Annons

ang. 50mm fast objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

JonisBader

Aktiv medlem
Funderar på att införskaffa mig ett 50mm, f1.8 om/när det kommer ut i affärerna igen.

50mm har jag hört ska ge en naturlig återgivning, men när man sätter den på en digitlakamera (300d) blir det inte ett (ungefär) 75mm objektiv då?

Hej Jonis!

För kameror med sensorer av APS-C format, brukar man räkna med en bildvinkel motsvarande en brännviddsförlängning med en faktor 1,6.

Det vill säga att på en Canon 300D blir brännvidden motsvarande 50*1,6 = 80 mm för en kamera med sensor i småbildsformat, dvs kort tele.

Vill du ha motsvarande 50 mm på din kamera, bör alltså objektivets brännvidd vara 50/1,6 = 31,25 mm, dvs runt 30 mm brännvidd.

Tack så mycket. Jag gör vad jag kan för att skingra dimmorna kring den så kallade "brännviddsförlängningen". Brännvidd är ju en fysisk egenskap hos objektivet, som inte förändras vilken kamera du än använder. Den resulterande bildvinkeln däremot är föränderlig beroende på sensorstorlek.

Mycket generellt kan man säga att ett objektiv blir mindre "vidvinkel" och mer "tele" på en kamera med APS-C sensor jämfört med samma objektiv på en kamera med småbildsformat.

Detta orsakade mig mycket huvudbry i början. :)

Denna fråga borde vara precis lika aktuell när man diskuterar mellanformat kontra småbild, men jag har aldrig sett den diskussionen. Beror det bara på att mellanformatsfotografer är så mycket mer insatta? Eller har det med att göra att samma objektiv normalt ej kan sitta både på en mellanformatskamera och en småbildskamera?

mellanformat i analog bemärkelse

Till Pers fundering:Objektivets brännvidd är lika med negativets diagonal.Ett småbildsnegativ har diagonalen 43 mm( normal brännvidd 50 mm),och ett 60x60 diagonalen 85 mm,därav har normalobjektivet för en mellanformat 80 mm brännvidd

Re: mellanformat i analog bemärkelse

walter-g skrev:
Till Pers fundering:Objektivets brännvidd är lika med negativets diagonal.Ett småbildsnegativ har diagonalen 43 mm( normal brännvidd 50 mm),och ett 60x60 diagonalen 85 mm,därav har normalobjektivet för en mellanformat 80 mm brännvidd

Jo, det vet jag. Vad jag undrar är varför frågan i denna tråd aldrig ställs av mellanformatsfotografer: "Vad motsvarar ett 100mm-objektiv i småbildstermer?" eller "Blir det samma skärpedjup för en 50:a på MF och småbild?"

Eller är det bara jag som inte ser frågorna för att jag inte läser MF-trådar?

Antagligen för att objektiven är tillverkade för att kunna användas på en småbildskamera. Så är ju inte fallet med objektiv till mellanformat.

ANNONS
Götaplatsens Foto