Annons

kamera/objektiv till blivande familjefotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

Happymonday

Medlem
Jag har en dröm om att bli en bra familje/barnfotograf på initialt hobbynivå men kanske någon gång kunna arbeta lite med det. Jag reser mycket och vill gärna även ta bättre resefoton. Jag har ett företag inom annan verksamhet som går bra, så pengar finns både till lön och köp av bra utrustning.

Fotograferandet kommer främst att ske utomhus men även inomhus i naturligt ljus. Jag är ute efter en proffsig, ganska lättanvänd kamera. Priset är sekundärt.

Vilken kamera och objektiv jag bör köpa? jag har sett att Canon R6 verkar vara populär bland andra familjefotografer.
 
Köp den och kom igång med din dröm. Låt framtiden utvisa vart drömmen tog dig, och vilka konkreta krav som växt fram under åren
Ingen annan än du kommer att kunna välja vilken utrustning som passar dig.
 
Jag har en dröm om att bli en bra familje/barnfotograf på initialt hobbynivå men kanske någon gång kunna arbeta lite med det. Jag reser mycket och vill gärna även ta bättre resefoton. Jag har ett företag inom annan verksamhet som går bra, så pengar finns både till lön och köp av bra utrustning.

Fotograferandet kommer främst att ske utomhus men även inomhus i naturligt ljus. Jag är ute efter en proffsig, ganska lättanvänd kamera. Priset är sekundärt.

Vilken kamera och objektiv jag bör köpa? jag har sett att Canon R6 verkar vara populär bland andra familjefotografer.
Det kanske låter hårt och är egentligen inte något svar på din fråga, men sanningen är den att vilken modern kamera som helst som tillverkats det senaste decenniet eller så, kan leverera förbluffande bra bilder.

Dessutom är det inte på kamerahuset du skall lägga pengarna, utan på optiken. Där gör det störst skillnad i slutresultatet.

Nyckelordet i detta sammanhang är KUNSKAP, inte utrustning. Och KUNSKAP är ju inget man kan köpa sig till, om du förstår mig rätt.

Ljussättning, komposition och inte minst efterbehandling (redigering) av dina (RAW)-filer gör sannolikt mycket mer för slutresultatet på dina bilder, än den nyaste och dyraste kameran du kan köpa (fråga mig gärna hur jag vet 😉).

Själv har jag en D800E (2012), D850 (2017) och en Sony RX100 M5A (2018) utöver mobilkamera (2023), och så länge dessa fungerar, kommer jag att använda dom. Men, det är ju alltid roligt att köpa nya leksaker 😉.

"Skillnaden på pojkar och män är priset på leksakerna", sägs det 😁.
 
Senast ändrad:
Kameran är inte jätteviktig, men ett 85mm f1.8 kanske är en bra början.
Objektivet har dock mycket att göra med hur stor studio du har.

För familjefoto är det nog annat som är viktigare. Bakgrunder, blixtar etc.
Sist jag var hos en hade fotografen en högst medioker kamera och objektiv vilket jag reflekterade över. Men hon hade en riktigt proffisionell blixtuppsättning och ett antal bakgrunder där hon snabbt med tanke på vår klädsel använde 2-3st.
Resultatet blev trots mina farhågor om medioker kamera och objektiv väldigt bra.
Jag ville ha ett antal utskrifter i lite olika format och RAW-filerna. Kravet på RAW-filerna gjorde urvalet av fotografer väldigt skralt. Där finns det säkerligen en öppning på marknaden.
 
Det kanske låter hårt och är egentligen inte något svar på din fråga, men sanningen är den att vilken modern kamera som helst som tillverkats det senaste decenniet eller så, kan leverera förbluffande bra bilder.

Dessutom är det inte på kamerahuset du skall lägga pengarna, utan på optiken. Där gör det störst skillnad i slutresultatet.

Nyckelordet i detta sammanhang är KUNSKAP, inte utrustning. Och KUNSKAP är ju inget man kan köpa sig till, om du förstår mig rätt.

Ljussättning, komposition och inte minst efterbehandling (redigering) av dina (RAW)-filer gör sannolikt mycket mer för slutresultatet på dina bilder, än den nyaste och dyraste kameran du kan köpa (fråga mig gärna hur jag vet 😉).

Själv har jag en D800E (2012), D850 (2017) och en Sony RX100 M5A (2018) utöver mobilkamera (2023), och så länge dessa fungerar, kommer jag att använda dom. Men, det är ju alltid roligt att köpa nya leksaker 😉.

"Skillnaden på pojkar och män är priset på leksakerna", sägs det 😁.
Jag tror verkligen att du har rätt! Men för att få kunskap behöver man träna och då är det ju roligare att ha en vettig utrustning :)

Vilket bildredigeringsprogram rekommenderar du att jag börjar lära mig?

Och om jag även satsar på att erhålla så mycket kunskap som möjligt: finns det någon erkänd bra distans-fotoutbildning, eller bör jag leta efter workshops/onlineutbildningar inom det fältet man är intresserad av?
 
Kameran är inte jätteviktig, men ett 85mm f1.8 kanske är en bra början.
Objektivet har dock mycket att göra med hur stor studio du har.

För familjefoto är det nog annat som är viktigare. Bakgrunder, blixtar etc.
Sist jag var hos en hade fotografen en högst medioker kamera och objektiv vilket jag reflekterade över. Men hon hade en riktigt proffisionell blixtuppsättning och ett antal bakgrunder där hon snabbt med tanke på vår klädsel använde 2-3st.
Resultatet blev trots mina farhågor om medioker kamera och objektiv väldigt bra.
Jag ville ha ett antal utskrifter i lite olika format och RAW-filerna. Kravet på RAW-filerna gjorde urvalet av fotografer väldigt skralt. Där finns det säkerligen en öppning på marknaden.
Intressant att höra! Jag tänker mig främst fotografering utomhus, inte i studio. Så bakgrunden blir naturen :)
 
Vilket bildredigeringsprogram rekommenderar du att jag börjar lära mig?
Lightroom och Photoshop är väl branchstandard.
Och om jag även satsar på att erhålla så mycket kunskap som möjligt: finns det någon erkänd bra distans-fotoutbildning, eller bör jag leta efter workshops/onlineutbildningar inom det fältet man är intresserad av?
Finns hur mycket som helst på nätet, inte minst Youtube, och här på Fs. Moderskeppet nämns ibland i detta sammanhang.

En sajt jag gillar är photography life (på engelska).
Jag tror verkligen att du har rätt! Men för att få kunskap behöver man träna och då är det ju roligare att ha en vettig utrustning
För att göra dig själv en tjänst, satsa på en begagnad utrustning som har några år på nacken, på så sätt gör det mindre ont rent ekonomiskt om du tappar sugen, men om ekonomin inte är ett problem i något avseende, kanske en Fuji mellanformatskamera, alternativt en Hasseblad vara rätt väg att gå, men då snackar vi om STORA pengar.

I annat fall väl den kameran du nämnde fullt tillräckligt, skulle jag tro. Jag kör med Nikon så jag har dålig koll på Canon. Oaktat vilket, satsa det mesta av kapitalet på optiken. Gluggarna räcker "längre" än vad kamerahuset gör, om du förstår mig rätt.
 
Senast ändrad:
Om pengar inte är ett problem så är Canon R6, R6 II eller R5 trevliga val. L objektiv är dyra men bra. Det vanligaste bildredigeringsprogrammet är Adobe Lightroom Classic. Du skaffar detta med en prenumeration från Adobe och då ingår Photoshop också. Tröskeln är relativt låg för att komma igång med Lightroom Classic jämfört med Photoshop. Skaffa en bok eller kolla på nätet. Det viktigaste är ett ta bilder och testa så lär man sig eftersom.

Notera att du behöver en färgkalibrerad bildskärm om du ska göra seriös bildredigering för kunder.

Vilka objektiv du behöver finns det nog många åsikter om men jag skulle börja med RF 70-200/2.8 L om du ska ta personbilder utomhus.
 
Dom flesta tillverkare har bra kameror för ändamålet. Ta en sväng till en kamerabutik och känn och kläm på några. Tekniskt är det ganska liten skillnad mellan dom när det kommer till porträtt, men alla passar förmodligen inte bra i din högernäve. För ditt ändamål hade jag helt klart satsat på en spegelfri, där har dom flesta numera ögonfokus vilket du kommer ha mycket glädje av. 70-200f2.8 är förmodligen inget dumt alternativ, även om du kanske vill ett objektiv med en större bländare om du skall ha naturen som bakgrund.
 
Om pengar finns så köp det bästa. Då är en faktor eliminerad. Kolla vad Leibovitz med flera använder.
Om man frågar här på forumet kommer nog i första hand kommentarer om att gå en kurs i stället. 😉
Jag tänker att jag fixar utrustning först och därefter går någon kurs :) Spännande att se vad de riktiga proffsen använder!
 
För egen del uppskattar jag lägre vikt/storlek på kamera+objektiv. Min favorit nu är lilla Sony A7C II med Sony FE 24-70/2.8 GM II (det kommer snart en nästan motsvarande Sigma för halva priset..) , mycket bra autofokus, 7 stegs stabilisering så man behöver sällan stativ, proffsig 10 bits 4:2:2 filmning mm. de gamla större samlar damm..bra på resor också.
 
Om pengar finns så köp det bästa. Då är en faktor eliminerad. Kolla vad Leibovitz med flera använder.
Om man frågar här på forumet kommer nog i första hand kommentarer om att gå en kurs i stället. 😉
Det kanske låter hårt och är egentligen inte något svar på din fråga, men sanningen är den att vilken modern kamera som helst som tillverkats det senaste decenniet eller så, kan leverera förbluffande bra bilder.

Dessutom är det inte på kamerahuset du skall lägga pengarna, utan på optiken. Där gör det störst skillnad i slutresultatet.

Nyckelordet i detta sammanhang är KUNSKAP, inte utrustning. Och KUNSKAP är ju inget man kan köpa sig till, om du förstår mig rätt.

Ljussättning, komposition och inte minst efterbehandling (redigering) av dina (RAW)-filer gör sannolikt mycket mer för slutresultatet på dina bilder, än den nyaste och dyraste kameran du kan köpa (fråga mig gärna hur jag vet 😉).

Själv har jag en D800E (2012), D850 (2017) och en Sony RX100 M5A (2018) utöver mobilkamera (2023), och så länge dessa fungerar, kommer jag att använda dom. Men, det är ju alltid roligt att köpa nya leksaker 😉.

"Skillnaden på pojkar och män är priset på leksakerna", sägs det 😁.
Kameran är inte jätteviktig, men ett 85mm f1.8 kanske är en bra början.
Objektivet har dock mycket att göra med hur stor studio du har.

För familjefoto är det nog annat som är viktigare. Bakgrunder, blixtar etc.
Sist jag var hos en hade fotografen en högst medioker kamera och objektiv vilket jag reflekterade över. Men hon hade en riktigt proffisionell blixtuppsättning och ett antal bakgrunder där hon snabbt med tanke på vår klädsel använde 2-3st.
Resultatet blev trots mina farhågor om medioker kamera och objektiv väldigt bra.
Jag ville ha ett antal utskrifter i lite olika format och RAW-filerna. Kravet på RAW-filerna gjorde urvalet av fotografer väldigt skralt. Där finns det säkerligen en öppning på marknaden.
Om pengar inte är ett problem så är Canon R6, R6 II eller R5 trevliga val. L objektiv är dyra men bra. Det vanligaste bildredigeringsprogrammet är Adobe Lightroom Classic. Du skaffar detta med en prenumeration från Adobe och då ingår Photoshop också. Tröskeln är relativt låg för att komma igång med Lightroom Classic jämfört med Photoshop. Skaffa en bok eller kolla på nätet. Det viktigaste är ett ta bilder och testa så lär man sig eftersom.

Notera att du behöver en färgkalibrerad bildskärm om du ska göra seriös bildredigering för kunder.

Vilka objektiv du behöver finns det nog många åsikter om men jag skulle börja med RF 70-200/2.8 L om du ska ta personbilder utomhus.
Tack för alla råd! Efter att ha läst på har jag hittat några Canon-objektiv som jag väljer mellan:

RF 85mm f/1.2L USM

RF 50mm f/1.2L USM

Rf 24-70mm f2.8L is USM

Rf 24 -105mm f4 L is USM (sannolikt för liten bländare)


Vilket tror ni passar mig bäst?'
Jag inser att jag kommer att få skaffa ett nättare objektiv för resor, så syftet med detta är främst porträtt/familj/spädbarnsfotografering utomhus och i hemmiljö utan stativ. Jag vill ha stor bländare men samtidigt kanske det är bra med flexibel brännvidd för att kunna lära mig och testa på mer vad jag gillar? Eller bör jag ha två: ett för spädbarn/porträtt och ett för helkropp/familj...?
 
