Annons

Antal exponeringar på nr ...

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej hej
har en undran ... min kamera visar i display 241-4198.... canon 350 D .. hur skall jag tolka detta .. hur många exponeringar är gjorda ? 24 tusen ? hur läses detta ut .. någon som vet .. ?
tacksam ...
fredde L

pröva att ta en bild till och kolla vad filnamnet är om 241 har blivit 242 så är det antalet bilder på kortet.

Min A710IS Räknar likadant är det tresiffriga numret framför dagarna kameran vrta igång kanske.

hmmm

upp till tiotusen expo var det lät att följa räkningen ..sen hände något och det kom en x antal flera siffror i räkneverket .....haft kameran i dryga 1,5 år ....

// fredrik

Har du från det att kameran var ny kört med kontinuerlig numrering så borde kameran exponerat 4198 bilder.

En Canonverkstad kan med säkerhet bekräfta.

Gör en sökning i forumet, finns säkert massa trådar i ämnet.

Mvh/Peter

Hittade detta på webben:

Automatic folder creation;
up to 9,999 images per folder
(new folder created when the file number reaches 9999)

nja ....
kameran har passerat 10000 med säkerhet ... av min uppfattning skulle det ligga runt 20000 + ...
du skriver dra ifrån 10000 ? hur har du kommit fram till det ? känner mig vilsen i detta =)och dom två sista i så fall "99"... vad står dom för ? hmm...

Sorry, missade första siffran (2)41-4198.
Då bör kameran istället exponerat 14198 bilder.

De tre första siffrorna talar om hur många mappar a; 100 bilder du har tagit, börjar med mapp 101 om jag inte mins fel. Efter det att du fyllt mapp 199 dvs exponerat 9999 gånger så börjar mappnamnet i stället med en 2:a.

Lite luddigt kanske?

Mvh/Peter

peisai skrev:
Hittade detta på webben:

Automatic folder creation;
up to 9,999 images per folder
(new folder created when the file number reaches 9999)
I 350D får det endast plats 100 bilder i varje mapp. 400D klarar 9999 bilder per folder.

FILM) (blueman skrev:
du skriver dra ifrån 10000 ? hur har du kommit fram till det ?
För att jag e så jeeeedra smart. ;)
T.ex. här beskrivs hur man tänker (20D, men samma samma).

Där säger de:
((FolderName - 100) * 100) + LAST 2 Digits of Current File Number
alltså i ditt fall:
(241-100)*100+99 = 141*100+99 = 14199, vilket ju ger samma resultat som "min" metod.

Sen det är inte helt tillförlitligt. Räkneverket kan nollställas om man använder ett "främmande" minneskort.

PeBro skrev:

De tre första siffrorna talar om hur många mappar à 100 bilder du har tagit, börjar med mapp 101 om jag inte mins fel. Efter det att du fyllt mapp 199 dvs exponerat 9999 gånger så börjar mappnamnet i stället med en 2:a.
Och här är förklaringen på att du ska dra ifrån 10000 - mappnumrering börjar med "en etta för mycket"

Hatten av ...

och ett stort tack för denna förklaring, det känns lite men det kan ju kanske stämma ...
Tack för tid och bra förklaringar.. detta har jag funderat ett tag på ....

Fridens liljor
fredde L

Att räkna utifrån filnamnet fungerar bara om du endast har använt minneskortet i en och samma kamera hela tiden. Har du använt minneskortet i en annan kamera som har tagit fler bilder hoppar räkneverket dit och följer sedan den ordningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto