Annons

Arkivera TIFF i FULL storlek förutom RAW??

Produkter
(logga in för att koppla)

maxim

Aktiv medlem
Jag har ett litet dilemma. Hör nu noga på...

Om jag nu arkiverar alla mina RAW-bilder. Behöver jag då dessutom arkivera samma bilder som TIFF i FULL storlek, är det någon som gör det med alla sina bilder?

Jag kommer ju verkligen inte göra utskrifter av alla bilder så det vore slöseri med utrymme. Samtidigt arbetar jag ofta rätt mycket i photoshop med somliga bilder och sedan sparar dem i små storlekar, typ 800*800, för att ha på nätet t.ex.. Det är ju jättedumt om man vill skriva ut en stor bild sen, för då måste man återvända till Råformatet och göra om hela karusellen, som kan vara väldigt avancerad!

/vore kul att höra hur ni gör med den saken!

Varför inte bara spara en fullstorleks version innan du skalar ner till webbruk?

Jag sparar ALLTID alla redigerade bilder i TIFF och full storlek. Webb-bilder bemödar jag mig inte med att spara, jag lägger dom i nån temporär mapp tills jag har laddat up dom. Skulle jag behöva ladda upp dom nån annanstans också vid ett senare tillfälle så kan jag antingen "sno" dom från där jag tidigare har laddat upp dom, eller bara öppna upp tiffen och skala ner en ny webb-bild.

Men ja, jag sparar altså både raw-filen OCH tiff-filen. Dock så kanske det blir 5-10 tiff-filer på 100 rawfiler.

Jag sparar ALLA mina RAW filer förutom dom som är bortom all räddning eller så dåliga i övrigt att jag VET att jag ladrig kommer vilja ha den. Men även osäkra bilder sparar jag för framtida bruk.

alla bilder som jag tycker är bra fixar jag iordning direkt och sparar ALTID i TIFF okomprimerat. Endast vid behov gör jag jpeg. så ja, svaret på din fråga är att jag har alltid en kopia av RAWen och en i TIFF.

jag brukar heller aldrig byta namn på filerna vilket gör det mkt enkelt att hitta tiffens RAW fil om redigering önskas senare.

Om du använder RawShooter så sparas alla inställningar i en mapp som heter .RWSettings. Här finns all information som behövs för att återskapa tiff-filerna när du önskar.

Ett sätt att spara utrymme är att ta backup på dessa istället för att spara alla tiff-filer.

Finns säkert motsvarande i andra raw-konverterare också.

anesthetist skrev:
Om du använder RawShooter så sparas alla inställningar i en mapp som heter .RWSettings. Här finns all information som behövs för att återskapa tiff-filerna när du önskar.

Det är bra men problemet är att det inte finns någon standard. Alla har sin egen(av naturliga skäl).

Och byter man senare till ACR/Bibble/DxO/Apperture/Ligthroom/Capture1...
så är man tillbaka till ruta 1.

PSD-fil istället?

Jag tvekar mellan att arkivera i PhotoShop-format eller i TIFF?
De tycks oftast bli ungefär lika stora och det är ju PS jag återvänder till när jag ska göra en ny variant för webb ell print.
Litar vi mer på TIFF-formatets framåt-kompbltet?

Eftersom jag inte gör allt efterarbete utgåeende från RAW-formatet, så tycker jag inte det räcker för arkivering. Jag kommer nog bara att arkivera RAW-filer från mina allra bästa bilder och de som jag tror att jag kan vilja återvända till för att få fram ett alternativt resultat på något sätt.

rogerjmorell skrev:
Det är bra men problemet är att det inte finns någon standard. Alla har sin egen(av naturliga skäl).

Och byter man senare till ACR/Bibble/DxO/Apperture/Ligthroom/Capture1...
så är man tillbaka till ruta 1.

