Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper71

Aktiv medlem
Hej
Jag har köpt en Minolta autometer ljusmätare och den funkar väldigt bra. Vad jag inte blir riktigt kolk på är bländarvärdena. Jag ställer en tid och mätaran gen mig ett bländarvärde. Efter det "stora" bländarvärdet dyker en liten siffra upp och jag få inte riktigt ihop detta. Jag inser att det har något med halva och tredjedelssteg att göra men blir osäker? ibland kan den ge mig en 1a i bland en 6a etc??

Nästa fråga handlar om knappen Ev som borde vara exponeringskopmenasationen? när jag väljer Ev så ger den ett värde som kna vara exempelvis 7,4? Vad betyder detta?

Jag köpte mätaren utan instruktionsbok så därför dessa funderingar. Jag vill ju vara säker på att mätaren ger mig korrekta värden..

Hjälp mig gärna med en förklaring till hur mätaren funkar så jag inte ställer fel värden.

Tack så massor
Jesper

De lilla siffrorna är tiondelar. Så 8.9 är samma som bländre 11. Du kan kolla på bländarskalan överst på displayen.

EV-värdet har inte något med exponeringskompensation att göra utan är en kombination av tid och bländare. Det används t ex på Hasselblad där du genom att ställa in ett EV-värde snabbare kan försjuta förhållandet tid/bländare.
Att man säger EV vid exponeringskompensation beror på att 1 stegs EV är samma som 1 bländarsteg.
EV=Exponeringsvärde, alltså ett förhållande mellan tid och bländare. Det förhållandet är ju linjärt (oftast) samma EV-värde kan ge kort tid och stor bländare eller tvärt om.

Tack Magnus
Innebär det att 8.6 skulle vara samma som bländare 9,5? Eller är jag helt fel ute?

Så länge jag nöjer mig med en noggrannhet av halva steg så kan jag alltid lita på den övre skalan?

Jesper71 skrev:
Tack Magnus
Innebär det att 8.6 skulle vara samma som bländare 9,5? Eller är jag helt fel ute?

Så länge jag nöjer mig med en noggrannhet av halva steg så kan jag alltid lita på den övre skalan?

8,6 är samma som "mellan 8 och 11" på en kamera med bländarring. På andra kameror beror det på modell vilken siffra som motsvarar. Men 9,5 skulle det kunna stå.
Andra har ju tredjedels steg och då får man ta det som ligger närmast, skulle bli bländare 10 på en Eos 1.

Jepp du kan köra på den övre skalan.

ANNONS
Götaplatsens Foto