Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ang. EF300/4L IS

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad140924

Avslutat medlemskap
en enkel o rak fråga:

- kan man fotografera snabb inomhussport (handboll, volleyboll etcetera) med ett EF300/4L IS eller måste man ner på 2.8?

dvs. klarar man sig med f4, hög iso och is?

(edit: kanske skulle ligga under canon objektiv men i så fall får någon snäll fm flytta tråden, men under tiden; svara på)

Som regel måste man ner på 2,8 vid iso 1600 för att kunna frysa rörelser, det beror ju på hall och sport...Så om du accepterar resultatet av iso3200 så klarar du dig med 4...

En annan sak, högst personlig åsikt, men över 200 mm behöver man sällan för inomhussporter.

Om du står nere vid banan så är 300mm på tok för långt om du inte vill ha headshots. Jag använder ett 70-200/2.8 i sporthallar och ligger oftast runt 150mm (motsv 200mm) Med ett 300 på en 1.6x får du mer än det dubbla. Men ja, är hallen väl upplyst så kan det gå bra.. f/4 + IS och ISO800 ber tillräckligt korta tider för att slippa skakningsoskärpa, men inte rörelseoskärpa vid snabba sporter. Men lite dynamik ska man ju ha i bilderna ;)

ah, jo tänkte inte på det ;)

svårt att känna hur mycket 300mm är innan man testat då man i dagsläget bara är nere mellan 30-50mm + 1,6fov o fotograferar

300 2,8 är ett mycket fint objektivval för sport generellt.

Men ett 70-200 är helt klart långt mer allround:) ett mycket bra val som också genererar upp emot 280mm med en 1,4converter om du accepterar f4.

Om jag fotade sport så hade ett fast 300 2,8L IS USM + ett 70-200 2,8 varit absolut högst uppe på önskelistan. Frågan är om jag inte först hade satsat på 300mm som förstainverstering!..

MVH Niclas,

Jag tycker nog du skall hålla dig till ett flexibelt 70-200/2.8 zoom. 300mm känns som sags tidigare väldigt långt.

Jag har inte fotat sport men däremot dans vilket kan gå undan rätt rejält ibland. Bifogad bild är taget med EF 70-200/2.8 på 1/250s, bl 2.8 på 135mm, iso 800.
Jag står längst bak i salongen ca 25m från dansarna.

Ska du mer än dubbla den brännvidden så blir det inte mycket överblick i bilden.

/Anders

Bilagor

• img_1417-01 (small) (custom).jpg
    img_1417-01 (small) (custom).jpg
    22.1 KB · Visningar: 522
fridhamre skrev:
Kan du utveckla varför du hade investerat i ett 300 före ett 70-200 då jag i dagsläget är lite kluven.

Det går finfint det!

Zoomen är helt klart mer flexibel och allround. Det kommer vi inte ifrån.

Men sedan så handlar det också om vad man är ute efter.. villka bilder man vill åt, vilken sport man fotar osv osv.

Jag menar för egen del att de mest spännande sportbilderna är där det som händer (the action) är separerat ifrån bakgrunden. På samma gång så gillar jag situationer där jag som fotograf är lite mer mobil. Tex runt ett bordtennisbord.. väljer perspektiv, avstånd etc..
Här menar jag att jag föredrar ett fast 300 2,8.
Kanske hade ett Sigma 120-300 varit ett bra alternativ!?!

Alltså, det handlar om vad du är ute efter.. bilder och vilken frihet du har och vill ha i förhållande til motiven.

MVH Niclas,

Nu är jag ingen sportfotograf, men jag använder Canon 20D med 300mm f/4 IS och 70-200mm f/2,8. För ditt ändamål skulle jag lätt valt zoomen, den är ju som klippt och skuren för uppgiften! Du ska sitta bra långt bak i hallen för att inte 200mm ska räcka med 20D. IS-versionen av 70-200mm är rätt dyr, men viktigast när man fotograferar action är ändå max bländaröppning, så man klarar sig bra utan. Du kommer att bli förälskad i f/2,8 och ISO 800! 200mm f/2,8 eller 135mm f/2 är båda lysande alternativ men ger mindre flexibilitet.

/Pontus

Jag har inte fotat sport, men väl konserter där jag försöker fånga tillfällen. Där föredrar jag fasta ljusstarka objektiv, man får kortare slutartid. Kanske är det mindre flexibilitet men jag tycker att när man har ett fast objektiv och avståndet inte förändras mycket, så kan man koncentrera sig på att fånga tillfället, jag tror man lätt kan missa flera när man har zoom, och göra utsnittet från de förhållanden som råder. Bättre att fånga ett tillfälle med tight komposition än att missa det :)

En liten sidofråga om någon vet, är det skillnad i handhavande (storlek och vikt) på 300/4L (utan IS) mot den med IS?

ANNONS
Götaplatsens Foto