Annons

Assist beam på 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Strandhagen

Aktiv medlem
Hejsan. Har läst i lite olika trådar som jag sökt på här angående Assist beam som ska finnas på de flesta digitala systemkameror.

Det finns ju en liten lampa på Canon eos 350D som jag tycker skulle kunna fungera som en AF-assist lampa när det är mörkt. Säg att man kör med studioblixtar utan modelljus och det är mörkt. Då måste man ju ha AF-assist. Men HUR startar man lampan?!?!

Vad jag har förstått så finns det bara assist beam med antingen inbyggd blixt, extern blixt eller inte alls. Är det så illa?!

// Anders

Läste i min bruksanvisning som jag har på engelska följande:

You can enable or disable the camera's AF-assist beam or have it emitted by the EOS-dedicated Speedlite instead.
0: Emits
1: Does not emit
(the AF-assist beam is not emitted at all regardless of the shooting conditions.)
2: Only emits ext. flash
(With an EOS-dedicated Speedlite, it will emit the AF-assist beam when necessary. The camer's built-in flash will not emit the AF-assist beam regardless of the shooting conditions.)

Hej Anders!

Tyvärr är det nog som du själv svarat, jag har 20D men på detta området är de förmodligen lika.

Autofokushjälp kan du enbart få när du använder blixt, extern eller intern beroende på dina inställningar.
Ett (omständigt) sätt att lösa det är ju att fokusera med blixten aktiv, och därefter inaktivera densamma. Inte smidigt och det funkar ju inte i alla situationer.

Den lilla vita lampan på framsidan är till för röda ögon reducering och den aktiverar du förmodligen i menyn. Den brukar också blinka när man använder självutlösaren.

/Arne

Jag kan verifiera den Arne säger. Du kan bara få hjälpljus med blixt aktiv. Det är dessutom så illa att det inte är den lilla lampan som lyser uten blixten som leker stroboskop (om du använder den interna blixten vill säga). Eventuella studioblixtar får således frispel och kommer garanterat vara fullständigt urladdade när du väl har fokuserat klart.

Borde dom inte kunna tänka på det i framtida nya modeller på digitala systemkameror?
Det är ju användbart med en stark diod-lampa som AF-assist annars. Som sagt, ska man köra med studioblixtar utan modelljus så kan det vara bra att ha.

På min D70s fungerar det alldeles utmärkt att ha på assist beamen utan att använda blixten. Såfort man håller ner avtryckar knappen halvägs för att fokusera så tänds den, ställer fokus, släcks och bilden trycks av. Det borde väl ändå vara så på 350'n också? Skumt vore ju annars tycker jag :s

Dennis_R skrev:
Såfort man håller ner avtryckar knappen halvägs för att fokusera så tänds den, ställer fokus, släcks och bilden trycks av. Det borde väl ändå vara så på 350'n också?
(Jag vet att det låter lite som surt sa rönnbären men...)
Tack och lov inte, just den funktionen är nog en av de jag tycker är mest störande på D70 (det är möjligt att det går att stänga av men det verkar inte folk göra).

Om Canon (av någon outgrundlig anledning) skulle känna behovet av en dylik funktion hoppas jag att de gör som på tidigare hus och skickar ut ett rött ljus hellre än att blända objekten och förstöra allt deras mörkerseende med en på tok för stark vit och ihållande lampa.

De flesta blixtar har funktionen, har man behovet ofta känns det som en rätt bra väg att gå.

Bara som info: man kan stänga av af-assist-lampan på D70. Den lyser också bara när den behövs. Jag tycker att det är en ganska bra lösning. Canons är väldigt omständligt och ännu mer störande även om det fungerar ganska bra.

Det finns för- och nackdelar med båda systemen. Nikons är dock avsevärt enklare och inget man behöver fundera över...

Slowfinger skrev:
Bara som info: man kan stänga av af-assist-lampan på D70. Den lyser också bara när den behövs.
Jo, jag trodde nog att den skulle gå att stäna av men jag tycker man ser folk springa omkring och lysa med den hela tiden.

