Annons

Använder du motivprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Har du en kamera med motivprogram (porträtt, landskap, blommor osv)? Använder du det?

Jag har en D50 som har motivprogram, men jag använder dem aldrig, borde jag det? Jag känner att jag då måste läsa på och lära mig hur de fungerar för att inte bli "lurad". Dessutom är jag litet rädd att glömma bort ratten i något läge. Men jag kanske går miste om något bara för att jag är fientlig mot dessa finesser?

Jag använder P-läget normalt, men slår över till bländarförval eller tidsförval vid behov av speciella tider eller bländare.

Kommentarer?

För eller emot motivprogram?

Per.

Motivprogram är till för nybörjare som inte vet hur en kamera fungerar, det är därför dom finns på instegsmodeller och inte på mer avanserade kameror.

Nej, jag använder inte motivprogram, min kamera har heller inga, och det finns inget motivprogram som kan ställa in kameran bättre än jag själv.

/kent

Hej!

Tror att jag aldrig har använt det på min kamera (Canon 20D). Då det mest blir naturbilder och jag för det mesta använder stativ, så känns det manuella läget bäst för mig. Tycker om att ha full kontroll istället för att låta kameran bestämma. Kör man dessutom RAW så behöver jag inte något läge där kameran minskar eller ökar mättnaden av vissa färger.

/Gunnar

Nej, jag använder inte dem. Men inte p.g.a. lathet för att jag inte vill läsa på, för om man inte läser på om sin kamera så kan man inte utnyttja dem för fullt. Motivprogrammen påverkar ju även annat än slutare, bländare och iso, t.ex. påverkar ju vissa program autofokus-läge, färgprofil, skärpning, etc, så om man vill ha ut det bästa ur kameran så kan det kanske vara värt att läsa på om kamerans alla funktioner i alla fall. Särskillt om man fotar i JPG, för annars kan ju mycket ändå justeras i efterhand.

Jag använder personligen A-läget till 90% och M och S kanske ungefär 5% var.

Grön ruta eller motivprogram brukar jag däremot sätta kameran på om jag ska låna ut den till någon för att ta ett kort, brukar bli enklast så.

Jag lånar ett citat i en granntråd av David G:

"Jag brukar använda P-läget så jag skulle gärna se att det fanns flera P-lägen, ett som prioriterar kort slutartid, ett för långt skärpedjup och ett för kort.
På min gamla Olympuskompakt kunde man lagra 3st olika lägen med egna inställningar, kanske har fel men jag fick för mig att även en så avancerad kamera som D200 hadde nåt liknanade, alltså lagra egna inställningar.
"

Enligt det resonemanget finns det en vits med motivprogrammen i alla fall, bara man får definiera dem själv! Det kan inte möjligen vara så att Nikon har gjort lämpliga sådana program, men satt så fåniga namn på dem att vi initierade fotografer inte använder dem? De kanske borde heta

Program I
Program II
Program III
Program IV

i stället? Då skulle vi inte utsätta oss för att använda något som också lägre stående sikta-och-tryck-fotograferna använder...

Per.

perstromgren skrev:

"Jag brukar använda P-läget så jag skulle gärna se att det fanns flera P-lägen, ett som prioriterar kort slutartid, ett för långt skärpedjup och ett för kort.
På min gamla Olympuskompakt kunde man lagra 3st olika lägen med egna inställningar, kanske har fel men jag fick för mig att även en så avancerad kamera som D200 hadde nåt liknanade, alltså lagra egna inställningar.
"

Enligt det resonemanget finns det en vits med motivprogrammen i alla fall, bara man får definiera dem själv! Det kan inte möjligen vara så att Nikon har gjort lämpliga sådana program, men satt så fåniga namn på dem att vi initierade fotografer inte använder dem? De kanske borde heta

Program I
Program II
Program III
Program IV

i stället? Då skulle vi inte utsätta oss för att använda något som också lägre stående sikta-och-tryck-fotograferna använder...

Per.

Nej jag ser ingen vits med motivprogram som man definerar själv, för att kunna ställa in dom programen så måste man ju veta hur kameran fungerar, och då kan man väl lika gärna ställa in kameran själv efter motivet.

