Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Arvode för public. bilder, hjälp mig.

Produkter
(logga in för att koppla)

phoenix

Aktiv medlem
Hejsan.

I förrgår när jag och några kompisar stod och metade i Södertälje-kanalen så kom det en ny Mercedes-Benz och rullade ner, som tur var så hade jag digitalkameran med mig och var först på plats. Lyckades ta bilder på bilägaren i backen, förödelsen samt en massa bilder på bilen i vattnet.

Aftonbladets journalister som kom lite sent "råkade" höra att jag hade 3 minneskort fulla med bilder och blev genast intresserade av att komma över några av dem, jag mailade över 6 av dem bästa bilderna till dem och det jag undrar nu är hur mycket kan man få i arvode, beror det på storleken av public. bild eller hur fungerar det?

Jag har ju aldrig lyckats få iväg någon av mina bilder till en tidning.

Dagen efter gick jag ner till Södertälje Posten (SP) och lämnade 2 bilder eftersom dem inte hade några och han sa att han kunde betala "nån hundring" eller så och eftersom SP är en gratis veckotidning så hade jag ju förståelse för detta, sen när han fått bilderna så frågade han mig om jag kunde fota en bankett för en avtackning till Södertälje Kings, självklart sa jag, mitt första "jobb" ju. =)

Det jag undrar nu är kan jag få ersättning för det även om inga bilder publiceras och om dem gör det vilken typ av arvode pratar vi om då..?

Har beställt BLF's "cirka prislista" men den kommer inte än så snabba svar vore väldigt tacksamt.

Ha en bra dag!

// Danne

Aftonbladet brukar betala en tusing för en nyhetbild. Annars är det 660 kronor för arkivbilder till dagspress som gäller.

...och för uppdragsfoto är priset 775:- / timme. Men har du ingen f-skatt, så måste tidningen dra avgifter och skatt.

Hej!
Naturligtvis ska du ha betalt om tidennigen anlitar dig för att göra ett jobb. Om de sedan använder bilderna eller inte hör egentligen inte till saken. Huvudsaken är att du har levererat användbara bilder till redaktionen. Och naturligtvis inom ev avtalad tid.
När det gäller priset rekommenderar jag att ni kommer överens om en timpenning + ev material. Jämför lämpligen med vad du har i lön på ditt vanliga jobb.

MVH
Bernt

775 / timmen, är det så bra lön. hehe. det visste jag inte, men gäller det även "gratis-tidningar" också?

Och ang. bilderna så togs dem igår kväll och levererades idag kl. 9 så deadlinen höll jag.

775:- är alltså inkl. allt. Av detta ska man som egen företagare betala 33% i sociala avgifter och 30% skatt. Kvar blir ca 330:- Vilket iofs är en hög timlön, men det är ju knappast något man kan debitera 8 timmar om dagen. Varje dag, hela månaden...

phoenix skrev:
...men gäller det även "gratis-tidningar" också?...
Gratistidningarna tjänar pengar på reklam, och det ger normalt de stora intäkterna.

Jag arbetade på en lokaltidning för många år sedan, och jag hörde uppgifter om att prenumerationspriset egentligen bara bekostade distributionen...

Senast ändrad:
Halloj Danne!
Kul att du fick med bilder i SP, ska kolla noga i den idag! SP har inte så mycket pengar till övers, verkar det som, men du ska definitivt ha betalt! Vet ej exakt hur mycket jag brukar få när jag skickat bilder dit, kan väl röra sig om 250-300kr för en "stor" bild.

knasen78 skrev:
Halloj Danne!
Kul att du fick med bilder i SP, ska kolla noga i den idag! SP har inte så mycket pengar till övers, verkar det som, men du ska definitivt ha betalt! Vet ej exakt hur mycket jag brukar få när jag skickat bilder dit, kan väl röra sig om 250-300kr för en "stor" bild.

Tjaba!
Jo bilderna var med idag, en liten på framsidan och en lite större på sid. 5. =) Första gången man ser sina egna bilder i tidningen, hehe, lite ovanligt.

Fick i uppdrag av dem att fota banketten på "Berget" i förrgår så på fredag så kommer det fler hoppas jag. vet du något om SP's uppdragslön?

Ha en bra dag!

phoenix skrev:
Tjaba!
Jo bilderna var med idag, en liten på framsidan och en lite större på sid. 5. =) Första gången man ser sina egna bilder i tidningen, hehe, lite ovanligt.

Fick i uppdrag av dem att fota banketten på "Berget" i förrgår så på fredag så kommer det fler hoppas jag. vet du något om SP's uppdragslön?

Ha en bra dag!

Såg bilden, var med Jim Baas på SP ute på namngivandet av eventarenan ("fd." Scaniarinken) och passade då på att titta i dagens tidning, perfekt fångad, verkligen lyckad timing!

Uppdragslön och uppdragslön... man får inte så mycket av SP, typ 150-300kr per bild man får med (tror jag, om det är en stor bild...). Själv gör jag det inte för pengarna, utan för att få en större vana vid eventfotografering m.m. (mest sport, fotboll, innebandy, basket, hockey...), men visst är det kul att få tillbaka lite pengar på sin hobby!
Simma lugnt :)
//Milan

froderberg skrev:
Aftonbladet brukar betala en tusing för en nyhetbild. Annars är det 660 kronor för arkivbilder till dagspress som gäller.

En tusing tycker jag låter lite. Men det måste väl även bero på vad bilden innehåller. Jag menar: hade det varit Carl XVI Gustaf Bernadotte som satt bakom ratten hade jag inte släppt den under 100 000:-

:)

dobos skrev:
En tusing tycker jag låter lite. Men det måste väl även bero på vad bilden innehåller. Jag menar: hade det varit Carl XVI Gustaf Bernadotte som satt bakom ratten hade jag inte släppt den under 100 000:-

:)

Bilder med stort nyhetsvärde betingar ett högre pris, men en vanlig olycksbild tror jag ligger på en tusing.

De fotografer som plåtar olyckor har egna avtal och får säkert mer. Antagligen får de betalt för flera timmars jobb i de fall bilderna säljs. Man kan säga att de frilansar på spekulation.

Jag fick hem BLF's prislista igår och såg att min. pris för en bild insatt i en tidning låg runt 1100 (liten), men eftersom SP's ekonomi inte verkar vara så bra så nöjer jag med en 200-300 / bild. =)

Fast jag håller med dig Milan, pengarna är ju inte det viktigaste, det är ju att få ut bilden och "göra reklam" för sig själv. =D

phoenix skrev:
Jag fick hem BLF's prislista igår och såg att min. pris för en bild insatt i en tidning låg runt 1100 (liten), men eftersom SP's ekonomi inte verkar vara så bra så nöjer jag med en 200-300 / bild. =)

Fast kollade du i dagspressprislistan? Där finns bara ett pris.

froderberg skrev:
Fast kollade du i dagspressprislistan? Där finns bara ett pris.

Sitter också och kollar i BLF's prislista..kan inte hitta någon speciell kolumn för dagspress. Finns endast en för tidningar/tidsskrifter, där e minsta summan 920kr och då för en mindre bild i mindre än 5000 upplaga.

Finns det andra tabeller att gå efter? (Är också ny frilansande fotograf).

/Jari

Jerkan skrev:
Sitter också och kollar i BLF's prislista..kan inte hitta någon speciell kolumn för dagspress. Finns endast en för tidningar/tidsskrifter, där e minsta summan 920kr och då för en mindre bild i mindre än 5000 upplaga.

Finns det andra tabeller att gå efter? (Är också ny frilansande fotograf).

Det är ett separat prishäfte

ANNONS
Götaplatsens Foto