Annons

Antal exp Nikon D1

Produkter
(logga in för att koppla)

sallle

Aktiv medlem
Undrar hur man ser eller kollar hur många exponeringar D1an har gjort? Nån som vänligen vet det här på fotosidan tro?

Mvh Js

Vilket bevisar, det finns inga dumma frågor men många dumma svar. När man sitter och söker, hittar en träff..och vad är första svaret..jo "Testa att söka"..Fantastiskt
God morgon alla

sallle skrev:
Undrar hur man ser eller kollar hur många exponeringar D1an har gjort? Nån som vänligen vet det här på fotosidan tro?

Mvh Js

Jag tror inte det finns något sätt för oss vanliga dödliga att se detta. Nikon har verktyg för detta. Kanske även andra, auktoriserade, verkstäder.

/ E

Re: Antal exp Nikon

PixelGubben skrev:
Finns ett litet elegant program som plockar fram antal exponeringar ur Nikon Nef-filer för D50, D70(s), D2H(s), D2X och D200

Kanske även funkar för D1?

Värt att testakanske- Se http://drchung.new21.net/previewextractor/

Tyvärr verkar det inte fungera för D1 serien. Se citatet på siten:
"There is a strange number in ASCII format in the header of Nikon DSLR images. It appears to be unique for every camera. Someone told me that it is the CCD serial number. It's up to you whether you believe it or not. Anyway, this program also shows it to you.
Please do not ask me for D100, D1H, D1X or D1 support. I do not even know whether the shutter count exists in the raw files from such cameras."

/johan

vad jag vet finns ingen exp-räknade i 1-serien..

jag har ägt en D1x och jag har aldrig lyckats få reda på antal exp.

ANNONS
Götaplatsens Foto