Annons

angående videokamerors otillgänglighet

Produkter
(logga in för att koppla)

aracaboi

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en längre tid kollat på lite filmkameror i semi-pro klassen och tycker mig ha märkt en märklig trend, nämligen att nyare modeller väldigt fort går 'ur lager' eller försvinner helt, t.ex. Sony NEX-VG20EH som jag antar har ersatts av Sony NEX-VG30 som i sin tur endast finns i lager på ett enda ställe. jag har även kollat på de något billigare modellerna Canon Legeria HF G10 som inte längre finns i lager, samma gäller Sony Handycam HDR-CX740VE för att inte tala om uppföljaren CX760 som inte verkar finnas överhuvudtaget om man kollar på prisjakt.

Jag undrar om någon vet orsaken bakom detta? är det i huvudsak beställningsvaror eller vill företagen inte sälja kameror i mellanprisklassen av någon outgrundlig anledning?

Och så i allmänheten om någon har ett bra förslag på en prisvärd kamera i denna klassen som faktiskt också finns i lager.

edit: någon som vet vilka typer av objektiv som fungerar till Sonykamerorna med interchangeble lens? fungerar det med vanlig nikon dslr optik eller krävs speciell optik?

mvh

Anledningen är högst sannolikt att försäljningen av dedicerade videokameror är mycket låg nuförtiden, när det går att filma med varenda kamera från minsta kompakt och upp till största fullformatskamera. Det är väl bara videokameror runt 2-3000 som fortfarande har någon nämnvärde försäljning, men inte heller dessa säljs i någon större omfattning.

NEX-VG30 verkar finnas på lager hos Japan Photo (samt på ett företag som heter Liontech Computer Group AB och som jag aldrig hört talas om tidigare).

Det existerar inga videokameror i den prisklassen som kan konkurrera med NEX-VG30. Tror att du måste betala minst 35.000 kr för en videokamera med utbytbara objektiv från någon annan tillverkare (utan objektiv).

Mha adaptrar kan du använda i stort sett alla objektiv du kan hitta på NEX-kamerorna, inkl. dina Nikon-objektiv. Dock blir allting manuellt med dessa, inte bara autofokus utan du måste även blända ner manuellt.

Detta slipper du ifall du använder något av Sonys E-objektiv. Då kan du välja att köra allting automatiskt. Samma gäller även för alla Minolta AF och Sony Alpha-objektiv mha av antingen LA-EA1 eller LA-EA2 adaptern.

De allra flesta väljer dock E-objektivet PZ 18-200mm F3.5-6.3 OSS till denna videokamera. Det fungerar mycket bra ihop med VG30. Tyst fokusering och motorzoomning, och dessutom har det bildstabilisering.
.

PS

PZ betyder Power Zoom (motordriven zoom), vilket den äldre versionen av detta objektiv inte hade.
OSS betyder Optical Steady Shot, vilket en del av NEX E-objektiven har.
.

tack för infon!

jo när jag tänker efter är det väl ingen 10 000 kronorsfråga varför det inte finns i överflöd. Vilken mha-adapter ska man ha och vad kostar en sådan? har sett standardoptiken och den verkar mycket bra förutom möjligen bländaren i vissa situationer kan jag tänka.

mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto