Annons

Apropå brus (5D Mk II)

Produkter
(logga in för att koppla)
Motljuset gör att du (eller rättare sagt objektivet :) ) tar in mycket ströljus. Om du hade tittat lite nogrannare på råfilerna så hade du nog sett att det inte finns någon punkt i bilden som är helt svart. Jag antar att du fått höja svartpunkten en hel del för att de mörka delarna i bilden ska bli mörka.

Detta "lyfter" svartpunkten i bilden, och eftersom du då får väldigt låg kontrast i de mörkare partierna så framträder bruset tydligare (än om det hade funnits bilddetaljer som "tog bort" uppmärksamhet från bruset). Förhållandet mellan signal (bildinformation) och brus ändras till det sämre.

Men du har inte "mer" brus per absolut exponeringsnivå - du har EXAKT samma mängd brus. Skillnaden är att den syns väldigt mycket tydligare... :-/

True. Jag ville ha silhuetten av fågeln mot solnedgången, vetetusan hur jag kan uppnå det utan att ställa in slutare/bländare mot bakgrunden.

True. Jag ville ha silhuetten av fågeln mot solnedgången, vetetusan hur jag kan uppnå det utan att ställa in slutare/bländare mot bakgrunden.

Blända aldrig ner mer än f 8-11 om du inte behöver skärpedjupet.
Bättre att köra kortare exponeringstid eller lägre ISO.

/Janne

F/8-11 tycker jag gäller för APS-kameror, på 36x24mm sensorer är 11-16 ingen jättestor skärpeförlust vid verkligt användande (men kan i vissa objektiv minska översiktskontrasten).

Jag är en ivrig påhejare av att man INTE ska använda onödiga, bildkvalitetsförstörande filter på objektiven, men också en ivrig påhejare av att man använder bildkvalitetsförhöjande filter på objektiven när tillfället kräver det. UV-filter är i 999.999 av 1.000.000 fall bildkvalitetsförstörande (om man inte äger en inkompetetent konstruerad Lecia). I detta fall hade ett graderat ND-filter räddat bilden - du hade fått med teckning i himlen samtidigt som du hade kunnat höja exponeringen på marken med ND-mängden (2-4Ev beroende på ND-styrka?).

Gammal fotografvisdom från tidigt 1900-tal - som fortfarande är giltig idag. Ge kameran så bra förutsättningar du kan, och lämna resten åt utrustningen. I detta fall har du säkert 10-12 Ev intensitetsskillnad mellan de ljusare partierna i himlen och de mörkare partierna i förgrunden - en omöjlig uppgift för kameran.

F/8-11 tycker jag gäller för APS-kameror, på 36x24mm sensorer är 11-16 ingen jättestor skärpeförlust vid verkligt användande (men kan i vissa objektiv minska översiktskontrasten).

Jag är en ivrig påhejare av att man INTE ska använda onödiga, bildkvalitetsförstörande filter på objektiven, men också en ivrig påhejare av att man använder bildkvalitetsförhöjande filter på objektiven när tillfället kräver det. UV-filter är i 999.999 av 1.000.000 fall bildkvalitetsförstörande (om man inte äger en inkompetetent konstruerad Lecia). I detta fall hade ett graderat ND-filter räddat bilden - du hade fått med teckning i himlen samtidigt som du hade kunnat höja exponeringen på marken med ND-mängden (2-4Ev beroende på ND-styrka?).

Gammal fotografvisdom från tidigt 1900-tal - som fortfarande är giltig idag. Ge kameran så bra förutsättningar du kan, och lämna resten åt utrustningen. I detta fall har du säkert 10-12 Ev intensitetsskillnad mellan de ljusare partierna i himlen och de mörkare partierna i förgrunden - en omöjlig uppgift för kameran.

Det vattnas i min mun när jag läser ND-filter. Det, samt ett B+W cirkulärt polfilter, är på önskelistan. Tack ni andra också för tips om bländare/slutartid. Något filter på gluggen har jag. Ett skruttigt "skylight/UV filter" från Hoya för någon femhundring. Jag har det för att inte repa linsen, men tycker inte om det.

ANNONS
Götaplatsens Foto