Vilket leder fram till den självklara slutsatsen att var och en måste göra sina egna prioriteringar. Vad är viktigt, viktigast ... Kanske är det ändå värt att lägga några extra kronor på en större hårddisk.

anesthetist skrev:
Vilket leder fram till den självklara slutsatsen att var och en måste göra sina egna prioriteringar. Vad är viktigt, viktigast ... Kanske är det ändå värt att lägga några extra kronor på en större hårddisk.

Absolut!
Det är otroligt individuellt.
Men jag tycker inte att din metod är dålig, tvärtom. Det är inte helt osannolikt att någon skriver en "översättare" mellan olika konverterares inställningsfiler.
De inställningar som är "generella" borde kunna översättas.

Jag skulle vilja ha något liknande som EXIF för raw. Där det finns generella inställningar samt speciella. Då skulle alla katalogprogram och konverterare kunna visa filerna hyggligt.

/Roger

Ja, kanske ska jag göra så (arkivera alla TIFF i full storlek). Men som sagt, för varje bild jag inte skriver ut i framtiden har jag ju haft en stor TIFF-bild i onödan. Samtidigt har man ju en extra backup, man kan spara TIFF på en hårddisk, och Raw på en så har man oftast en kvar om den andra exploderar!

Osså om man har en photosida på internet där man säljer bilder måste man ju naturligtvis ha alla fullstorleksbilder till de man publicerar för visning på hemsidan.

Senast ändrad:
Så här gör jag...

Alla bilder jag bestämmer mig för att spara döper jag om enligt ÅÅMM_PIC#####.XXX, t.ex 0603_PIC00001.MRW.
Därefter gör jag en nedskalad version av alla desa bilder och döper om dessa till Originalnamnet +"-OK".
Dessa -OK filer tilldelar jag kategorier osv. i AcdSee, så att de blir sökbara.

En bild som jag vill redigera sparas som en TIFFi full upplösning, med Originalnamnet +"-1RO". Använder alltid LZW-komprimering.
Dessutom gör jag en nedskalad version av de redigerade bilderna och döper dessa till Originalnamnet +"-1RSV".
Om jag gör en andra version av samma ursprungsfil, döps de till Originalnamnet +"-2RO", "-2RSV" osv.
-RSV filerna är sökbara i AcdSee.

Om jag ska göra en utskrift så tar jag upp det redigerade originalet (t.ex 0603_PIC00001-1RO.TIF), skalar till rätt storlek och lägger på skärpa.
Jag sparar ingen kopia av utskriftsversionerna, utan gör en notering om storlek och skärpning i AcdSee.

Alla dessa filer (inklusive RAW givetvis) sparas på två hårddiskar och två uppsättningar DVD/CD.

En till sak jag undrar är varför man lägger på skärpan allra sist innan man skriver ut bilden? Är det för att skärpans mängd beror ppå vilken storlek man vill skriva ut i eller va??

Vilket system har ni för att visa bilder? Man skriver ju inte ut alla och det är kanske dumt att visa stora bilder i orginalstorlek?? (Som dessutom inte är uppskärpta!!)

Mycket frågor man har....

Konvertera RAW-filen till DNG. Då lagras alla inställningar gällande framkallningen direkt i DNG-filen som metadata (själva bilden förändras inte). Då räcker det ju att sedan spara DNG-filen eftersom det är enkelt att skapa en ny TIFF eller JPG eller vad du vill - dina inställningar finns ju kvar.

http://www.erro.se/tips/filflode

Man de inställningar jag gör i raw är ju långt ifrån en färdig bild. Jag bara vitbalanserar och ändrar lite exponering möjligtvis. Jag vill ju fixa nivåer och kurvor och sånt i photoshop innan bilden är klar.

Nivåer/Kurvor har motsvarande funktioner i t.ex. Photoshops Camera Raw. Tror även det finns i vissa andra RAW-program.

Men visst, allt kan man ju inte göra.

ANNONS
Götaplatsens Foto