Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture 2??

Produkter
(logga in för att koppla)
Aperture 2

Jag har båda, men använder bara LR. Detta beror helt på att jag aldrig "kom över tröskeln" att komma igång ordentligt med Aperture. Så jag ledsnade och köpte LR + Moderskeppets DVD-kurs. Jag rekommenderar Moderskeppets kurser varmt. Funkar jättebra, även på en halvtrög 50+ ;-).

Vissa funktioner i Aperture är bättre, t.ex. möjlighet att maila direkt från programmet och att beställa fotoböcker. Däremot tog det en halv evighet innan Aperture löste Raw-konverteringen till min Nikon D300.

Sedan kan man ju bara spekulera i att det är en bättre koppling mellan LR och PS CS4, eftersom det är samma tillverkare...

Lycka till med anskaffandet av rätt program!

Håkan

Aperture 2???

Såklart kör jag på mac, gör inte alla det? :))

Allvarligt talat så har jag ingen erfarenhet av bildbehandling på pc. Jag övergick till den vita religionen för två år sedan..

Håkan

Jag kör med Aperture sedan det kom. Kan inte påstå att det är generellt bättre än LR, men inte heller sämre. Kopplingen mellan Aperture och PS är inget problem, man kan öppna bilden i PS direkt från Aperture. Nu var det ett tag sedan jag testade LR men jag tror att alla funktioner som finns i LR finns i Aperture. Dessutom finns en mängd plugins till Aperture.
Dock gillar jag gränssnittet i Aperture bättre. Det är på sedvanligt Apple-manér väldigt snyggt och smart upplagt. Det kan dock kännas segt direkt efter import då den börjar generera previews, men när det är klart tuffar den på bra.

Tycker också bättre om just gränssnittet i Aperture, blev aldrig riktigt vän med just den biten i LR... Hoppas bara att Apple släpper en ny version snart med stöd för 64-bit så att det trummar på lite snabbare...

ANNONS
Götaplatsens Foto