Annons

Aperture 3 - frågor om plugin & presets

Produkter
(logga in för att koppla)

stregnil

Aktiv medlem
Hej,

Har använt Aperture några veckor nu och är över lag nöjd... dock så har jag ett par frågor som någon kanske kan hjälpa mig med?

1) Idag skulle jag t.ex. behöva infoga en pil i en bild och kan inte för mitt liv hitta något verktyg som kan göra detta. Finns det inte i Aperture, finns det någon plugin som kan ge mig den typen av effekter, eller måste jag använda en extern redigerare (och iså fall vilken)?

Oavsett svar på ovan fråga tar gärna emot tips på pluins samt presets till programmet.

Cheers!

Ps. Jag är medveten om att Aperture 3 är mer ett sorteringsverktyg och framkallare än ett bildredigeringsprogram.
 
Hej,

Har använt Aperture några veckor nu och är över lag nöjd... dock så har jag ett par frågor som någon kanske kan hjälpa mig med?

1) Idag skulle jag t.ex. behöva infoga en pil i en bild och kan inte för mitt liv hitta något verktyg som kan göra detta. Finns det inte i Aperture, finns det någon plugin som kan ge mig den typen av effekter, eller måste jag använda en extern redigerare (och iså fall vilken)?

Oavsett svar på ovan fråga tar gärna emot tips på pluins samt presets till programmet.

Cheers!

Ps. Jag är medveten om att Aperture 3 är mer ett sorteringsverktyg och framkallare än ett bildredigeringsprogram.


Hej!

För sådana här ändamål är det smidigaste att använda en extern redigerare. Det är möjligt att det finns någon plugin som är användbar.

Själv har jag kopplat Photoshop som en extern redigerare till Aperture. Gå in i preferences i Aperture och lägg till under export, längst upp. Höger klicka på bilden och välj Edit with...... Bilden öppnas i din externa redigerare. Fixa det du vill göra med bilden och spara sedan bilden och du får bilden tillbaka in i Aperture.

Aperture och Photoshop "lirar" bra ihop för mig.

Lycka till!
 
Köpte igår Aperture 3 på Appstore, 599kr kan de ju vara värt helt klart.
Några funktioner man bör känna till? alt inställningar?

Skulle vilja få allt i mörkt, dvs hela fönstret, hur fasen gör jag det?
 
Tyvärr finns det ingen möjlighet förutom att mörka ner runt preview-bilden under Aperture --> Preferences --> Appearance. Men du kan alltid jobba i fullscreen-mode, ett snyggt och bra sätt att jobba med sina bilder. Där kan du få upp Library, Metadata och Adjustments.
 
ANNONS