Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Angående pol. filter
- Trådstartare Aviator
- Start datum
ture
Aktiv medlem
Ett cirkulärt polariseringsfilter består av ett vanligt polariseringsfilter följt av en "avpolariserare". Det medför att bara filtret fungerar om det är vänt åt rätt håll. Dvs, placera filtret i någon uppsättning där det borde göra skillnad (titta genom det mot himlen, ett par polariserade solglasögon, en LCD-skärm eller nå't) fast åt "fel" håll (dvs, vänd den sida som normalt är vänd mot motivet mot dig) och rotera filtret. Blir det ingen skillnad när du roterar det är det ett cirkulärt filter.
En annan variant är att hålla filtret åt "rätt" håll och placera ett annat polfilter (eller solglasögon) mellan ögat och filtret. Om det bortre filtret är cirkulärt kan du vrida det bakre filtret hur som hslt utan att det gör någon skillnad.
En annan variant är att hålla filtret åt "rätt" håll och placera ett annat polfilter (eller solglasögon) mellan ögat och filtret. Om det bortre filtret är cirkulärt kan du vrida det bakre filtret hur som hslt utan att det gör någon skillnad.
ture
Aktiv medlem
Kul experiment om man har ett cirkpolfilter plus ett polfilter till (cirkulärt eller vanligt spelar ingen roll) och en LCD-monitor: Håll filtren mellan dig och monitorn; det cirkulära filtret nära monitorn och det andra nära ögat så att det täcker hela synfältet (ett par solglasögon hade varit perfekt om det inte vore för att de är förbaskat svåra att vrida när de sitter på plats). Nu går det att hitta ett läge där det bakre filtret helt släcker ut ljuset från monitorn utom där man ser den genom det cirkulära filtret, eftersom dess "avpolariserare" plockar bort polariseringen från LCD-skärmen. Ser rätt kul ut.
/ Lekfarbror Ture
/ Lekfarbror Ture
Aviator
Aktiv medlem
Jag har nu provat dina knep, och förstod jag dig rätt när jag hade ett par pol. solglasögon på mig och höll filtret "fel väg" framför mig samtidigt som jag roterade den yttre ringen. Lampan jag tittade mot blev turvis mörkare och ljusare. Det här borde väl betyda att det var ett lineärt filter, eller?
PrinsValium
Aktiv medlem
ture skrev:
Ett cirkulärt polariseringsfilter består av ett vanligt polariseringsfilter följt av en "avpolariserare". Det medför att bara filtret fungerar om det är vänt åt rätt håll. Dvs, placera filtret i någon uppsättning där det borde göra skillnad (titta genom det mot himlen, ett par polariserade solglasögon, en LCD-skärm eller nå't) fast åt "fel" håll (dvs, vänd den sida som normalt är vänd mot motivet mot dig) och rotera filtret. Blir det ingen skillnad när du roterar det är det ett cirkulärt filter.
Blir det verkligen ingen skillnad om man vänder polfiltret åt fel håll och tittar med pol.glasögon på det om det är cirkulärt? Åt rätt håll ska det bli som du säger tycker jag däremot.
ture
Aktiv medlem
Teoretiskt blir det ingen skillnad alls, i praktiken blir det en liten skillnad, gissningsvis p.g.a. att "avpolariseringen" inte är helt perfekt.
Jag provade just med ett par clip-on-solglasögon och ett cirkpolfilter från Hoya. Med filtret åt "rätt" håll och glasögonen bakom blir det bara en svag färgskiftning när filtret vrids; med filtret åt "fel" håll blir det kolsvart i ett läge.
Jag provade just med ett par clip-on-solglasögon och ett cirkpolfilter från Hoya. Med filtret åt "rätt" håll och glasögonen bakom blir det bara en svag färgskiftning när filtret vrids; med filtret åt "fel" håll blir det kolsvart i ett läge.
ture
Aktiv medlem
ture skrev:
Det verkar tyda på ett linjärt filter, ja.
Mittåt! Jag läser som en kratta!
Håller du filtret åt "fel" håll blir det skillnad oavsett om det är linjärt eller cirkulärt.
Jag ber om ursäkt för förvirringen...
ture
Aktiv medlem
Eller, för att sammanfatta:
glödlampa -> rättvänt cirkpolfilter -> solglasögon -> öga: ingen skillnad vid rotation
glödlampa -> felvänt cirkpolfilter -> solglasögon -> öga: skillnad!
glödlampa -> solglasögon -> rättvänt cirkpolfilter -> öga: skillnad!
glödlampa -> solglasögon -> felvänt cirkpolfilter -> öga: ingen skillnad
blå himmel (eller LCD-skärm...) -> rättvänt cirkpolfilter -> öga: skillnad
blå himmel/LCD-skärm -> felvänt cirkpolfilter -> öga: ingen skillnad.
glödlampa -> rättvänt cirkpolfilter -> solglasögon -> öga: ingen skillnad vid rotation
glödlampa -> felvänt cirkpolfilter -> solglasögon -> öga: skillnad!
glödlampa -> solglasögon -> rättvänt cirkpolfilter -> öga: skillnad!
glödlampa -> solglasögon -> felvänt cirkpolfilter -> öga: ingen skillnad
blå himmel (eller LCD-skärm...) -> rättvänt cirkpolfilter -> öga: skillnad
blå himmel/LCD-skärm -> felvänt cirkpolfilter -> öga: ingen skillnad.
Aviator
Aktiv medlem
Nu har jag helt tappat bort mig i alla filter, (ursäkta om jag trasslar till det, men nu har jag blivit så engagerad att jag måste få veta hur det ligger till). Då jag hade pol. solglasögon på och såg genom filtret mot en lampa och vred det blev det turvis ljusar och mörkare, oavsett om jag hade filtret rätt väg eller fel väg. Kan man på basen av det bestämma om det är cirkulärt eller. lineärt? (Troligtvis har du besvarat det redan men av någon anledning "tänder" det inte hur allt hänger ihop...
PrinsValium
Aktiv medlem
LLindroos skrev:
Nu har jag helt tappat bort mig i alla filter, (ursäkta om jag trasslar till det, men nu har jag blivit så engagerad att jag måste få veta hur det ligger till). Då jag hade pol. solglasögon på och såg genom filtret mot en lampa och vred det blev det turvis ljusar och mörkare, oavsett om jag hade filtret rätt väg eller fel väg. Kan man på basen av det bestämma om det är cirkulärt eller. lineärt? (Troligtvis har du besvarat det redan men av någon anledning "tänder" det inte hur allt hänger ihop...
Om det blev i princip svart i något läge oavsett vilket håll du höll filtret så är det linjärt. Eller enkelt sagt. Om det var skillnad på rätt och fel håll med polariserande glasögon så är det cirkulärt.