Det tar ju inte någon längre tid att vrida in bländar och slutartiden själv efter eget tycke än att vrida in ett specifikt program....

/kent

Bokeh skrev:
Det tar ju inte någon längre tid att vrida in bländar och slutartiden själv efter eget tycke än att vrida in ett specifikt program....

Använder du aldrig makron i datorprogram?

Det är ju inte bara bländare och slutare som ska ställas in: det är ev. blixtsynk, autofokusområde, spotmätning/matrismätning, följande / fast autofokus, etc.

Som jag sa', eftersom jag inte lärt mig vad kameran gör i de olika programmen, måste jag välja det själv.

Per.

Nu är ju detta en Nikon-tråd, men...

Detta med ett variabelt P-läge är faktiskt något som Pentax K10D har, och som jag uppskattar. Man kan själv välja karaktären på P-programmet:

- Normalt P
- Snabbare tider (vilket dessutom innebär kortare skärpedjup). Motsvarar väl då till viss del sportläget på andra kameror.
- Större skärpedjup (vilket dessutom ger långsammare tider). Motsvarar kanske landskapsläget.
- Bästa skärpa (MTF). Finns nog ingen motsvarighet hos andra kameror?

Faktiskt riktigt användbart. Och det är alltså bara bländare och/eller slutartiden som justeras, inga andra parametrar som färg, kontrast, AF-läge eller liknande.

För övrigt använder jag inga motivprogram eftersom kameran inte har några, och inte saknar jag dem heller. Jag kör med P-läge när jag "slö-fotar" och A-läge när jag vill ha kontroll över skärpedjupet. Allt i kombination med exponeringskompenseringen också.

Det är sällan men det har hänt att jag haft nytta av gröna rutan på 20D.

När man har kameran inställd för något helt annat, i mitt fall ishockey i befintligt ljus med högt ISO och manuell vitbalans.

Så dyker det upp någon/något helt annat på fel sida om mig där inställningarna inte passar. Då är det smidigt att kunna vrida till gröna rutan och låta kameran ta bilden, annars hade det inte blivit något alls.

erro.se skrev:
Nu är ju detta en Nikon-tråd, men...

Detta med ett variabelt P-läge är faktiskt något som Pentax K10D har, och som jag uppskattar. Man kan själv välja karaktären på P-programmet:

Det kanske inte funkar exakt som på Pentax, men på Nikon kan man snurra på ratten för att ändra bländare / slutartid med bibehållen exponering funkar också rätt bra...fast jag använder i princip aldrig P-läget ändå, vet inte riktigt varför faktiskt...är väl en vanesak, tycker att jag har perfekt kontroll och är mest snabbjobbad i A-läget och använder S-läget när jag vill ha kontroll över slutartiderna, men det är ju tur att det finns såväl motivprogram som MASP, för då finns ju något åt alla.

BugEyes skrev:
Det är sällan men det har hänt att jag haft nytta av gröna rutan på 20D.

När man har kameran inställd för något helt annat, i mitt fall ishockey i befintligt ljus med högt ISO och manuell vitbalans.

Så dyker det upp någon/något helt annat på fel sida om mig där inställningarna inte passar. Då är det smidigt att kunna vrida till gröna rutan och låta kameran ta bilden, annars hade det inte blivit något alls.

Det kanske är bättre på Canon än på Nikon, men gröna rutan är helt oduglig på min D50 eftersom man inte ens kan välja fokuspunkt och kameran är inte speciellt smart i sina val. Har ett par sådana bilder som jag snabbt vridigt över till grön ruta, med en jättefin och skarp vägg i bakgrunden och någon suddig filur framför...visst, det blev en bild i stället för inget alls, men inte särskillt användbar...

