Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arkivering/sökning av foton

Produkter
(logga in för att koppla)

jemostrom

Aktiv medlem
Jag vill ha kunna organisera och arkivera de foton som jag är "färdiga" med. Dvs jag har behandlat, matat in metadata etc och vill lagra de färdiga jpeg filerna så att jag lätt kan söka på beskrivning, nyckelord etc för att hitta lämpliga bilder.

Jag tänker mig att jag lagrar bilder i en mapp-hierarki efter datum och sedan använder programmet för sökning etc. All metadata kommer att ligga i jpeg filerna (raw filerna hanterar jag separat i Aperture)

Programmet ska vara för OS X och behöver inte ha några redigeringsmöjligheter.

Jag använder Aperture och program som Pixelmator, Acorn, etc för själva bildredigeringen. Jag är inte intresserad av Lightroom.

Just nu testar jag att Aperture (overkill), Media Pro och Lyn för detta. Finns det några fler jag borde kolla på?

Varför inte bara lägga på en färg label t.ex. grön i Aperture för färdiga bilder, och sedan filtrera på om den finns eller inte beroende på om du söker på färdiga eller ofärdiga bilder.

Använder du färglablarna reda till något redan kan du ju lägga på ett nyckelord som t.ex. "Färdigbild" och använda det för filtrering.

Program som söker i exif data i bilderna, om det nu finns sådana, kommer att bli långsamma, eftersom de måste öppna varje fil för att se om den stämmer när du söker, åtminstone så länge ditt sökkriterium berör något mer än vad man kan läsa ut av filnamn och katalogstruktur.

Program som Aperture använder en databas för att hålla reda på både metadata och bilder och kommer att ge mycket snabbare sökningar.

Varför inte bara lägga på en färg label t.ex. grön i Aperture för färdiga bilder.

Mitt alternativ här är att ha ett separat album för färdiga bilder (har inte plats att använda ett enda album för alla mina bilder). Aperture är bra på att organisera bilder och så men lite klumpigt att söka och ibland långsamt.

Program som Media Pro använder också en databas så det är ingen skillnad där.

Men som sagt, jag har inte bestämt mig utan tittar på olika alternativ

ANNONS
Götaplatsens Foto