Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att få en gammaldags touch

Produkter
(logga in för att koppla)

BoSamuelsson

Aktiv medlem
Jag har en bild som jag skulle vilja göra om så att den får ett gammaldags utseende.
Något tips om hur man ska göra då i PS

Steg-för-steg:

1) Lägg sepia-toning på bilden.
2) Skriv ut
3) Dra bilden på golvet med bildsidan nedåt. Tugga lite på bilden. Riv av en kant.
4) Fota av bilden

(5) Upprepa punkt 2-4 tills du får önskvärt resultat.

Lycka till!

bjanha

undrar vad jag ska svara på det...

kanske som jag brukar säga till en jobbarkompis: man är vad man dricker...

... langar över chokladdryck i glasflaska till bjanha.. *L*

Ett väldigt enkelt sätt att få sephia, kontrollerat utan automatik är att först göra om bilden till gråskala - gå över till RGB-läge igen - dra kopia av lager och välja Bild/justeringar/variationer - och klicka på gult+rött. Ändra opaciteten i lagerpaletten till önskad effekt. Sen kan man ju alltid lägga på lite filmkorn eller vanligt korn (på ungefär samma sätt) för att få lite extra effekt... bara att testa

jag är lite förtjust i att göra bilder äldre.
man gör lite olika beroende på vad för slags gamla bilder det ska bli.
här är en bild jag försökt få att se sliten ut.
sepiatoning tycker jag personligen man lättast gör genom att först göra bilden s/v (föredragsvis med channelmixer) och sen nyans/mättnad (ctrl+U) och klicka i färga och hitta en bra sepiaton och färgmättnad.
det finns färdiga funktionsmakron (actions) för både channelmixer och sepia med nyans/mättnad.
i CS finns även fotofilter med sepia som jag oxå använt i denna bild.

jag har lagt på korn och ritat repor samt snott skador från en äkta sliten bild och lagt på som lager och med olika blandningslägen.

här är en annan bild jag gjort äldre, fast på annat vis.

jag har skrivit en artikel om hur jag gjorde dessa bilder i Allt om Digitalfoto nr 6 2004.

Inte för att jag har provat men en sepiatoning borde man ju kunna göra med "color match" i Ps Cs.

Bara att leta reda på ett gammalt gulnat foto på nätet och "matcha" över till önskat foto.

det är nog inte själva gulheten som är speciell för äldre kort. utan det är gissningsvis ojämnheten i färgen.

Jag har några stycken som är gjorda i datorn, (men ännu roligare är det att misshandla och doppa riktigt papper i kaffe egentligen..)

Jag tvekar på om tipset med Color match ger så bra resultat, dels att den funktionen är rätt kass (eller så är det bara jag som inte fattat den kanske?) men även att kontrasten och en hel del annat också kan behöva fixas för gammal känsla.

Har inte många exempel och inget på helt äkta gammalt, men till denna har jag duplicerat med ett lager med "slitet papper" och fixat en del med optacitet och suddande. (en skiss till en målning egentligen och målningen är bättre. Fick fram en analog kopia i det stuket också med misshandlat overheadark tillslut, så varianten var skiss till mycket;))

Senast ändrad:
lottae skrev:
Jag tvekar på om tipset med Color match ger så bra resultat, dels att den funktionen är rätt kass (eller så är det bara jag som inte fattat den kanske?)

Color match i sig tycker jag är en utmärkt funktion som jag har mycket nytta av som håller på mycket med fotomontage.

I detta fall är det nog dock inte det bästa sättet.

Gammaldags, är det sepiatonat sent 1800?

Eller 40-talets speciella Technicolorfärger?

Eller kanske vill man efterlikna de förstörda 60-talsbilderna med förlorat magentaskikt?

Vad är gammaldags???

Är det inte så att du eg. vill att din bild ska se "gammal" ut?

Grejen är ju att den där kanske hundra år gamla bilden som ser lite anskrämlig ut idag.... När den var fräsch och nygjord så hade den en tonskala och en valörrikedom som vi inte ens kan drömma om idag!!!

Är det det du är ute efter så får man ju bara lyckönska... Blir till att bereda egen emultion och allt som där tillhör. Finns säkert recept i Bäckströms berömda bok (som jag naturligtvis inte kommer ihåg vad den heter...).

Kommer ihåg att jag hade en rolig liten "fight" med en filmregisör i början på 80-talet. I filmen. som utspelas i slutet på 1800-talet, förekommer en nytagen bild på en av rollfigurernas hustru som en viktig del.

Men dom ville ha den till att se ut som den var gammal.... D.v.s. som om den var 100 år..... Häpp!!! Tankefel, eller....

Och som Pertman så träffande skrev.... Vilket gammalt är du ute efter?

Som jag skriver angående denna bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=340639 - är ju ett sätt att få en bild att se gammal ut att fotografera gamla saker.
Sedan kan man lägga till kosmetika i PS.
På bilden jag hänvisar till har jag försökt imitera det åldrande som oxidation under lång tid tillsammans med solblekning kunde åstadkomma med fotomaterial från 1880-talet. Bilden tänkes dock ha varit i ram och inte slitits mekaniskt....;-)).
Us

tack för alla svar, har varit på resande fot så jag har inte hunnit kolla in här.

det är kanske dags för ett klarläggande vad jag ville uppnå.

jag har en nytagen bilden, tagen med digitalkamera, på ett sällskap klädda i sekelskifteskläder (typ 1900-1920)

Jag skulle vilja få den att se ut som att den är nykopierad under samma tidsepok, alltså i korn, gråskala, färgton (sepia är nog helt ok) eventuella maskningar som gjordes under den tiden etc. etc.

Jag vet dock att det är väldigt vagt och flyktigt och suger åt mig av alla tips och idéer och försöker prova och testa mig fram

/Bosse

Det här är definivt inte en gammal bild i bemärkelsen gammal från 1800-talet. Men när jag hörde gammal tänkte jag genast på alla de bilder på mig som liten bäbis i 78-79. Lite gulröda och något brusiga. Måste man ha bäbisbilder från 70-talet för att relatera så, någon som känner igen sig?

Bilagor

• ellen.jpg
    ellen.jpg
    47.2 KB · Visningar: 554
annakm skrev:
Det här är definivt inte en gammal bild i bemärkelsen gammal från 1800-talet. Men när jag hörde gammal tänkte jag genast på alla de bilder på mig som liten bäbis i 78-79. Lite gulröda och något brusiga. Måste man ha bäbisbilder från 70-talet för att relatera så, någon som känner igen sig?

Jag vet precis vad du menar. Jag gjorde för ett tag sedan något som kan likna det, men ganska simpelt gjort, och lite extremt. Kommer inte ihåg nu hur jag gjorde, men jag antar att jag drog ner kontrasten och lade på någon orange färg.

Bilagor

• asetskagg.jpg
    asetskagg.jpg
    14.8 KB · Visningar: 200
Gulnade foton är inte sepiatonade. Papperet kan gulna medan bildsilvret fortfarande är svart.

Bildsilvret kan "bronsera", dvs reagera med svavel i omgivningen, och få en bronsaktig yta medan papperet fortfarande är vitt. En del av gråskalan kan ha bleknat. (dåligt mörkrumsarbete).

Verklig sepiatoning/bruntoning sker med en kemisk toningsprocess i mörkrummet. Detta för att öka bildernas hållbarhet (vilket man var klar över redan på 1870-talet). Runt hundra år gamla sepiatonade bilder kan se lika bra ut idag som när de var nya.

Man tonade/tonar förstås bilder också för att det är snyggt, och ger hudtoner ett mer realistiskt utseende.

ANNONS
Götaplatsens Foto