Annons

Att återfå ett tappat minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

Classic

Aktiv medlem
Blir man av med sitt minneskort så är chansen ganska liten att man återser det igen. Surt om man har ett antal hundra bilder på det.

En lösning på problemet kan vara att skriva sitt namn , adress mm på ett A4 papper och fotografera av det. Låta det fotot alltid ligga kvar på minneskortet. Tappar man det och någon hittar det och stoppar in det i sin dator för se vad det innehåller så är det din adress det första dom ser. Och är det en hygglig person , vilket dom flesta människor fatiskt är , är chansen ganska stor att det timper ner ett kuvert i din brevlåda med ett efterlängtat minneskort.

Viola :eek:)
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Eller skriver sitt namn och mobilnummer på baksidan av kortet! I alla fall så finns det plats för det på Sandisks kort.

mvh
cf
 

jwallinder

Medlem
Blir man av med sitt minneskort så är chansen ganska liten att man återser det igen. Surt om man har ett antal hundra bilder på det.

En lösning på problemet kan vara att skriva sitt namn , adress mm på ett A4 papper och fotografera av det. Låta det fotot alltid ligga kvar på minneskortet. Tappar man det och någon hittar det och stoppar in det i sin dator för se vad det innehåller så är det din adress det första dom ser. Och är det en hygglig person , vilket dom flesta människor fatiskt är , är chansen ganska stor att det timper ner ett kuvert i din brevlåda med ett efterlängtat minneskort.

Viola :eek:)
..eller så skapar man en enkel textfil med kontaktuppgifter.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Eller så gör man som jag, klistrar etiketter på alla sina prylar. En rulle med 1000 st kostar typ 300 kr. Redan intjänat efter ett tappat motljusskydd i skogen.

www.etiketter.com
 

Falumas

Aktiv medlem
eller så köper man ett tillräckligt stort minneskort och tejpar igen luckan.

/Karl
 

tettimul

Aktiv medlem
Om man då har skrivit sitt namn , adress mm på ett A4 papper och fotograferat av det kanske man kan få tillbaka den.
Hittar någon A4-pappret man skrivit adressen på får man säkert tillbaka det också :) Jag fick tillbaka min nycklar jag tappade utan att skriva något på dem, mer tur än skicklighet. Namn och telefonnummer på minneskortets yttersida är smartast eftersom filen med adressen försvinner när man formaterar minneskortet i kameran enligt instruktionsboken.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det går ju inte.. Då har man ju alla ägg i samma korg, som någon så fyndigt kommit på. Tänk om man tappar kameran? ;)
Tappar man kameran så är man nog tillräckligt sur över det för att ens komma ihåg att man tagit några kort.
Det är bättre att lägga alla äggen i korgen man alltid har med sig än att lägga äggen i småkorgar lite var stans. Det är bara ekorrar och vissa fåglar som kan komma ihåg 1000-ställen där dom gömt saker. Själv så har jag ett teflonminne (inget fastnar) så jag är glad att jag kommer ihåg att det sitter ett kort i kameran och allt annat är överkurs.

/Karl
 

Jeppe

Aktiv medlem
Det är bara ekorrar och vissa fåglar som kan komma ihåg 1000-ställen där dom gömt saker.
Håller med... Mitt polfilter var borta i två månader innan det återfanns.

Själv så har jag ett teflonminne (inget fastnar) så jag är glad att jag kommer ihåg att det sitter ett kort i kameran och allt annat är överkurs.

Mmmm... Been there done that. Men det var iofs bara 8 mil extra att köra ;)
 

chry

Aktiv medlem
Det låter som ni behöver senilsnören på hela utrustningen, inklusive minneskorten.....
 

gujo

Aktiv medlem
Det låter som ni behöver senilsnören på hela utrustningen, inklusive minneskorten.....
AHA det är därför man alltid får med en rem då man köper en kamera. För att man inte ska tappa bort den och jag som alltid låter remmen ligga kvar i kartongen.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det verkar ju som att en del här inte bara har problem med minneskort utan alla former av minne :)

(Ja, jag har också det...)
 
ANNONS