Tidigare har även begränsningen i slutartid för autoiso tagits bort plus mängder av andra funktionsförbättrande grejer.
Hur bär man sig åt för att önska liknande i kommande firmware för t.ex. D300? Går det överhuvudtaget eller måste man vara NPS eller känna folk som känner folk?
Finns det typ användarföreningar där man kan posta sina önskemål?
Bryr sig Nikon om de förbättringarna i D300 eller är det bara flaggskeppet som får prioritet?
Vill man t.ex. inte göra D300'an för bra?
Varför skulle t.ex. inte D300'an ha en virtuell horisont?
Utan att veta hur Nikon fungerar kan jag ändå säga att de flesta stora företag är väldigt bra på att ta till sig önskemål från kunder, förutsatt att de är underbyggda och tillräckligt bra uttryckta. Jobbar inom IT-automatisering i fordonsindustrin (kan man säga, ungefär) och har haft åsikter om en mängd olika produkter från både små och mega-stora utländska tillverkare, vid flera tillfällen har jag tagit mig tid att skriva ihop ett proffsigt förslag och skickat till deras kundombudsman. Oftast får man då proffsiga svar, och vid några tillfällen har mina önskemål drivits igenom, och vid några andra tydligt påverkat nästa generation.
Så, beskriv förändringarna och fördelarna och hitta nån på Nikon att skicka det till. Det kan vara värt din tid
JohanAxelsson skrev: Utan att veta hur Nikon fungerar kan jag ändå säga att de flesta stora företag är väldigt bra på att ta till sig önskemål från kunder, förutsatt att de är underbyggda och tillräckligt bra uttryckta. Jobbar inom IT-automatisering i fordonsindustrin (kan man säga, ungefär) och har haft åsikter om en mängd olika produkter från både små och mega-stora utländska tillverkare, vid flera tillfällen har jag tagit mig tid att skriva ihop ett proffsigt förslag och skickat till deras kundombudsman. Oftast får man då proffsiga svar, och vid några tillfällen har mina önskemål drivits igenom, och vid några andra tydligt påverkat nästa generation.
Så, beskriv förändringarna och fördelarna och hitta nån på Nikon att skicka det till. Det kan vara värt din tid
Syftar du på Nikon Sverige eller måste man gå högre?
Som ett exempel...
D300 har ju, liksom D3:an, fått en hel del kritik för den automatiska vitbalansen och nu ser man även förbättringar i firmware till D3 (version 2.0). Nog borde väl Nikon så fort som möjligt implementera det i D300 och låta användarna ta ännu bättre bilder?
Det beror ju helt på.. Om du kontaktar Nikon med önskemål om funktioner/ändringar och du är den ende, eller om man bara är ett fåtal, så händer i princip ingenting. Men om du, tillsammans med 10.000 andra påpekar samma sak, då lär det nog hända saker, även från lilla Sverige (som inte är så litet i fråga om kamerakonsumtion). Nu kommer första? firmwareuppgraderingen till D300, 2.0 till D3:an är den tredje (varav en som var felaktig). Min gissning är att de puttar in så mycket lull-lull och funktioner, för att ändå difrentiera den, eller åtminstonde slippa frågor som "varför har nya D700 det och inte D3"
Kan bara hålla med Jonas i flera av hans funderingar.
Jag vill i synnerhet ha bort den totalt ologiska begränsningen i slutartid för autoiso. Sen låter det ju inte heller fel med en förbättrad automatisk vitbalans.
Väntar nu på en sån julklapp lagom till semestern. Då skulle jag vara nöjdare och livet lättare och allt det där...
Rent generellt skulle jag gärna se Nikons systemkameror uppdaterade med samma funktioner som finns i "hacket" CHDK för Canons kompaktkameror. Massa massa inställningar högt och lågt (t.ex. massvis för en bättre auto-iso) och script-möjlighet. Script är klart underskattat... tycker iaf jag som software engineer.
Kanske ska skriva ihop en snygg CR och skicka till Nikon
Man får väl anta att flaggskeppet fått lite högre prioritet inledningsvis. Konstigt vore det väl annars.
Sen kan man ju nu, med facit i hand, konstatera att mjukvaruavdelningen haft ytterligare en "dräparprogramvara" att pilla ihop sen D3 och D300 lanserades.
Förhoppningsvis har D3 och D700 så pass lika firmware nu (efter D3 2.0) att det blir lite tid över till att vidareutveckla D300:ans mjukvara.
D50 har aldrig fått någon uppdaterad firmware trots många önskemål. Jag tror Nikon i allmänhet satsar på att åtgärda fel och svagheter i funktionerna snarare än att lägga till en massa lull-lull. De vill ju hellre sälja nästa version av kameran än att ge bort en massa funktioner gratis.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.