Annons

Angående Exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Bandit Art Design

Aktiv medlem
Jag har haft min kamera en Nikon D3000 i lite över ett år, köpte den ny men jag har en lite fundering och det är att man läser lite varstans att man kan ta ett antal exponeringar med kameran osv. Nu till min fundering, vad innebär det?

Jag menar man kan t.ex. läsa att en kamera klarar av t.ex. 100 000 exponeringar osv. men vad händer sedan? Är det bara att kassera kameran sedan och hur vet man hur många bilder man tagit i och med att man kanske slänger en hel del bilder som inte blivit bra.

Tacksam för alla seriösa svar så att man blir lite insatt idet hela..

Du kan helt glömma den siffran så länge kameran fungerar. Det är en uppskattning av hur många exponeringar slutaren kan göra innan den riskerar lägga av. Ibland sker det tidigare, och ibland långt senare.

I de där eländiga fartkamerorna som finns längs våra vägar sägs det finnas Nikonkameror som gjort någon miljon exponeringar utan att gå sönder (och det är inte några proffskameror).

Jag har haft min kamera en Nikon D3000 i lite över ett år, köpte den ny men jag har en lite fundering och det är att man läser lite varstans att man kan ta ett antal exponeringar med kameran osv. Nu till min fundering, vad innebär det?

Jag menar man kan t.ex. läsa att en kamera klarar av t.ex. 100 000 exponeringar osv. men vad händer sedan? Är det bara att kassera kameran sedan och hur vet man hur många bilder man tagit i och med att man kanske slänger en hel del bilder som inte blivit bra.

Tacksam för alla seriösa svar så att man blir lite insatt idet hela..

Ja och det är en siffra somalier vad slutaren testas för att håla
Och i kameran åtminstone i en variant skall det vara D200 och det tillhörde proffs sortimentet.

I exif-informationen finns ett fält som heter slutarräknare eller motsvarande, det går att se i ett program som visar fullständig exif-information.

ANNONS
Götaplatsens Foto