För egen del uppskattar jag lägre vikt/storlek på kamera+objektiv. Min favorit nu är lilla Sony A7C II med Sony FE 24-70/2.8 GM II (det kommer snart en nästan motsvarande Sigma för halva priset..) , mycket bra autofokus, 7 stegs stabilisering så man behöver sällan stativ, proffsig 10 bits 4:2:2 filmning mm. de gamla större samlar damm..bra på resor också.
Det låter klokt! Jag inser att jag får skaffa mig något mindre för resor, men först något för familj/porträtt.
 
Tack för alla råd! Efter att ha läst på har jag hittat några Canon-objektiv som jag väljer mellan:

RF 85mm f/1.2L USM

RF 50mm f/1.2L USM

Rf 24-70mm f2.8L is USM

Rf 24 -105mm f4 L is USM (sannolikt för liten bländare)


Vilket tror ni passar mig bäst?'
Jag inser att jag kommer att få skaffa ett nättare objektiv för resor, så syftet med detta är främst porträtt/familj/spädbarnsfotografering utomhus och i hemmiljö utan stativ. Jag vill ha stor bländare men samtidigt kanske det är bra med flexibel brännvidd för att kunna lära mig och testa på mer vad jag gillar? Eller bör jag ha två: ett för spädbarn/porträtt och ett för helkropp/familj...?
85 mm är en klassisk brännvidd för porträtt.

50 mm är också en klassisk brännvidd som är väl användbar till porträtt, men även ett allroundobjektiv. 50 mm motsvara ungefär vad man ser med ögonen, d v s inga förvrängning.

24-70 är också en omtyckt brännvidd, inte minst i landskapssammanhang, men är en väldigt användbar allroundoptik.

Utan att egentligen veta, så skulle jag undvika 24-105 framförallt för att sådana objektiv med väldigt stort brännviddsomfång oftast innebär ganska mycket kompromisser i den optiska konstruktionen, som påverkar bildkvaliteten negativt.

Så, mitt förslag blir 85 mm (för porträtt), 24-70 som ett landskaps och reportageobjektiv (objektiv med 24-70 mm brännvidd är väldigt populärt bland proffsfotografer). 50 mm även det för porträtt, men även som ett allroundobjektiv.

Avslutningsvis; Det bästa (för dig själv) är att inte köpa något objektiv förrän du vet att det du redan har, inte går att använda för det tänkta användningsområdet.

Dels för att spara pengar, men objektiv är inte bara dyrt, utan även tungt (att bära), mycket glas blir det. Men för porträtt, tveklöst 85 mm.

Men återigen, om pengar inte är ett problem, samtliga tre uppräknade ovan är mitt förslag.

Dessa tre kostar tillsammans fabriksnya i runda slängar ~ 86 lusentappar, men om pengar inte är ett problem, så kör på...Smakar det så kostar det 🥵😋.

I all välmening;
// Tony.
 
Senast ändrad:
Hur mycket har du fotat innan? Jag har en hel del vänner som fotat alldeles för lite som sedan köpte det nyaste, dyraste med Sony och Nikon. Nu ligger kamerorna och dammar då de tog för lång tid att lära sig. Och intresset svalnade fort. Det finns professionella fotografer som fotar med micro 4/3, APS-C och fullframe.
Bara för man har stor bländare betyder inte det bättre bilder. Alla fotografer har sina olika favoriter när det gäller objektiv.
Bättre att köpa utrustning begagnat för 15000kr och gå en utbildning för 10000kr än att köpa utrustning för 100000kr.
/ Johan

Annars är 24-70mm med 85mm en bra combo för det du vill göra.

Hade jag haft dina pengar och ingen kamera alls så hade jag köpt en Fujifilm XT5 med deras 16-55mm 2.8, XF55-200 och Viltrox 75mm1.2: ca 30000kr begagnat då har du allt som behövs. Jag har fotat proffisionelt med en XT2a i 4 år utan problem. Den kostar under 5000kr idag begagnad.
Utrustning är inte så viktigt som man tror.

www.ocoloycollective.com
 
Jag har en dröm om att bli en bra familje/barnfotograf på initialt hobbynivå men kanske någon gång kunna arbeta lite med det. Jag reser mycket och vill gärna även ta bättre resefoton. Jag har ett företag inom annan verksamhet som går bra, så pengar finns både till lön och köp av bra utrustning.

