Intressanta kommentarer, vilka funktioner är det som är onödigt långsamma, och vilka mer krävande funktioner fungerar klart bättre? Och när du säger "onödigt" långsamma, hur skulle de kodats för att fungera bättre?
Jag tycker mig ana en viss nedlåtande ton i inlägget, som jag undrar om jag verkligen förtjänat. Fast jag kanske bara inbillar mig. Ber om ursäkt i så fall.
Nu var det ett tag sedan jag bytte dator och jag glömmer så snabbt små i-landsproblem jag retat mig på. En sak som är riktigt illa på långsammare datorer och som jag tveklöst minns är filtreringen. Att be datorn ta fram alla bilder som har en viss exponeringsdata, keyword eller liknande är ingen krävande uppgift för en dator. Den behöver ju inte direkt raw-konvertera alla bilderna för att läsa IPTC eller EXIF-data. Att göra det på en av deras egna rekommenderade datorer i en bildbas på 50 000 bilder är pinsamt långsamt.
Att en långsam maskin ska ha det jobbigt med att processa stora mängder bilddata, i form av stora filer eller många samtidigt, är helt naturligt. Att samma dators visning av 30 bilder ska bli mycket långsammare bara för att det ligger många bilder i databasen (som varken efterfrågas, visas eller bearbetas vid tillfället) är inte lika naturligt.
Efter att ha pratat med olika Appleanställda som jobbar i Apertureteamet har den bilden stärkts. De är ju minst sagt styrda i vad de får säga och inte, men det är inte svårt att läsa av ansiktsuttryck och liknande och fatta att de inte är helt stolta över hur programmet funkar på klenare maskiner.
En del av problemet ligger enligt dem i att programmet ägnar rätt mycket kraft åt en mängd processer i bakgrunden, som ska göra det totala användandet av programmet snabbare. På en långsam maskin tar dessa processer förhållandevis stor del av datorns kraft och gör den långsam. Att få veta mer exakt vad maskinen gör har jag inte lyckats få ur dem.
Menar du allvar med att du vill att jag ska beskriva en bättre kodning? I så fall är det bra om du berättar lite mer om dig själv och dina bakgrundskunskaper i ämnet, än vad som framgår av din rätt knapphändiga presentation här. Jag håller inte längre på med programmering alls, och vet inte något om dig. Det är därför svårt att veta på vilket "språk" jag ska prata kodning.