Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Aperture och Spotlight

Produkter
(logga in för att koppla)

kaje

Medlem
Jag använder Aperture och en IMac PowerPC G5.
I Aperture har jag flera tusen foton varav de flesta endast är identifierade med det nummer som kameran givit fotona. Ibland vill jag söka efter kopior på mina olika hårddiskar. Söker jag efter ett foto i Spotlight så hittar programmet utan problem foton på externa hårddiskar men inte den kopia som ligger i Aperture. Var ligger egentligen fotona? I mappen Bilder finns ju Aperture Library men även om man öppnar Visa paketets innehåll så kan jag inte hitta dem? Och tydligen inte Aperture heller. Någon som vet?

Spotlight tittar inte i aperturebiblioteket tyvärr. Kör du visa innehåll även på projektena inne i Aperture hittar du dina bilder förutsatt att du använder apertures bibliotek och inte endast referenser till bilderna. Fortsätt leta så hittar du nog :)

//Edvard

När du hämtar dina foton från kortet använder du till hämtandet Aperture? De foton du hämtar med Aperture ligger i Aperture Library. Om du vill ha dem till ngt speciellt ställe kan du exportera dem från aperture. Du kan exportera originalet eller kopian.

Om jag missförstått rätt så går det med denna nya version 1.5 av Aperture att lämna originalen där de finns. Om du har en massa foton och inte har gett dem ngt nyckelord så är det ju ganska svårt att söka. Spotlight kan inte söka inne i Aperture Library.

Tack för era svar! Nu har jag hittat var fotona ligger! Visst hade det väl varit bra om Spotlight även kunnat söka i Aperture Library. Konstigt att den inte gör det när allt finns på hårddisken!

ANNONS
Götaplatsens Foto