Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Archos Gmini - stor problem??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jukkah

Aktiv medlem
Jag var och fotade massa (RAW-)bilder över helgen. Som vanligt jag sparade bilderna i min Archos Gmini. Lördag jag såg att min enheten var låst och tog inte information. Värsta är att det jag kan inte hitta någonting alls från disk, det kommer endast text "Read access error. Can´t read from hard disc". Det går inte heller att koppla Archos till datorna, Försökte också ladda batteriet men det har ingen betydelse. Kan inte hitta någon information från Archos-hemsida (eller javisst, pressa on-button men apparat stänger sig själv då).
Nu behöver jag goda råd, har jag förlorat alla bilderna? Kan jag göra någonting och om inte är det någon i Stockholm-området som kunde hjälpa mig??

ajdå, det lät inte bra. Låter som något alvarligt diskfel eller något. Det finns ett företag i uppsala (tror de var de som plockade fram barnflickans sms) som kan återställa förlorad data från diskar men det är sannolikt inte billigt. Var det viktiga foton kansle det ändå kan vara ide´?

Ge gärna resultat på hur det går eftersom ett par polare kör Gminin och jag funderar på att köpa en.

Bengt

Du vet väl inte kontaktinformation eller namnet för företaget i Uppsala? Förmodligen har inte råd för deras service men skulle vara intressant att få åtminstone någon slags prisförslag.

Jag hade gminin 220 tidigare, den pajade mina bilder och många gick inte att öppna på datorn men gick att se på 220... tror att många haft problem med just denna modellen, funderar själv på att köpa archos gmini 400 i stället. 220 lämnade jag tillbaka...

Hoppas att det löser sig för dig!

/Mandi

Jukkah skrev:
Du vet väl inte kontaktinformation eller namnet för företaget i Uppsala? Förmodligen har inte råd för deras service men skulle vara intressant att få åtminstone någon slags prisförslag.

Jukka: Jag tar upp frågan med min kollega från uppsala på måndag och skickar ett message till dig så fort jag hört något. Hoppas att det löser sig!

Bengt

mandi skrev:
Jag hade gminin 220 tidigare, den pajade mina bilder och många gick inte att öppna på datorn men gick att se på 220... tror att många haft problem med just denna modellen, funderar själv på att köpa archos gmini 400 i stället. 220 lämnade jag tillbaka...

Hoppas att det löser sig för dig!

/Mandi

Toppen med feedback av den här typen! Jag stog precis i tankarna att köpa en Gmini 220 men nu får jag nog vänta. Finns det någon annan som läser CF korten?

BAW

det finns flera, jag är sugen på archos gmini 400, den har fått bra betyg i olika tester och så, jag har hunnit förlåta dem för 220:)

jag vill ha den för att jag även är intreserad av att kunna spela in ljud på den. annars finns det ju rena diskar som bara är till för bildlagring typ x drive, den skall vara mycket bra.

Lycka till.
/mandi

10000 kronor??!! Huh, verkligen ingenting för mig. Tack för hjälpet, Bengt - jag försöker hitta annan lösning. Och om någon kan tipsa bra och pålitlig bildlagring med mp3-spelare är jag intresserad...

Gmini tar inte RAW!

Hej!

Köpte också en Gmini 220, och upplevde sinnesomstörtande besvikelser med den!

Först och främst tar den inte emot filer typ .raw och .mov, d.v.s. om man har en Nikon coolpix 4500 t.ex. och har tagit en videosekvens, förs den alltså inte över vid kortdumpning! Som tur var märkte jag detta och tömde det kortet bara på bilder, och reserverade det senare för just videosekvenser... (meck meck)

När jag försökte föra över RAW-bilder från en Canon 350D kom de inte heller över till apparaten. Då började jag bli rejält besviken.

När jag kom hem visade det sig att jag hade fått läsfel på flera av mina bilder. Tydligen kollar inte Archos OS av om bilderna har sparats ordentligt!!! Det var som tur var inga jätteviktiga bilder, men lärdomen var att BARA använda Archos 220 i allra värsta nödfall, och i så fall alltid göra 2 dumpningar (tar ju tid!)

Nu har jag degraderat den till MP3-spelare, så får vi se om den duger till det!

M.v.h. Dr_Xem@cs

Yep, samma "erfsrenhet" som mig... hade vart intresant att höra vad folk har att säga om Archos Gmini 400...

kan du inte lämna tillbaka den? så där skall det ju inte få vara...

/mandi

Fick tillbaka pengarna...

Lämnade tillbaka min Archos Gmini 220 och fick pengarna tillbaka hos Scandinavian Photo där jag köpte den. De erkände faktiskt att de hade haft ett flertal liknande fall med samma apparat! När jag var där gjorde de samtidigt en anteckning för sig själva att undvika att sälja denna apparat!

Undvik att köpa Archos Gmini 220!

M.v.h. Dr_Xem@cs

jag har haft min gmini 220 i 15 månader nu, använt den mycket, både till musik och foto, och har aldrig haft problem, varken med raw-filer eller något annat. men nuförtiden finns det ju bättre alternativer i alla fall, så det finns ingen anledning att köpa den.

Vilket otur jag hade haft min 13 månader, dvs. en månad över garantitiden. har någon erfarenhet, lönar det att försöka få det reparerat?

man kan hämta ny firmware på archos webb så slipper man problemet...
det är fortfarande den smidigaste "lagringsenheten" på marknaden...
för vem vill släpa på en tegelsten som inte kan spela musik???

Vågar ni lita på den?

Personligen skulle jag inte anförtro bilder till en apparat som vedersakligen pajade mina bilder en gång. Jag låter inte någon/något som redan gjort ett misstag tillträda möjligheten att upprepa det!

Sedan må mjukvara av senare version hantera läs/skrivfel bättre, men man skall komma ihåg att en splitter ny hårddisk skall det inte bli fel på!!! Oavsett mjukvara! Lita inte på Archos!

M.v.h. Dr_Xem@cs

Hoppas att jag kan lita på dem...

får min gmini 400 i morgon... minsta problem och de får tillbaka den, men den verkarju bra och jag har sett förbi deras förra misstag...

skall ha den på resaa så den måste sköta sig...

Min Gmini 400

funkar faktiskt riktigt bra, men det är klar att jag är alltid orolig när jag är ute på fältet och lägger in unika bilder och samtidigt tömmer mitt CF kort.

ANNONS
Götaplatsens Foto