Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fotografera med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en D90 och har precis skaffat mig en Nikon SB-600. Pga bristande tålamod har jag inte hunnit sätta mig in i manualen (som ovanpå allt är på eng.). Nu undrar jag om där är någon som vet en bra hemsida, bok eller annat där man snabbt och enkelt (eller halv svårt) kan lära sig att använda den korrekt. (blixten alltså)

Tack på förhand och en riktigt skön "sommar"...

Hej!

Kolla här:

http://neilvn.com/tangents/flash-photography-techniques/2-flash-ambient-light/

om du har gott om tid kolla här:

http://nikonclspracticalguide.blogspot.com/2008/02/8-how-buit-in-flash-metering-works.html

Jag har en SB 800, och har väl egentligen inte behövt bruxen för vanligt knäppande...klicka dig fram räcker nog långt

Hans

Hej Hans och tack för snabbt svar.

Jag ska genast kolla igenom sidorna.

Du vet ingen som är motsvarande men på svenska :eek:)

Må gott. /THILL

Jag köpte David Buschs guidebok till D90 som innehåller ett 40 s långt kapitel som heter "Making light work for you". Jag har inte läst det ännu (och har inte heller köpt någon extern blixt än) men om du kikar på "Look Inside" på den länkade Amazonsidan så ser du att kapitlet nästan uteslutande handlar om hur man anvvänder blixt till en D90.

Hej!

Den första länken är bra för det står bredvid bilderna vilka inställningar han använt och det är bara härma efter "bästa förmåga".

Mitt tips är om du skall studsa blixtljuset slå den i så fall mot en befintlig ljuskälla så "allt" ljus kommer från samma håll och blandas upp med varandra annars tycker jag att balansen mellan befintligt ljus och blixtens ljus blir onaturlig med tanke på ljuset färg och riktning. Om man inte kan göra så slå den uppåt bakåt i hörnet mellan vägg och tak för maximalt spridning av ljuset, tyvärr får man "tråkigt" allmänljus och "allt" blir upplyst. Ändra utlysningsvinkeln (zoom) för att reglera styrka/uppladdningstid och ljusspridning. Du får prova dig fram, tänk på den reflekterande ytans ljushet och färg.

Hans

Vill du fjärrstyra SB-600 skulle jag varmt rekommendera att du bekantar dig med manualen. Det finns ganska få knappar på blixten, och genom att hålla in olika knappar på samma gång får man fram olika funktioner. Funktioner man knappast inte skulle hitta annars.

Rent allmänt gäller det att försöka studsa blixten via reflekterande ytor runtom en (tak, väggar, reflexskärm etc) för att få ett snyggt jämnt naturligt blixtljus utan hårda skuggor. Justera effekten (t.ex. m.h.a. blixtkompensationen) lite beroende på hur långt det är till de reflekterande ytorna. Håll koll på om du har den i TTL eller TTL-BL läge. Det senare är att föredra utomhus om det är ljust och du vill använda blixten endast som upplättning t.ex. i motljus, det förra om du vill använda den som huvudsaklig ljuskälla och det är relativt mörkt i omgivningen.

ANNONS
Götaplatsens Foto