Annons

Aps-c kamera med snabb elektronisk utläsning av sensorn för stillbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

MrKarisma

Aktiv medlem
Hej,
Är så trött på att kameran jag har låter som ett tröskverk när jag fotar, den har elektronisk slutare, men utläsningen är extremt långsam så bara jag skakar till lite så blir bilden "jello" :).
Söker en aps-c kamera för stillbildsfotografering med elektronisk slutare som läser ut i minst 1/80 sekund i nivå med de gamla Nikon 1 kamerorna - iofs vet jag inte om det krävs snabbare utläsning om sensorytan är större.. :unsure:
Finns det idag till rimligt pris? Helst under 10K och helst Fujifilm eller Nikon, men inget är skrivet i sten om rätt modell poppar upp :D Äger redan en X100F, jättebra sensor, tyst centralslutare, men jag kan helt enkelt inte komma överrens med den kameran..
Tack!
 
Senast ändrad:

Tonyeagle

Aktiv medlem
Hej,
Är så trött på att kameran jag har låter som ett tröskverk när jag fotar, den har elektronisk slutare, men utläsningen är extremt långsam så bara jag skakar till lite så blir bilden "jello" :).
Söker en aps-c kamera för stillbildsfotografering med elektronisk slutare som läser ut i minst 1/80 sekund i nivå med de gamla Nikon 1 kamerorna - iofs vet jag inte om det krävs snabbare utläsning om sensorytan är större.. :unsure:
Finns det idag till rimligt pris? Helst under 10K och helst Fujifilm eller Nikon, men inget är skrivet i sten om rätt modell poppar upp :D Äger redan en X100F, jättebra sensor, tyst centralslutare, men jag kan helt enkelt inte komma överrens med den kameran..
Tack!
Fuji XH2s ligger i den häraden (något bättre med sina 9,7 ms = ca 1/100s). Olympus om-1 ligger också under 1/80s (12,5 ms) i utläsning med sina 7,8 ms. Finns säkert flera men knappast under 10 lax. Sensorytan påverkar nog inte så mycket utan det är mer antalet pixlar.
 

Falumas

Aktiv medlem
Fuji XH2s ligger i den häraden (något bättre med sina 9,7 ms = ca 1/100s). Olympus om-1 ligger också under 1/80s (12,5 ms) i utläsning med sina 7,8 ms. Finns säkert flera men knappast under 10 lax. Sensorytan påverkar nog inte så mycket utan det är mer antalet pixlar.
Jo, sensorytan påverkar massor. Mobilerna klarar av korta slutartider med många megapixlar med sina små sensorer.
Z9/Z8 klarar också korta tider men dom löser det på annat vis. Hittar du en Z8/9 för under 10k är det bara att slå till, men jag skulle verkligen kolla upp köparen om du gör det.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Fuji XH2s ligger i den häraden (något bättre med sina 9,7 ms = ca 1/100s). Olympus om-1 ligger också under 1/80s (12,5 ms) i utläsning med sina 7,8 ms. Finns säkert flera men knappast under 10 lax. Sensorytan påverkar nog inte så mycket utan det är mer antalet pixlar.
9,7 ms verkar vara något av 4K-lägena. X-H2S har 1/125 i blixtsynk med elektronisk slutare vid stillbild, så den borde ligga minst där i något läge, men troligen är den något lite snabbare än synken. Inte lika bra som Z8/Z9, men det lär inte bli omedelbar gelé.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är faktiskt väldigt synd att DX/APS-C anses vara budget. Hade det funnits premiumkameror i segmentet hade vi sett DX/APS-C som hade sprungit cirklar kring fullformatarna på denna biten och på en del andra också.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Det är faktiskt väldigt synd att DX/APS-C anses vara budget. Hade det funnits premiumkameror i segmentet hade vi sett DX/APS-C som hade sprungit cirklar kring fullformatarna på denna biten och på en del andra också.
En kamera för 30 tkr kan inte gärna kallas för "budget", även om den inte är lika dyr som Z8 eller Z9.
 

Falumas

Aktiv medlem
Teoretiskt sett borde det vara möjligt att läsa ut en DX/APS-C mycket snabbare än en fullformatssensor. Omekansk slutare och flera andra funktioner från mobilerna skulle säkerligen vara möjliga på DX/APS-C.

Jag gissar att krutet läggs på fullformat och små mobilsensorer just nu, resten får inte lika mycket tid hos R&D. DX/APS-C är förmodligen en sensor som tillverkas med fullformatsteknologi och inte sensor som är optimerad för sin storlek.

Att det sedan byggs högkvalitiva hus runt dessa ooptimerade sensorer tvivlar jag inte på.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jo, sensorytan påverkar massor. Mobilerna klarar av korta slutartider med många megapixlar med sina små sensorer.
Z9/Z8 klarar också korta tider men dom löser det på annat vis. Hittar du en Z8/9 för under 10k är det bara att slå till, men jag skulle verkligen kolla upp köparen om du gör det.
Beror det på ytan i sig eller att med små sensorer blir det billigare utnyttja en dyrare teknik? Eftersom det nu gällde apsc eller fullformat så gissar jag att det inte är någon märkbar skillnad i utläsningshastighet om samma sensorteknik används, eller?
 

Falumas

Aktiv medlem
Det är elektroniska naturlagar, det är därför processorer mm alla tillverkas kompaktare och kompaktare.
Så rent optiskt är det bättre ju större sensorn är, men rent elektroniskt är det bättre ju mindre den är.
Vad jag har sett så är skillnaden just nu till och med att det finns snabbare fullformatssensorer än vad det gör DX/APS-C. Snabbast är dock utan tvekan mobilsensorerna. Så min gissning som jag inte har något bevis till är att det mer eller mindre är förra generations teknologi till och med i DX/APS-C sensorer.

Jag tror att en DX/APS-C som skulle kosta ungefär som en fullformatskamera skulle vara svårsåld. Mycket är ju samma i dom, så du har processor, sensor, sensorstabilisering och materialval där du kan spara. Knappar och vred får man nog anta är ganska billiga.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Sorry nu blev det kanske OT, men det jag försöker säga är att DX/APS-C borde ha en liten högtalare där man kan välja om man vill att det skall låta eller inte när den fotograferar. För den borde inte behöva något som orsakar ljudet rent mekaniskt. Dom borde vara steget före fullformatssensorerna på den fronten.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ljudet har inte med storleken att göra. Om man behöver en mekanisk slutare låter den lite. Behöver man inte den, även om det är en fullformatssensor, låter den inte heller. Som den Canon R3 jag har, exempelvis. Normalt kör man den med elektronisk slutare, och då är den knäpptyst, trots att den har en 24*36 mm sensor.
Det är rätt svårt att jobba med, för det kan vara lite lurigt att veta om man tog en bild eller ej. Därför finns det mycket riktigt en högtalare som man kan få ljud från. Med ställbar styrka. Jag brukar ha det så jag själv hör att bilden togs, men det gör ingen annan i närheten.

Det har funnits kameror i proffssegmentet som hade APS-C sensor. Nikon envisades i flera år med det konceptet. Resultatet blev att fotograferna köpte Canon, så från D3 gav Nikon upp den idén.
 

Falumas

Aktiv medlem
Visst är det så att det är den mekaniska slutaren som låter. Men en mindre sensor kan vara snabbare än en stor, så en mindre har större chans att klara sig utan. DX/APS-C borde vara före FX till 1/32000s slutartid utan mekanisk slutare, men jag käner bara till en kamera som klarar det och det är Nikons FX-kamera Z9.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Visst är det så att det är den mekaniska slutaren som låter. Men en mindre sensor kan vara snabbare än en stor, så en mindre har större chans att klara sig utan. DX/APS-C borde vara före FX till 1/32000s slutartid utan mekanisk slutare, men jag käner bara till en kamera som klarar det och det är Nikons FX-kamera Z9.
Både OM-1 och X-H2s har 1/32000 med elektronisk slutare. Du identifierar dock lite fel problem eftersom det även finns kameror utan stackade/staplade sensorer som har det, t ex även den rätt gamla X-T2.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sorry nu blev det kanske OT, men det jag försöker säga är att DX/APS-C borde ha en liten högtalare där man kan välja om man vill att det skall låta eller inte när den fotograferar. För den borde inte behöva något som orsakar ljudet rent mekaniskt. Dom borde vara steget före fullformatssensorerna på den fronten.
Finns på Canon r7 (t.o.m. volymkontroll)
 

apersson850

Aktiv medlem
DX/APS-C borde vara före FX till 1/32000s slutartid utan mekanisk slutare, men jag käner bara till en kamera som klarar det och det är Nikons FX-kamera Z9.
Då kan jag utöka din kännedom genom att meddela att Canon R3 når 1/64000 sekund på fullformat med sin elektroniska slutare. Jag har ännu inte använt den tiden, men det är inte så ofta jag använt tider i närheten av mer vanliga 1/8000 s heller.
Men, som det redan svarats på, att en pixel kan registrera ljus under 1/64000 s är inte direkt relaterat till hur snabbt man kan hämta bilden från sensorn.
 

Falumas

Aktiv medlem
Då kan jag utöka din kännedom genom att meddela att Canon R3 når 1/64000 sekund på fullformat med sin elektroniska slutare. Jag har ännu inte använt den tiden, men det är inte så ofta jag använt tider i närheten av mer vanliga 1/8000 s heller.
Men, som det redan svarats på, att en pixel kan registrera ljus under 1/64000 s är inte direkt relaterat till hur snabbt man kan hämta bilden från sensorn.
Det beror ju på vad du fotograferar. Vill du frysa en gevärskula behöver du minst 1/32000.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Klarar inte Fujifilm X-H2 och X-H2s 1/180 000 sekund?
Nej, bara X-H2 har den specifikationen för elektronisk slutare. Problemet är dock att detta inte är en bra indikation på hur snabb slutaren egentligen är. I verkligheten har X-H2s en snabbare elektronisk slutare. X-H2 kan inte blixtsynka med den elektroniska, vilket X-H2s kan, om än långsammare än med den mekaniska.
 
  • Gilla
Reaktioner: HYB
ANNONS