Fotograferandet kommer främst att ske utomhus men även inomhus i naturligt ljus. Jag är ute efter en proffsig, ganska lättanvänd kamera. Priset är sekundärt.

Vilken kamera och objektiv jag bör köpa? jag har sett att Canon R6 verkar vara populär bland andra familjefotografer.
Inget fel på Canon R6, men objektiven är ganska dyra, och Canon håller hårt i sina patent vilket gör att det inte alltid finns andra bra alternativ att välja på.

Video kommer mer och mer och vill du så småningom jobba professionellt bör du välja något som även är bra på video. Tänk t.ex bröllopsfoto. eller kanske resereportage. Skulle föreslå att du tar en titt Panasonic S5IIX som är att föredra för video som även fungerar bra för stillbild. Nästan vilken kamera som helst tillverkad de senaste 10 åren fungerar bra för familje stillbild. Panasonic delar objektivfattning med Panasonic och Leica så det finns mycket bra optik att välja på. nåja Leicaoptik är väl kanske inte heller direkt gratis.

Vad det gäller brännvidder skulle jag förslå 24-70/2.8 som allround optik och ett 70-200/2.8 för porträtt. Nackdelen med dess är att de är ganska tunga oavsett märke vilket kan vara en nackdel på resor. Om det känns tungt komplettera med fasta brännvidder för resor.
 
Jag tänker att jag fixar utrustning först och därefter går någon kurs :) Spännande att se vad de riktiga proffsen använder!
De riktiga proffsen har ofta flera kameror. Dels för att olika kameror funkar olika bra för olika användning. Men ibland också för att byta objektivit tar tid, så det är bättre att ha en kamera för varje objektiv i stunden. Ytterligare ett skäl att ha fler än en är att det är väldigt snopet att råka ut för en trasig kamera precis när man är i ett uppdrag.

Kära familj välkomna till min studio, men vi måste tyvärr boka om ty min kamera pajade precis nu. eller
bäste uppdragsgivare, jag vet att jag lovade bilder från det unika eventet. Tyvärr funkade inte kameran. Hoppas du har förståelse för detta. Kanske jag kan ordna bilder från något annat event pt dig istället.
 
Hur mycket har du fotat innan? Jag har en hel del vänner som fotat alldeles för lite som sedan köpte det nyaste, dyraste med Sony och Nikon. Nu ligger kamerorna och dammar då de tog för lång tid att lära sig. Och intresset svalnade fort. Det finns professionella fotografer som fotar med micro 4/3, APS-C och fullframe.
Bara för man har stor bländare betyder inte det bättre bilder. Alla fotografer har sina olika favoriter när det gäller objektiv.
Bättre att köpa utrustning begagnat för 15000kr och gå en utbildning för 10000kr än att köpa utrustning för 100000kr.
/ Johan

Annars är 24-70mm med 85mm en bra combo för det du vill göra.

Hade jag haft dina pengar och ingen kamera alls så hade jag köpt en Fujifilm XT5 med deras 16-55mm 2.8, XF55-200 och Viltrox 75mm1.2: ca 30000kr begagnat då har du allt som behövs. Jag har fotat proffisionelt med en XT2a i 4 år utan problem. Den kostar under 5000kr idag begagnad.
Utrustning är inte så viktigt som man tror.

www.ocoloycollective.com
Jag har fotat rätt mycket, men främst med mobilen. Tar 100-600 bilder per dag, redigerar både i mobil och ibland i datorn, har gjort några rätt fina reseböcker för privat bruk som jag lade ner mycket tid på. För 20 år sedan mer eller mindre bodde jag i skolans analoga framkallningsrum.

Så intresset finns! Däremot har jag aldrig jobbat med riktigt bra utrustning.

Jag tänkte även utbilda mig. Men en bra/lättanvänd utrustning gör det nog ännu roligare! Tack för tipsen! Har du tips på utbildning? Tyvärr behöver det nog ske på distans.
 
Senast ändrad:
ANNONS