Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Att handla över internet...

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom jag har ett personligt intresse i denna tråd ställer jag frågan: Hur funkar det med garanti och service ifall man beställer ett Canon hus från ex vis Tyskland? Längden på garanti? Måste man skicka det till försäljaren ifall det går sönder eller finns det möjlighet att fixa det med Canon Sverige? Ni som beställt från utlandet kanske vet sånt.
Och hur funkar det ifall man beställer importversionen av huset från inom EU? Inte så mycket billigare, men ändå.
Priserna man ser på tyska siter, är de inklusive moms eller måste man som svensk betala det utöver?

LeadHead skrev:

Reklamera! :p:

Fick en "Bounty" i tisdags med min EF 50 1.8 II.

Med risk för att avvika från ämnet: Jag fick en pepparkaksform formad som en kamera av scandinavian photo i julas. Någon reklam från Nikon.... Fa´ktiskt ganska kul. Jag får väl prova cyberphoto någon gång nät jag är sugen på godis:)

Jag har ju nu själv beställt och fått mina prylar. Allt jag beställde..dvs hus, objektiv, filter, väska etc kom planenligt efter en arbetsdag. Hur smidigt som helst och till ett bra pris! Hade först tänkt att beställa hos flera olika internetbutiker..men valde till slut att beställa hela rasket hos ScandinavianPhoto.

Som sagt så kom grejorna precis som tänkt och mina frågemail besvarades i princip omgående. Fördelen med ScandinavianPhoto är att det inte är en renodlad internetbutik..utan de har ju också en "vanlig" butik lokaliserad i Bankeryd. Uppstår det något fel har man ju iallafall möjlighet att åka dit och språka om man känner sig tvungen.. :p

Jag är hur nöjd som helst..än så länge!

/JP

LeadHead skrev:
Reklamera! :p:

Fick en "Bounty" i tisdags med min EF 50 1.8 II.

Vad beställde du? De kanske har en mingräns på en tusing eller något sånt?
Kanske skall reklamera :D Jag beställde en SB-28 med skena, lite batterier, laddare och sånt.

vet nån nån nätaffär?

där det finns billig film å kameror har hört att det är billigar i usa

Re: vet nån nån nätaffär?

kvisten skrev:
där det finns billig film å kameror har hört att det är billigar i usa

Bhphoto

och

Adorama

är de största och bästa ?

Har beställt via bhphoto.. inga problem tog 2 veckor med långsammaste fraktsättet (air mail)

Vissa saker är billiga, vissa är samma och några är faktiskt dyrare. Man måste ju lägga på moms och tull. Om det nu fastnar i filtret dvs.

Re: Re: vet nån nån nätaffär?

Jeppe skrev:

Vissa saker är billiga, vissa är samma och några är faktiskt dyrare. Man måste ju lägga på moms och tull. Om det nu fastnar i filtret dvs.

En fråga till er som handlat på BHphoto.

om jag skulle köpa ett Sigma 105 macor för:

359$
+35$ (frakt)
--------
394$

Ca: 4200 SEK (kostar ca 5300 hos SP)

MEN, om den fastnar i tullen. Vad blir priset då?
Moms pluss tull? Då känns det som man riskerar att hamna över priset i Sverige, eller är jag ute och cyklar?

johanh skrev:
Eftersom jag har ett personligt intresse i denna tråd ställer jag frågan: Hur funkar det med garanti och service ifall man beställer ett Canon hus från ex vis Tyskland? Längden på garanti? Måste man skicka det till försäljaren ifall det går sönder eller finns det möjlighet att fixa det med Canon Sverige? Ni som beställt från utlandet kanske vet sånt.
Och hur funkar det ifall man beställer importversionen av huset från inom EU? Inte så mycket billigare, men ändå.
Priserna man ser på tyska siter, är de inklusive moms eller måste man som svensk betala det utöver?

Det sägs att Canon har någon form av världstäckande garanti på sina produkter och att du då kan reklamera direkt till Canon.

Beställer du ifrån tyskland ska det inte tillkomma någon tullavgift eller svensk moms. Typ det enda positiva med EU.

Re: Re: Re: vet nån nån nätaffär?

AndreasNilsson skrev:

En fråga till er som handlat på BHphoto.

om jag skulle köpa ett Sigma 105 macor för:

359$
+35$ (frakt)
--------
394$

Ca: 4200 SEK (kostar ca 5300 hos SP)

MEN, om den fastnar i tullen. Vad blir priset då?
Moms pluss tull? Då känns det som man riskerar att hamna över priset i Sverige, eller är jag ute och cyklar?

Tull 6,7% + Moms 25%

I ditt fall : ca 5600:-

Som jag sagt innan. Inte allt är billigare. Oftast är det orginalgrejorna som är billigare.

Ett tips är att ta den billigaste frakten (Air Mail) Då kan man klara sig genom tullen. Tar du FedEx, UPS osv så kommer du att åka på moms o tull (De tar ut avgiften)

johanh skrev:

Om du köper på "Grey Market" (som det heter) så är det fotobutiken som står för garantin. T.ex. Om du köper import från bhphoto.com så får du skicka till USA. Mitt råd är..köp varor som täcks av tillverkarens garanti.

Någon som vet hur det är med ev tull och moms vid köp av begagnade prylar från ex USA?

//Jens

Skatteverket och tullen gör ingen skillnad på nytt och begagnat. Det är dessutom inte 6,7+25=31,7% som läggs på, utan först det ena, sedan det andra multipliceras med utgångspriset. Dessutom har posten någon skum avgift som tillkommer. Det är bättre att handla från england eller tyskland. Det finns företag på kanalöarna som kringgår engelsk lagstiftning och säljer utan moms, vilket ibland blir extremt billigt, men jag har inte lyckats hitta något företag som säljer till Sverige.

Enda anledningen till att beställa från USA är att man kan hitta extremt ovanliga beg objektiv som aldrig skulle dyka upp här hemma. Fuji NPZ 800 funderade jag på att beställa, eftersom den inte importeras till europa, men upptäckte att den ändå säljs av några företag i england.

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto