Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att använda spännet

Produkter
(logga in för att koppla)

davor

Aktiv medlem
En sak som jag funderat över länge är varför så få fotografer använder sig utav spännet som sitter på kameran? Det finns ju där - och då borde det väl också användas?

Genom att vrida spännet ett par gånger runt handen, och sedan spänna det runt ryggen, uppnår man ett mycket stadigare grepp runt kameran. Då blir det också mycket lättare att de där bilderna när man måste ha lite längre slutartider!

På den här "bilden" visar jag vad jag menar:
http://img474.imageshack.us/img474/5011/fotarifle7xw.jpg

Jag vet inte om det här, rent praktiskt, fungerar så bra. Inom skytte har man sedan länge använt sig utav en liknande teknik (titta på den bifogade länken), och där har det fungerat bra.
http://www.rifleshootermag.com/shooting_tips/sling_0612/

Vad tror ni? Kan man tjäna något på att använda sig utav den här tekniken?

Ett bra alternativ till snörmetoden (snöre från kameran ner till foten som spänns) och enbensstativ. För digitalfotografer där man kan se på lcd:n vill säga. Men har man remmen även runt armen (inte bara halsen) och rätt längd utspänd funkar det även med vanlig sökare. Praktiserar det själv ibland när tiderna blir lite långa.

Senast ändrad:
när jag plåtar med min teleglugg så använder jag ett trebent bordsstativ mot min bröstkorg.. det gör att jag kan använda dubbelt så långa slutartider utan rörelseoskärpa pga kamerarörelser..

testa det!

det är lätt att ta med sig och så pass litet att man kan ha stativet på kameran hela tiden

jag brukar ta spännet runt högerhanden ett varv så det sitter åt ordentligt.. rätt skönt plus att det käns stabilare. Simons förslag låter i och för sig roligast :) har man en ölmage så kanske man kan balansera på den med ;)

Låter som en bra idé. Jag får ofta problem med oskärpa när jag använder teleobjektiv 70-300 mm, mycket beroende på att vi lever i ett land med svagt ljus.

donka skrev:
jag brukar ta spännet runt högerhanden ett varv så det sitter åt ordentligt.. rätt skönt plus att det käns stabilare. Simons förslag låter i och för sig roligast :) har man en ölmage så kanske man kan balansera på den med ;)

hahaha ja det kanske kan stämma.. om man har ölmage vid bröstkorgen det vill säga ;D

Det Simon föreslår har jag provat. Fast av någon anledning tyckte jag att det inte kändes sådär jättestabilt, snarare lite obekvämt med ett par pinnar i bröstet.

Vad gäller fotsnöret så bör man ju fästa det ungefär vid tyngdpunkten för att det ska fungera bäst. För att ta reda på var tyngpunkten går kan man återigen använda sig av snöret (ibland är man glad för att man hängde med på fysiktimmarna i skolan ;-) ). Men ni som praktiserar det här, fäster ni snöret runt objektivet, kameran eller sätter ni en liten skruv i stativhålet och fäster snöret där?

davor skrev:
Det Simon föreslår har jag provat. Fast av någon anledning tyckte jag att det inte kändes sådär jättestabilt, snarare lite obekvämt med ett par pinnar i bröstet.

Vad gäller fotsnöret så bör man ju fästa det ungefär vid tyngdpunkten för att det ska fungera bäst. För att ta reda på var tyngpunkten går kan man återigen använda sig av snöret (ibland är man glad för att man hängde med på fysiktimmarna i skolan ;-) ). Men ni som praktiserar det här, fäster ni snöret runt objektivet, kameran eller sätter ni en liten skruv i stativhålet och fäster snöret där?

bekvämligheten beror säkert på vilket stativ man har.. för mig är det inge problem iaf..

jajusste.. om man har bandet fäst vid kamerakroppen och runt ryggen så blir det ju bara en enda pivot point (vad nu det heter på svenska) vilket skulle maximera rörelserna längst ut på objektivet!?

right?

Hmm, det har du rätt i. Tänkte inte på det förr.

Får sätta mig ned och försöka lösa det på något sätt. Speciellt nu, när det regnar och blåser så mycket. :-(

...fast å andra sidan så är det så fint ljus. Äsch, jag går ut och plåtar lite. ;-) Troligtvis så återkommer jag ikväll om jag kom på något bra sätt att kompensera för pivot-grejen.

Testade. Spännemetoden gav lite extra stöd. Bäst effekt gav remmen kring vänstra överarmen och att inte spänna hårt, bara lite. Reminfästningen är ju i kamerans överdel så det blir ingen riktig balans i det hela.

Dock klart mindre hjälp än skakstabiliseringen i den gamla Sony Mavica FD 95 jag testade med.

Både med kamera och skjutvapen gäller det att andas lugnt och slappna av. Och att trycka av så sakta att man inte vet exakt när "skottet" går.

ANNONS
Götaplatsens Foto