Fotar iofs i princip alltid i Raw, så inställningar för vitbalans kan jag göra i efterhand, så det är bara en snabb håll-in-iso-knappen+flytta hjulet rätt antal hack + ändra bländare lite snabbt...går i stort sätt lika snabbt...oftare tycker jag problemet är att man har fel objektiv på när något dyker upp lite snabbt...men det hjälper ju ingen inställning i världen mot :-(

mannbro skrev:
Det kanske inte funkar exakt som på Pentax, men på Nikon kan man snurra på ratten för att ändra bländare / slutartid med bibehållen exponering funkar också rätt bra...fast jag använder i princip aldrig P-läget ändå, vet inte riktigt varför faktiskt...är väl en vanesak, tycker att jag har perfekt kontroll och är mest snabbjobbad i A-läget och använder S-läget när jag vill ha kontroll över slutartiderna, men det är ju tur att det finns såväl motivprogram som MASP, för då finns ju något åt alla.

Det är s.k. program-skift och finns på Pentax och förmodligen de flesta andra kameror. Men det kräver ju att man själv gör det valet att ändra värdena. Med K10D'n kan man säga åt den att: "kör med vanlig programautomatik, men förskjut värdena så att du prioriterar snabba slutartider åt mig, automatiskt".

mannbro skrev:
Det kanske är bättre på Canon än på Nikon, men gröna rutan är helt oduglig på min D50 eftersom man inte ens kan välja fokuspunkt och kameran är inte speciellt smart i sina val. Har ett par sådana bilder som jag snabbt vridigt över till grön ruta, med en jättefin och skarp vägg i bakgrunden och någon suddig filur framför...visst, det blev en bild i stället för inget alls, men inte särskillt användbar...

Min Canon tar första bästa föremål i förgrunden vid gröna rutan och det blir inte heller alltid rätt, men ofta så blir det OK. Här är en typisk sådan bild som kommit till på det sättet i brådrasket...

http://www.sorkin.se/coppermine/cpg...aik0506/spelare/svensson/OHAMN_051107_024.jpg

perstromgren skrev:

"

Program I
Program II
Program III
Program IV

Per.

Ojdå, då får man väll dra på sig söndagskläderna nu när man har blivit citerad och allt.

Pentax verkar smart tycker jag, sånt vill jag se mer av.
Kanske skulle man på mer avancerade kameror döpa om motivprogrammen till situations-minne, så att man kunde lagra inställnigar som man själv anpassat för olika sorters foto.

David G skrev:
Ojdå, då får man väll dra på sig söndagskläderna nu när man har blivit citerad och allt.

Pentax verkar smart tycker jag, sånt vill jag se mer av.
Kanske skulle man på mer avancerade kameror döpa om motivprogrammen till situations-minne, så att man kunde lagra inställnigar som man själv anpassat för olika sorters foto.

Exakt. Jag förstår inte varför det inte finns kameror som förutom PASM även har en 5-6 olika egendefinierade lägen direkt på programvalsratten. Den enda jag personligen sett det på är min gamla KonicaMinolta A2 där man kunde ersätta 4 eller 5 olika motivprogram med egna inställningar istället.

Visst, vissa kameror har ett eller flera "custom"-minnen men de är ofta begravda i någon meny. Varför inte lägga det direkt på en ratt?

erro.se skrev:
Exakt. Jag förstår inte varför det inte finns kameror som förutom PASM även har en 5-6 olika egendefinierade lägen direkt på programvalsratten. Den enda jag personligen sett det på är min gamla KonicaMinolta A2 där man kunde ersätta 4 eller 5 olika motivprogram med egna inställningar istället.

Visst, vissa kameror har ett eller flera "custom"-minnen men de är ofta begravda i någon meny. Varför inte lägga det direkt på en ratt?

Jo, det skulle tilltala en ingenjör som undertecknad! Men jag är litet rädd (?) att jag skulle hamna väldigt nära de färdiga programmen, om jag täckte över handboken och hittade på fritt.

Jag ska sätta av några timmar på semestern och sätta mig in vad D50:s variprogram egentligen gör, så jag kan använda dem.

Per.

PS. Har någon förresten läst någon bok som ska fungera som tillägg till handboken för min D50, och kan kommentera användningen av olika saker? Jag har själv köpt en, Nikon D50 - Digital Field Guide, men den är naivare än handboken och tillför inte ett skvatt. Jag menar inte en generell fotobok, jag menar utförligare kommentarer till funktionerna, som t.ex. motivprogrammen. DS.

ANNONS
Götaplatsens Foto