Annons

Asus eee 701 + USB-disc = Funkande kombo?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller denna kanske, den är dessutom lite tåligare, med aluminiumhölje och gångjärn av magnesium...
Dessutom nästan fullstort tangentbord (92%)
http://www.dustin.se/pd_5010184482.aspx

Den finns i lite olika varianter

Jag har en 701:a sedan i våras, men har nu beställt en Acer Aspire One med XP och 120 gig hårddisk...till frun! Den ligger på posten och väntar. Verkar vara bra specmässigt, tangentbordet och skärmen i alla fall överlägsen min Asus. OCh gott om lagringsutrymme.

En liten dator ska vara *liten*

Poängen med en ultraliten bärbar PC tycker jag är just att den är ultraliten och lätt, men framförallt att den har lång batteritid. Det börjar nu komma en del maskiner som kryper upp över 1 kg-gränsen, och är lite bredare. Dessa maskiner riskerar att bli dåliga kompromisser. De är större och tyngre än de små maskinerna men mindre, och därför bökigare att använda, än en "riktig" laptop.

En maskin med 9-tumsskärm, en Intel Atom-processor och en SSD (disk utan rörliga delar) är i mitt tycke den idealiska bära-med-sig-alltid-datorn. Den är inte mycket större än en stor PDA och åtminstone Asus EEE-modeller har batteritider som räcker nästan en hel arbetsdag (förmodligen har konkurrenterna liknande batteritider).

Att datorn inte har några rörliga delar (läs vanlig hårddisk) gör den dessutom robustare. Snart kommer SSD:ar med 80 Gbyte kapacitet.

...åtminstone Asus EEE-modeller har batteritider som räcker nästan en hel arbetsdag (förmodligen har konkurrenterna liknande batteritider).

Correction...min Asus Eee 701 har en batteritid på max 2 timmar. Det var en liten besvikelse. Nu har ju 900-serien kommit, men först sades det att batteritiden skulle bli ännu kortare på den eftersom den kräver mer ström (större skärm osv). Hur det var med den saken vet jag inte, men ska man ha batteritid på UMPC måste man ju ha 6-cellsbatterier, och då faller ju också mycket av smidigheten...

Endast burkar med Atomprocessorn (eller liknande strömsnåla CPUer) var nog underförstått, eller kanske snarare halvt underförstått eftersom jag nämnde Atomprocessorn tidigare i samma stycke.

Datorer med 6-cellsbatterier behöver väl inte bli speciellt stora och tunga? Se jämförelsetabellen i mitt inlägg en bit upp. En Asus EEE PC 901 väger 1100g.

ANNONS
Götaplatsens Foto