Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Atlantic royal
- Trådstartare katriina
- Start datum
J. Patric
Aktiv medlem
Gjorde en sökning och fann denna i en avslutad Traderaauktion:
http://tradera.spray.se/auction/aid_6130101
Tyskt 50-tal. Enklare trelinsigt objektiv, som kan ge bra bilder om man bländar ned en del. Prontorslutaren är bra, om den inte har gammalt fett som beckat igen bromsverket. Prontorslutare har ibland olja på slutar- och bländarlamellerna som kan ställa till problem. Jag har fått rengöra flera sådana.
Kameran påminner om en annan tvåögd kamera, som jag inte minns namnet på. Det kan vara så att den såldes under flera namn.
Den gick för 360 kr i auktionen, och det är nog ett korrekt pris. Inte mer än 400-500 kr för denna.
Har du en Atlantic Royal, eller funderar du på att köpa en?
http://tradera.spray.se/auction/aid_6130101
Tyskt 50-tal. Enklare trelinsigt objektiv, som kan ge bra bilder om man bländar ned en del. Prontorslutaren är bra, om den inte har gammalt fett som beckat igen bromsverket. Prontorslutare har ibland olja på slutar- och bländarlamellerna som kan ställa till problem. Jag har fått rengöra flera sådana.
Kameran påminner om en annan tvåögd kamera, som jag inte minns namnet på. Det kan vara så att den såldes under flera namn.
Den gick för 360 kr i auktionen, och det är nog ett korrekt pris. Inte mer än 400-500 kr för denna.
Har du en Atlantic Royal, eller funderar du på att köpa en?
katriina
Aktiv medlem
Tack för infot, jag är lite imponerad av dina kunskaper om olika kamera-modeller!
Jag funderar på att köpa en eftersom dom är så billiga och testa om jag trivs med "låd-modellen" innan jag ev köper en bättre Rolleiflex eller dyl.
Har kört mellanformat med Holgan ett tag nu och upptäckte att jag trivs jätte bra med 6x6 formatet. Det är skojigt att plåta med Holgan men ibland vill man kunna påverka slutresultatet mer än vad man kan göra med Holgan.
Du kanske kan tipsa om någon annan likvärdig modell?
Jag funderar på att köpa en eftersom dom är så billiga och testa om jag trivs med "låd-modellen" innan jag ev köper en bättre Rolleiflex eller dyl.
Har kört mellanformat med Holgan ett tag nu och upptäckte att jag trivs jätte bra med 6x6 formatet. Det är skojigt att plåta med Holgan men ibland vill man kunna påverka slutresultatet mer än vad man kan göra med Holgan.
Platypus
Aktiv medlem
Måste passa på att tipsa om den här sidan: http://medfmt.8k.com/
Ovärdelig när man behöver information om gamla mellanformatskameror.
Ovärdelig när man behöver information om gamla mellanformatskameror.
J. Patric
Aktiv medlem
katriina skrev:
Tack för infot, jag är lite imponerad av dina kunskaper om olika kamera-modeller!
Jag samlar lite smått på kameror och läser flitigt. Många modeller har samma typer av slutare och objektiv, så man kan dra slutsatser om kameror man aldrig själv hållt i.
En tidig Rolleicord kan man få för runt 500 kr. Då har man en märkeskamera. Bara man ser till att slutaren osv fungerar bra. Sökaren är dock ganska mörk så det kan vara lite svårt att ställa in skärpan när det är skymning. Annars bra kameror.
Finns även Ikoflex, japanska Yashica eller den tjeckiska Flexaret.
J. Patric
Aktiv medlem
KalZoom skrev:
Jag har funderat på att köpa en tjeckisk meopta flexaret, jag har hört mycket bra om dom och de brukar gå för under tusenlappen. Det är kanske någonting för dig. Någon som har erfarenhet av dessa kameror?
Belaroptiken ska visst vara av Tessartyp, så de är nog bra.
J. Patric
Aktiv medlem
GrAcK skrev:
Du har inte funderat på att anmäla dig som expert på fotosidan?
Nej. Jag hänger ändå här så gott som varje dag och svarar på det jag kan.