Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Angående Canon EF 100/2,8 Macro USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Holter

Aktiv medlem
Har en liten dum fråga i vanlig ordning men jag måste veta nu innan jag beställer.
Vilken filtergänga har objektivet? Enligt Cyberphoto så har den 58mm, enligt andra så har den 52mm.
Vilken av dom stämmer egentligen?
Mvh Mattias

Hej Mattias!

Den har 58 mm filter jag tittade poå mitt eget objektiv.

Det har blvit ett riktigt favoritobjektiv för mej, jag anväder det ganska ofta.
Härlig byggkänsla, tyvärr måste du köpa ett motljusskydd separat.

Lycka till med köpet.

Mvh. Bengt H

Bengt H skrev:
Hej Mattias!

Den har 58 mm filter jag tittade poå mitt eget objektiv.

Det har blvit ett riktigt favoritobjektiv för mej, jag anväder det ganska ofta.
Härlig byggkänsla, tyvärr måste du köpa ett motljusskydd separat.

Lycka till med köpet.

Mvh. Bengt H

52mm på ej USM version
58mm på USM versionen :)

Där har du svaret till förvirringen ;)

Tack så mycket för era svar! :)
Då slipper jag grubbla på den frågan iaf, även om det står att det är 52mm gänga på vissa sidor, trots att det är USM motorn.
Funderade på att beställa från Cyberphoto, men Zebramedia skiljde det sig några hundralappar.
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5385
Någon som har erfarenhet av att handla där? :)
Mvh Mattias

Mattias Holter skrev:
Tack så mycket för era svar! :)
Då slipper jag grubbla på den frågan iaf, även om det står att det är 52mm gänga på vissa sidor, trots att det är USM motorn.
Funderade på att beställa från Cyberphoto, men Zebramedia skiljde det sig några hundralappar.
http://www.zebramedia.com/shopexd.asp?id=5385
Någon som har erfarenhet av att handla där? :)
Mvh Mattias

Zebramedia är bra grabbar :)

Bara å köp jag har tyckt att det är positivt, och många FSare kan nog instämma eller?

Lät bra det! Sparar ju faktiskt en femhundring på att köpa därifrån. Är leveransen snabbare än vad det står, eller? Det står "Leveranstid till kund: 5-10 vardagar"

Jag beställde ett EF 50mm f/1.4 USM från Zebramedia. Tyvärr hade dom det inte i lager just när jag beställde objektivet, men när det väl kom in (en onsdag) så fick jag det dagen efter! Det kallar jag väldigt snabba ryck!

David-Lönnberg skrev:
Jag beställde ett EF 50mm f/1.4 USM från Zebramedia. Tyvärr hade dom det inte i lager just när jag beställde objektivet, men när det väl kom in (en onsdag) så fick jag det dagen efter! Det kallar jag väldigt snabba ryck!

Att notera är att när det gäller 50mm 1,4 kan man knappast klandra säljaren utan snarare Canons ÅF!

50mm 1,4 är restad överallt, i princip omöjlig att få tag i!

Tack så mycket, eftersom alla verkar vara positiva till det så blir det dom som jag köper ett 100mm2,8 Macro USM samt ett EF 50mm 1,8, tyvärr inte 1,4, men det duger ändå tror jag. :)

Mattias Holter skrev:
Tack så mycket, eftersom alla verkar vara positiva till det så blir det dom som jag köper ett 100mm2,8 Macro USM samt ett EF 50mm 1,8, tyvärr inte 1,4, men det duger ändå tror jag. :)

Mattias du kommer bli nöjd med din 50mm 1,8 och 100mm 2,8 jag lovar :)

Jag ser ingen anledning till 1,4an även om jag själv har den! Det som skiljer är mest det mekaniska samt ne lite mjukare bokeh (inte så åttakantig så att säga) Men om du vill ha lite stabilare 50mm så kolla efter en gammal 1,8 mark 1 den är byggd bättre och har ett metalfäste :)

Men det är lite vad plånboken tillåter samt värderingar !

Ha det nu så roligt och ut och fota med dig i det fina vädret ;)

photonicdelousions skrev:
Mattias du kommer bli nöjd med din 50mm 1,8 och 100mm 2,8 jag lovar :)

Jag ser ingen anledning till 1,4an även om jag själv har den! Det som skiljer är mest det mekaniska samt ne lite mjukare bokeh (inte så åttakantig så att säga) Men om du vill ha lite stabilare 50mm så kolla efter en gammal 1,8 mark 1 den är byggd bättre och har ett metalfäste :)

Men det är lite vad plånboken tillåter samt värderingar !

Ha det nu så roligt och ut och fota med dig i det fina vädret ;)

Hehe, tack så mycket, jag vet att 1,4 skiljer sig kraftigt i byggkvalité, men tyvärr också i prism en 50mm får du ju för en tusenlapp, så det är ändå grymt prisvärt. :)
Nåt som skiljer sig rent tekiniskt såsom fokusering osv i mark 1?

Mattias Holter skrev:
Hehe, tack så mycket, jag vet att 1,4 skiljer sig kraftigt i byggkvalité, men tyvärr också i prism en 50mm får du ju för en tusenlapp, så det är ändå grymt prisvärt. :)
Nåt som skiljer sig rent tekiniskt såsom fokusering osv i mark 1?

Tja mark I påminner mer om en lite nättare 1,4a!
Jag personligen tyckte nog att markI stod sig bättre mot MarkII. Sedan när det gäller fokuserring så sitter den nära linsen på MarkII men på Mark I sitter den som på 1,4an som en plastring mitt på! Man brukar kunna få en MarkI för allt mellan 1200-1500 i bra skick! Så det får man överväga lite med! Sedan vet jag att vissa haft oturen med markI att linserna ploppat ut i paket när man fokuserat. Nu vet jag inte om det är något man åtgärdat idag, anledningen att jag inte gillar Mark II är pga av plastfattningen! och den lite ... nu säger jag lite skramliga feelen den ger! Dock så pointerar jag att den är värd varenda krona!

Joo, jag stod och funderade på om jag skulle köpa en när jag precis köpte min 20D, men jag tog mig en tur på stan och hittade en EF 24mm 2,8 inkl motljusskydd för 1200:- så det va nog värt att vänta lite. :)
Den ä plastig tyvärr, och att fokusringen sitter så nära linsen är jobbigt värre, roterar linsen också, eller? Rent i syfte när det kommer till polfilter.
Mvh Mattias

ANNONS