Annons

Antal exponeringar

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke Olsson

Aktiv medlem
Kan man på något sätt se hur många exponeringar en kamera gått?

Köpte en begagnad 5D, säljaren sa att den gått runt 6000 exponeringar men sista bildfilen heter 100-3599.
När jag köpte kameran så var den inställd på "Filnumrering - Kontinuerlig", vilket den fortfarande är.

///Micke

Men den numreringen kan ha varit nollställd när som helst mellan kamerans födelse och nu. Oavsett om den gått 6000 eller 60000 exponeringar.

Men den numreringen kan ha varit nollställd när som helst mellan kamerans födelse och nu. Oavsett om den gått 6000 eller 60000 exponeringar.

Ja, exakt. Därför är jag intresserad av att få veta om det finns något sätt att se det totala antalet exponeringar.
Nu har jag inte någon anledning att tro den gått mer än 6000 men hade varit kul att vata.

///Micke

Har för mig att jag såg i nån annan tråd att det finns nått sånnt program som kollar exakt hur många exponeringar en kamera har gått det är bara att du söker ;)

Då är det kanske bara ett besök på Canonverkstad som kan ge dig svar på antalet exponeringar.

Det är ju lite surt att behöva åka dit för att se en sådan sak...

Jag såg ett program som bara fungerade med 40D, men där fungerade det. Men det tittade inte i bildfilen, utan man kopplade datorn till kameran och läste ut informationen därifrån.

ANNONS
Götaplatsens Foto