasonic GX1 hus som inte heller har stabilisering utan problem. Men visst är det skönt med stabilisering men dock inte nödvändigt.
 

PMD

Aktiv medlem
Panasonic 20/1.7 är ett mycket bra objektiv som jag gillar skarpt utom på en punkt. Det har utomordentligt långsam autofokus. Det spelar ingen större roll när man fotograferar stillastående eller långsamma motiv, men om motivet rör på sig bara halvfort så hänger objektivets AF inte med.

Ett alternativ kan vara Olympus 25/1.8. Jag har inte provat det själv, men testare på nätet hävdar att AF är snabbare än Panasonicobjektivet.

Annars håller jag helt med om förträffligheten hos Olympus 45/1.8. Ett fantastiskt bra objektiv som dessutom inte alls är dyrt. Om man gillar korta, ljusstarka telen så är det ett givet köp.
 

Vips

Aktiv medlem
Panasonic 20/1.7 är ett mycket bra objektiv som jag gillar skarpt utom på en punkt. Det har utomordentligt långsam autofokus. Det spelar ingen större roll när man fotograferar stillastående eller långsamma motiv, men om motivet rör på sig bara halvfort så hänger objektivets AF inte med.
Håller med, den är seg att fokusera jämfört med många andra objektiv, synd att de inte fixade det i den "uppdaterade" versionen som kom i fjol. Men formatet är förträffligt och bilderna blir bra.

Har heller inte så ofta känt att jag saknat bildstabilisering, det är ju en brännvidd som fortfarande går att använda utan i de flesta situationer, bara man anpassar inställningarna därefter...

/magnus
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Håller med, den är seg att fokusera jämfört med många andra objektiv, synd att de inte fixade det i den "uppdaterade" versionen som kom i fjol. Men formatet är förträffligt och bilderna blir bra.

Har heller inte så ofta känt att jag saknat bildstabilisering, det är ju en brännvidd som fortfarande går att använda utan i de flesta situationer, bara man anpassar inställningarna därefter...

/magnus
Intressanta och givande inlägg ovan. Tack! /Magnus (ts)
 

PMD

Aktiv medlem
Panasonic 20/1.7

Tjavars, det är det långsammaste objektivet vad gäller AF i min m4/3-arsenal (om man inte räknar Samyang 7.5mm f/3.5 som har manuell fokus :).

Att objektivet är ljusstarkt och ger skarpa bilder har inte (nödvändigtvis) så mycket att göra med att det har långsam AF. Det är olika egenskaper hos objektivet. Som sagt var så gillar jag resultatet från det objektivet när man inte behöver fokusera snabbt.

Det delar nog favoritplatsen bland mina objektiv med Olympus 45/1.8, trots dess utomordentligt långsamma AF.
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Tjavars, det är det långsammaste objektivet vad gäller AF i min m4/3-arsenal (om man inte räknar Samyang 7.5mm f/3.5 som har manuell fokus :).

Att objektivet är ljusstarkt och ger skarpa bilder har inte (nödvändigtvis) så mycket att göra med att det har långsam AF. Det är olika egenskaper hos objektivet. Som sagt var så gillar jag resultatet från det objektivet när man inte behöver fokusera snabbt.

Det delar nog favoritplatsen bland mina objektiv med Olympus 45/1.8, trots dess utomordentligt långsamma AF.
Olympus 45/1.8 låter onekligen som att många har som en favorit. Hur är användningsområdet, dvs till vilka bilder väljer ni det objektivet kontra tex sigma 19/2.8? Funkar tex Olympus 45 för inomhusbilder utan att behöva backa undan hur långt som helst? 45mm blir väl 90mm omräknat och ger väl då ganska bra avstånd? (Det jag har att relatera till är min väns canon med ett 50mm objektiv och där behöver man backa undan ganska bra, men den Canonen kanske har en omräkningssiffra också? Det är en "vanlig" Canon med några år på nacken).

Vänligen / Magnus
 

PMD

Aktiv medlem
Canons APS-C-kameror har ungefär 1.25 gånger bredare bildvinkel än en m4/3-kamera med samma brännvidd. Så ett 50mm-objektiv på en sådan Canon motsvarar ungefär ett 40mm-objektiv på en m4/3-kamera. Inte långt ifrån 45mm, alltså, så du kan nog använda erfarenheten från din väns objektiv för att bedöma hur ett Olympus 45/1.8 skulle vara att använda vad gäller lämpligt motivavstånd.
 

geol

Aktiv medlem
Panasonic 20/1.7

Tjavars, det är det långsammaste objektivet vad gäller AF i min m4/3-arsenal (om man inte räknar Samyang 7.5mm f/3.5 som har manuell fokus :).

Det delar nog favoritplatsen bland mina objektiv med Olympus 45/1.8, trots dess utomordentligt långsamma AF.
Att säga utomordentligt långsamma AF är det jag reagerar på. Om du byter ut "utomordentligt" mot "något" stämmer det bättre med verkligheten.
 

geol

Aktiv medlem
Olympus 45/1.8 låter onekligen som att många har som en favorit. Hur är användningsområdet, dvs till vilka bilder väljer ni det objektivet kontra tex sigma 19/2.8? Funkar tex Olympus 45 för inomhusbilder utan att behöva backa undan hur långt som helst? 45mm blir väl 90mm omräknat och ger väl då ganska bra avstånd? (Det jag har att relatera till är min väns canon med ett 50mm objektiv och där behöver man backa undan ganska bra, men den Canonen kanske har en omräkningssiffra också? Det är en "vanlig" Canon med några år på nacken).

Vänligen / Magnus
Prova med ditt kitobjektiv inställt på 42 mm, det skiljer inte mycket från 45 mm. Du behöver nog backa undan ganska bra med 45 mm men det är i stället utomordentligt som porträttobjektiv, ett kort teleobjektiv alltså.
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Prova med ditt kitobjektiv inställt på 42 mm, det skiljer inte mycket från 45 mm. Du behöver nog backa undan ganska bra med 45 mm men det är i stället utomordentligt som porträttobjektiv, ett kort teleobjektiv alltså.
Tack Gunnar! Självklart, jag ska kolla med mitt eget inställt på 42mm. Bra porträttobjektiv förstår jag. Då ligger det nu på önskelistan tillsammans med ett ljusstarkt tex 19 mm för inomhusbilder på barn och familj.

Mvh / Magnus
 

PMD

Aktiv medlem
Att säga utomordentligt långsamma AF är det jag reagerar på. Om du byter ut "utomordentligt" mot "något" stämmer det bättre med verkligheten.
Njae, det är inte marginellt långsammare än de flesta andra m4/3-objektiv. Det är markant långsammare.
 

PMD

Aktiv medlem
Tack Gunnar! Självklart, jag ska kolla med mitt eget inställt på 42mm. Bra porträttobjektiv förstår jag. Då ligger det nu på önskelistan tillsammans med ett ljusstarkt tex 19 mm för inomhusbilder på barn och familj.
Olympus 45/1.8 är ett obligatoriskt inköp för varje m4/3-fotograf. :)
Jag har svårt att komma på ett objektiv för m4/3 som är mer prisvärt. Dessutom håller det hög optisk klass oavsett pris.
 

transalp-01

Aktiv medlem
Jag började bygga på mitt system med Olympus 45/1,8, ett givet köp för alla med m43. Sen blev det ett Panasonic 14/2,5 också ett givet köp. Båda håller hög kvalité i förhållande till pris. .
 

transalp-01

Aktiv medlem
Sigma är väldigt prisvärda. 60 mm är inte dum heller. 19 mm är den enda Sigma jag saknar men gissar att även den håller hög klass.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
 

M. Wolf

Aktiv medlem
Olympus 45/1.8 är ett obligatoriskt inköp för varje m4/3-fotograf. :)
Jag har svårt att komma på ett objektiv för m4/3 som är mer prisvärt. Dessutom håller det hög optisk klass oavsett pris.
Ett Olympus 45mm är nu införskaffat och provat - fantastiskt fint! Vilka härliga resultat. Det känns som ett självsklart köp till vilken m4/3 som helst. Och avsaknad av bildstabilisering blev inte det problem som jag var rädd för, jag tog idag bilder på dotterns skolföreställning på relativt långt avstånd och med kameran över huvudet och det blev skarpa bilder. Tack för er guidning! / Magnus
 
ANNONS