Det hade IMHO varit betydligt bättre med en riktig rödrutig AF-assist (och det har ju funnits på hus förut så det borde ju inte vara så svårt). Det som finns på D70 påminner ju mest om att plocka upp en maglite och lysa sitt offer i ansiktet innan man fotar (kan inte påstå att jag gillar att bli blixtrad som man blir med Canons inbyggda heller men det känns som om blixten är bättre på att anpassa ljusstyrkan efter vad som behövs).

Det bästa är väl riktigt bra autofokussystem som inte behöver hjälp. Men då börjar det förstås kosta klöver. Men det blir spännande att se vad nya Pentax K10 kan prestera som har korssensorer överallt och inte som de andra konsumentkamerorna som bara har korssensor i mitten. Och vädertätat hus, och bildstabilisering, och pris runt 9000 kronor...

F-n, varför gick jag in i denna tråden!!

Nu fick jag ett problem som jag aldrig tidigare funderat över...att jag inte lär mig.

Är det helt mörkt i ett rum som man ska fotografera i så är det ju kalas att ha en assist-lampa som D70 har. Kanske inte hade behövt vara så stark så att man bländar sitt "offer" men ändå så att AutoFokus kan hitta något att fokusera på.
Att få en rad med blixtar i nyllet är ju knappast bättre som Canon har på sin kamera nu. Dessutom så om man kör med en annan blixt än den inbyggda så tar det ju en stund innan den laddas upp på nytt.

Men om det är så mörkt att autofokussystemet inte kan fokusera så borde man väl ändå överväga att använda blixt? Om man nu inte är ute efter att producera dessa suddiga, gryniga personporträtt som är så populära i bildkritikforumen emellanåt (och då spelar väl fokuseringen inte någon större roll)? ;-)

Mvh, Ulf

det enda stroboskopblixten hjälper till med är att sortera ut människor med anlag för epilepsi. Den är genuint ond och funkar knappt, utan är bara grymt irriterande för de som är i närheten.

Extern blixt med assistlampa är nog enda vettiga lösningen. (på sigma EFDGSuperduper500 kan man ha assistlampan på och blixten avstängd)

Strandhagen skrev:
Dessutom så om man kör med en annan blixt än den inbyggda så tar det ju en stund innan den laddas upp på nytt.
Om man kör med en annan blixt än den inbyggda så har den med rätt stor sannolikhet riktig AF-assist och då behövs det ingen uppladdning av blixten överhuvudtaget.

Jag har använt af-assist lampan på min D70 som ficklampa ett par gånger :p

Nä jag tror att jag skulle föredra att ha ett rött rutnät som på min SB-800 även på huset. Kameran fukuserar betydligt bättre med den. Kanske iofs beror på att det sitter två lampor som säkert är lite starkare också...

Tobias Arvidsson skrev:
Jag har använt af-assist lampan på min D70 som ficklampa ett par gånger :p
Va bra! Går det att spänna fast kameran framme på cykeln också, nu när det är så mörkt på kvällarna? ;-)
Vore kanske något för Manfrotto att ta tag i, ett stativhuvud man kan knäppa fast på styret...

Lieden.se skrev:
Va bra! Går det att spänna fast kameran framme på cykeln också, nu när det är så mörkt på kvällarna? ;-)
Vore kanske något för Manfrotto att ta tag i, ett stativhuvud man kan knäppa fast på styret...

Haha varför inte? Kan man ju sätten blixten med rött ljus bakåt så behöver man inte alls oroa sig för farbror blå!

Lieden.se skrev:
Men om det är så mörkt att autofokussystemet inte kan fokusera så borde man väl ändå överväga att använda blixt? Om man nu inte är ute efter att producera dessa suddiga, gryniga personporträtt som är så populära i bildkritikforumen emellanåt (och då spelar väl fokuseringen inte någon större roll)? ;-)

Mvh, Ulf

Ska man köra med studiofotografering med t.ex. en snoot eller nåt och modelljuset inte räcker till så är det bra med en AF-assist.Har man dessutom en radiosändare där man oftast fäster en blixt på kameran så kan det bli problem utan någon AF-assist. Har varit ute för detta vid ett tillfälle än så länge. Har bara fotograferat i typ 1 år än så länge så fler tillfällen kanske dyker upp.

ANNONS
Götaplatsens Foto