Annons

Arca swiss fäste till Manfrotto 498RC2 kulled

Produkter
(logga in för att koppla)

MrNoIQ

Aktiv medlem
Är det någon som känner till var man skulle kunna få tag på ett Arca swiss fäste till Manfrotto 498RC2 kulled. Jag har ett jättefint stativ med den kulleden som är i princip i nyskick men under årens lopp så har jag svängt från rc2 till Arca Swiss snabbplattor på allt utom just det här kulleden, skulle vara så trevligt att kunna använda även det, utan hela tiden behöva byta snabbplatta, blir liksom inte så snabbt då. Jovisst kan jag byta kulled men den funkar bra så det känns lite onödigt.
 
Jag hade tre stativ alla med olika system, ett var av Arca (Benro) och det fick bli standarden. Skaffade tre st av den länkade plattan och bytte på två trebenta och en satte jag på mitt enbenta. Mitt Manfrotto blev inte använt på många år tills jag fick bytt platta, nu är det åter i bruk. Den länkade plattan har fungerat bra, skillnaden mot fästet från Benro är att den har en säkerhetsspärr att man inte kan skruva ut den helt med bara skruven som man kan med den från AliExpress.

Jag fick fila på en liten klack för att få den att passa, tror inte det var på Manfrottos, men det var ingen större modifiering. Har man väl fått bort det gamla fästet, skruven som sitter fast så gick det snabbt. Till den andra kulan fick jag faktiskt klyva det gamla fästet, började med att försöka borra bort skruven men det var besvärligt så jag klöv fästet som var av aluminium istället. Manfrottos skruv lossade iaf.

En fördel med Arca är också att man kan skjuta kameran i längsled om man lossar den något, bra med makro om man vill göra stackade bilder, detta går ju inte med Manfrottos.
 
Tack för tipset hade hittat den på en annan hemsida och då med ett pris på 375,- + frakt, då den saknade spärr så tyckte jag inte den var prisvärd, men för 75 spänn är det taget. Får se när den dyker upp. Det finns tydligen en från manfrotto msq6 men den kostar 1000 lappen och det finns ingen info om att den skulle funka på 498RC2.
 
Ett tips är att söka på "Arca Swiss" på www.ebay.de eller www.ebay.co.uk. Det kommer att dyka upp hur många varianter av snabbfästen och -plattor som helst. Bara att välja och vraka.

Observera att fästen med hävarm har nackdelen att de kräver plattor som är exakt lika. Plattor från olika leverantörer/tillverkare tycks skilja någon tiondels millimeter vilket gör att hävarmsspänningen inte fungerar rakt av när man växlar olika plattor. Fästen med skruvspänning, vilka är de absolut vanligaste, har inte detta problem eftersom skruven dras tills det hela sitter i spänn. En liten aning långsammare dock.

Lite off topic kanske: Jag har några stativ och ett par olika stativhuvuden. För att kunna växla stativhuvud mellan stativen har jag snabbfästen monterade direkt på toppen av respektive stativ och plattor under huvudena. På så sätt är det enkelt att välja det huvud jag vill ha till just det stativ jag för tillfället vill använda. Huvudena har i sin tur Arca-fästen på ovandelen.
 
Lite off topic kanske: Jag har några stativ och ett par olika stativhuvuden. För att kunna växla stativhuvud mellan stativen har jag snabbfästen monterade direkt på toppen av respektive stativ och plattor under huvudena. På så sätt är det enkelt att välja det huvud jag vill ha till just det stativ jag för tillfället vill använda. Huvudena har i sin tur Arca-fästen på ovandelen.

Smart tips, det har jag inte tänkt på. Hade man kunnat sparat in någon kulled och istället flyttat kulan :). Funderar dock på om det alltid fungerar, vissa stativ har en väldigt kraftig gänga, om den gängan passar till plattan?
 
Den 3/8” gänga som är i plattan utan bussning ser ut att passa i den kraftigare stativgänga och 1/4” med bussning fungerar nog mot de finare stativgängorna, så det ska säkert fungera om man vill flytta kulan
 
Så är det. En platta med den stora gängan passar på alla stativhuvuden, antingen med eller utan den gängade bussningen. Men egentligen talar vi väl om en försänkt skruv att skruva fast plattan på undersidan av stativhuvudet som oftast har den grövre 3/8" gängan. Helst skall man alltså använda en 3/8" skruv men det kan gå med en 1/4" skruv och en bussning i stativhuvudet.

För snabbfästet i stativet gäller det att detta har rätt gänga men även här går det att använda en gängad bussning. Jag anser dock att rätt storlek på gängan från början är betydligt bättre än "fel" gänga + bussning.
 
ANNONS