Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Applicera makron på en hel mapp ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael B

Ny medlem
Har en till synes enkel fråga..
Hur gör jag för att applicera ett makro(action) på en hel mapp med bilder..
Har gjort ett makro själv som i stort går ut på lite justering, ändring storlek, sätta en ram, spara under nytt namn, i en ny mapp osv...
Känns ju tröstlöst att först öppna 10-30bilder och sedan manuellt sitta och köra makrot på dem en efter en...
Skulle önska att kunna applicera makrot på sig alla bilder i mappen, kunna gå och dricka kaffe och att det hela är klart när jag återvänt..
Bläddrat i manual och sökt info på nätet utan resultat, hoppas någon här kan hjälpa mig..
Tacksam för snabbt svar!

I Photoshop 6 gör man så här, tror inte det ändrats nämnvärt:

File - Automate - Batch
Välj vilket macro/action du vill köra.
Under Source väljer du Folder
Under Destination kan du välja Save and Close om du vill att PS skall öppna, ändra, spara och stänga.
Klicka på OK, gå och ta en fika.

dra makrot ut på skrivbordet. makrot blir en droplet. drag o släpp katalogen med bilder på droplet. färdigt.

Hmmm?

Låter som du är en sådan där lycklig? MAC-användare..
Hur bär vi oss åt v i olyckliga PC-användare?

Använder CS svensk...
Tolkade det tidigare inlägget som:
AUTOMATISERA, GRUPPERA och där under välja mitt makro... verkade fungera trots allt!!
Men detta med skrivbordet och en droplet verkade smidigt..
Vad innebär det droplet som finns under AUTOMATISERA menyn?

Micke

Re: Hmmm?

Michael B skrev:
Men detta med skrivbordet och en droplet verkade smidigt..
Vad innebär det droplet som finns under AUTOMATISERA menyn?

Micke

antagligen samma sak som att dra ut makrot från ps till skrivbordet.

ANNONS
Götaplatsens Foto