Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Användning av L-brackets till Nikons DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
L-Brackets

Hej

Jag använder med en L-bracket från Really right stuff till min Nikon. Den sitter kanon bra på kameran och stör inte vid handhållen användning, den sitter på hela tiden. Den största fördelen är att kameran enkelt kan monteras på stativet både horisontellt och vertikalt, med bibehållen centrering och tyngdpunkt. Man behöver inte fälla kulhuvudet. Detta går mycket snabbt och enkelt

Det som skulle kunna upplevas som negativt är om den tex stör vid handhållen fotografering.

MVH

Magnus

Ja men här är just vad jag letar efter.. Är det någon som vet vad man kan köpa detta TBH i detta avlånga land utan att behöva handla det från U.s.a e.t? Hittar det inte tex hos Scandnavian Photo m.m..
Tacksam för svar

Mvh

Re: L-Brackets

Steelwill skrev:
Hej

Jag använder med en L-bracket från Really right stuff till min Nikon. Den sitter kanon bra på kameran och stör inte vid handhållen användning, den sitter på hela tiden. Den största fördelen är att kameran enkelt kan monteras på stativet både horisontellt och vertikalt, med bibehållen centrering och tyngdpunkt. Man behöver inte fälla kulhuvudet. Detta går mycket snabbt och enkelt

Det som skulle kunna upplevas som negativt är om den tex stör vid handhållen fotografering.

MVH

Magnus

Mervikten kanske inte är något stort problem vid handhållet. Tyvärr behövs det väl en L-bracket för varje kameramodell tex en för D3 och en för D300?

Har du testat hur mycket bättre (stabilare = mindre skakningsoskärpa) bilderna blir med L-bracket än utan?

Re: Re: L-Brackets

Teodorian skrev:
Mervikten kanske inte är något stort problem vid handhållet. Tyvärr behövs det väl en L-bracket för varje kameramodell tex en för D3 och en för D300?

Har du testat hur mycket bättre (stabilare = mindre skakningsoskärpa) bilderna blir med L-bracket än utan?

Man behöver en L-bracket för varje kamera de är anpassade för modellen och sitter som hand i handske (ialla fall de från RSS). Mina L-Bracket sitter stenhårt i stativfästet (RSS BH-55 ballhead med snabbfäste). Inget glapp. Är mycket nöjd med kvalitén på RSS produkter. Kan inte svara på din fråga beträffande en normalplatta, men det borde inte spela ngn roll (i alla fall med RSS produkter de är alla skräddarsydda, även deras normala plattor).

FInns en bra demofilm på RSS hemsida. http://reallyrightstuff.com/QR/05.html

/M

På t.ex. en D3 är det ingen skillnad i stabilitet mellan ett L-fäste, och en "vanlig" skräddarsydd platta, men man kan som sagt använda kameran i vertikalläge utan att behöva vinkla ner kulleden (och därmed tappa balans och stabilitet).

På en kamera med löst batterigrepp kan ett L-fästa hjälpa till att stabilisera kombinationen av kamera och grepp; detta om L-fästet är gjort så att det har fästpunkter i både stativgängan på greppet och remfästet på kamerahuset.

L-fästen är bra, men tyvärr dyra och enligt min erfarenhet kan den ökade bredden på kameran göra att den inte lika lätt går ner i kameraväskan ...

Photoproshop.com är baserade i Tyskland (och drivs av bl.a. en svensk), och det går utmärkt att beställa därifrån. Snabba leveranser, och inget strul med moms och tull.

ANNONS
Götaplatsens Foto