Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fota manuellt med nikon d80

Produkter
(logga in för att koppla)

Zia

Ny medlem
Hej!
Har precis bytt från canon (350D) till nikon d80 och är lite konfys... När jag ska fota manuellt så blir bilderna typ blåaktiga, oavsett om det är på tex P eller M och hur mkt jag än rattar. Vad beror detta på? Är det nån inställning jag missat? Fotar jag på auto så blir bilderna jättefina, fat jag vill ju fota manuellt, annars är det ju ingen sport!
Tacksam för svar!

Hej!
Har precis bytt från canon (350D) till nikon d80 och är lite konfys... När jag ska fota manuellt så blir bilderna typ blåaktiga, oavsett om det är på tex P eller M och hur mkt jag än rattar. Vad beror detta på? Är det nån inställning jag missat? Fotar jag på auto så blir bilderna jättefina, fat jag vill ju fota manuellt, annars är det ju ingen sport!
Tacksam för svar!
Låter som om vitbalansen inte är rätt

Det gör inget om vitbalansen står på auto, jag tycker den fungerar alldeles utmärkt. Det är inte ofta man behöver sitta och pilla med vitbalansen efteråt...

Tyvärr vet jag inte, det KAN ju vara så att din kamera har problem med vitbalansen, men eftersom att det verkar funka i auto, så borde det ju inte vara det... Är du säker på att vitbalansen inte står på tungsten eller så? Prova att testa med olika vitbalansinställningar.

Vad dum jag känner mig *rodnar* Vitbalans och ISO är ju inte helt samma sak! Så nu när jag kikade på de inställningarna(vtbalans) så blev det såå mkt bättre!
Tack för era svar!!

Det är bra. Man lär sig alltid något nytt och för att lära sig något, måste man ju ha gjort fel någonstans. Lycka till!

Det är ju inget fel att köra auto så länge det blir bra bilder heller. Att köra i M bara för att verkar lite konstigt.

Vet inte riktigt om jag håller med om det. I början när jag fotade använde jag oftast M-läget. Det är ett bra sätt att få koll på vad som händer när man rattar, varför saker händer, hur, samt förhållanden mellan bländare, skutartid, ISO, skärpedjup, rörelseoskärpa etc.

Nu när jag fotat ett tag vill jag hellre skapa bilder än pilla på rattar, så jag kör 90% i A-läget (M i princip enbart för bulb eller med blixt, men då med blixten på Auto), men nog har M haft ett syfte under min lärotid.

Jag kör faktiskt bara i M. Har kört P någon gång, men inte så mycket.. Jag tycker det är bättre att köra med M, för man jämna exponeringar och man lär sig ljuset. Dessutom ger ju auto konstiga ISO-tal och så... Sen litar jag inte heller på min kameras spotmätning...

ger inte d80 ganska ofta lite blåaktig ton, har för mig att det är lite kännetecknande för d80, i auto läget alltså, eller är jag ute och cyklar nu igen ?

om du kör med nef bilder kan du ju alltid ändra efteråt i datorn

annars är wb, pre inställningen rätt bra funktion

var ett tag sen jag hade d80, det var väl mest kvällsbilder som kunde bli lite blå. annars har jag läst nånstans att nikon kunde bli lite blå (blåstick)till skillnad mot den senaste nikon d300 som verkar bli lite gulgrön istället. har också för mig att jag läst nånstans att canon drar åt något annat håll, så det kanske är en skillnad man märker när man byter märke.

men jag har många bilder med bra wb direkt ur kameran. det enda som jag inte gilla var att jag nästan alltid körde på -1 ev kompensation för den frätte ut för mycket. vilket resulterade i att en hel del bilder blev för mörka (kan ju hända att detta också påverkade blåheten?).

klart är man inomhus med glödlampor blir det ju helt annorlunda... :)

Njae Lennart lite ute och cyklar e du nog allt ;-)

Min D80 ger sällan blåaktiga bilder, den automatiska vitbalansen funkar faktiskt riktigt bra förutom under vissa artificiella ljus (precis som i stort sett alla andra kameror).

Personligen fotar jag mest i Aperature läget, full kontroll över skärpedjup. Uteöver det har jag satt den andra ratten till exponering, dvs med den kontrollerar jag slutattiden, så det är som manuellt läge fast lite snabbare.

Hoppas du kommer att trivas med din D80 Sofia, när du väl kommit in i den lite :)

Att köra i "M" läget är nog inte en så dum ide för nybörjare, även mäta konventionellt med centrumvägt och spot istället för den inprogramerade matrixmätningen, (Nikon) man lär sig nog betydligt snabbare hur kameran fungerar om man gör så, framför allt kan jag tänka mig att det är roligare.

Jag som är så gammal blev ju tvungen att köra manuellt när jag började fota eftersom det inte fanns någon automatik på den tiden, det är jag glad för i dag, men med åldern kommer också latheten, så numera kör jag till 90% i "A" mode och justerar DOF efter önskemål, men jag har ju grunderna i ryggraden och går endast över till "S" eller "M" när situationen kräver det.

/kent

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto