Annons

Artikel om införsel av varor från USA

Produkter
(logga in för att koppla)
och???

Killen "åkte" bara på helt regelrätt införselmoms och avgifter. Sedan så åker han tydligen på extra avgifter eftersom han gick på "grönt" när han hade något att deklarara.

Killen får helt enkelt skylla sig själv..

Erik Schalin skrev:
Ja och nu har han riksidiotförklarat sig själv också, med bild & allt.
Precis. Han kan väl inte vara så korkad så att han ser sig själv som ett offer? Aldrig att jag skulle skylta i pressen efter en så pinsam upplevelse.

Ja eller dum nog att stoppa klockan i fickan när han skulle gå igenom tullen.

Ja det finns korkade människor överallt.

Nu har ni nog missuppfatta mig lite...
La ut länken mest för info om vad som gäller... iome att längre ner i artikeln anges d300 som ett objekt med priser för införsel.

Han borde ha kollat reglerna innan han importerade klockan

CalleStahl skrev:
Ja eller dum nog att stoppa klockan i fickan när han skulle gå igenom tullen.

Det står i artikeln "Men två tulltjänstemän fick också upp ögonen för klockan på Rezas armled när han mellanlandade i Amsterdam på hemresan. "

Jag har alltid en klocka på armen när jag reser, men kvitton på alla prylar kan man ju inte bära med sig! Skulle i princip behövas kvitto på Levis-jeans, jacka, klocka m.m. bara för att kunna bevisa att det är köpt i Sverige.. verkar orimligt :(

Förstår inte riktigt vem som har bevisbördan här faktiskt. Om man säger att man köpt en sak i Sverige (eller inom EU), oavsett om man har det eller inte, måste man kunna bevisa detta? Eller måste tullen kunna bevisa motsatsen?

Jag har ju rest med många tusen i kamera- och dator-utrustning massvis med gånger utan att på nått vis kunna bevisa dess ursprung, som tur är är det ingen som frågat, än...

Ja, du ska kunna bevisa det, finns till och med formulär för att ange vad du för ut ur landet om du vill vara pâ den säkra sidan.
Beträffande jeansjackan sâ klarar du dig om du har kläder med till ett värde mindre än 1700:- (om jag inte missminner mig pâ summan)

ANNONS
Götaplatsens Foto